رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت : پژوهشگران این دانشگاه اثرات مشتقات گیاه فرفیون را بر مهار رشد سلول های سرطانی اثبات کردند.
کد خبر: ۷۴۵۸۸۸
اثبات درمان سرطان با کمک فرفیون

دکتر میناییان افزود: بهزاد بهمنی از رساله دکتری عمومی خود با عنوان «بررسی اثرات مشتقات جاتروفان های جدا شده از گیاه فرفیون (Euphorbia osyrideae Boiss.‎)در القاء آپوپتوز از طریق مسیر بیوشیمیایی وابسته به کاسپاز9 و 3 در رده سلولی سرطان تخمدان OVCAR-3» به راهنمایی دکتر محمود آقایی و دکتر سید مصطفی قنادیان به شماره طرح تحقیقاتی «393069»با موفقیت دفاع کرد.

گیاه فرفیون (Ephorbiaceae) حدود 20 جنس و 4500گونه در جهان دارد.

محقق این طرح تحقیقاتی هم گفت:«با توجه به شباهت ساختاری تاکسان ها و جاتروفان ها و نقش آنها در مهار رشد سلولی در سلول های سرطانی و نقش کاسپازها در مسیر آپوپتوز این طرح تحقیقاتی با هدف بررسی تاثیر مشتقات جاتروفان جدا شده از این گیاه بر رده های سلولی سرطان تخمدان اجرا شد».

بهمنی افزود: نتایج حاصل از این بررسی نشان داد با افزایش غلظت مشتقات جاتروفان درصد زنده ماندن سلولی به صورت معنی داری در دو رده سلولی کاهش یافت.

وی گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که مشتقات جاتروفان جدا شده از گیاه فرفیون تاثیری معنی دار بر مهار رشد سلول های سرطانی و القای آپوپتوز دارد و می تواند به عنوان ترکیب ضد سرطانی جدید مورد توجه قرار گیرد.(واحدمرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها