در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفت

کشف محقق ایرانی برای درمان سرطان + عکس

با تلاش محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا و شمار دیگری از محققان انستیتو مطالعات زیست شناسی «SALK» آمریکا جزئیات بی سابقه ای درباره نحوه مقاوم شدن سلول های سرطانی در برابر داروها کشف و منتشر شد.
کشف محقق ایرانی برای درمان سرطان + عکس

سلول های سرطانی که درون تومور زندگی می کنند، همچون کلنی باکتریایی، همواره در حال تکامل هستند تا بدین ترتیب به حیات خود ادامه دهند.

در تکنیک های درمانی رایج از دوز خاصی از داروها برای نابودی صدها هزار سلول سرطانی استفاده می شود با این حال حتی اگر یک تک سلول سرطانی نیز از این مهلکه جان سالم به در ببرد این امکان وجود دارد که با جهشی بی سابقه به حیات خود ادامه داد و توده جدیدی از سلول های سرطانی مقاوم به داروها را به تدریج تولید کند.

اکنون دانشمندان انستیتو «SALK» با همکاری دکتر نادر پورمند از دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز به یافته های جالب توجهی درخصوص چگونگی شکل گرفتن این نوع مقاومت دارویی در سلول های سرطانی دست یافته اند.

دانشمندان به این نوع مقاومت به عنوان پدیده ای نگاه می کنند که به علت یکسان نبودن سلول های سرطانی تشکیل دهنده تومورهای مشابه روی می دهد.

در حقیقت مشخص شده که سلول های سرطانی تشکیل دهنده تومور و بافت های سرطانی همواره از تنوع قابل توجهی برخوردارند و همین موضوع فرآیند مقابله دارویی با آنها را به کاری بسیاری دشوار تبدیل می کند.

یافته های این محققان نشان می دهد که چگونه تغییرات در «RNA» سلول های سرطانی بافت سینه به این سلول های مخرب کمک می کند تا بسیار سریعتر از آنچه که تا پیش از این تصور می شده است تکامل پیدا کنند. «RNA» مولکولی است که ژنها را کدگذاری کرده و پروتئین تولید می کند.

دستاورد دکتر پورمند و همکارانش می تواند به طرز بالقوه ای به پیدا کردن راهی جهت از بین بردن تنوع سول های سرطانی و در نهایت کاهش مقاومت آنها در برابر داروها منجر شود.(مهر)