اعلام آمادگی ایران برای اعزام نیروی کار به‌منظور مشارکت در ساخت و ساز تاسیسات بازی‌های جام جهانی 2022

نیروی کار ایرانی به قطر اعزام می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای مشترک بین تهران و دوحه، از اعزام نیروی کار ایرانی به کشور قطر خبر داد.
کد خبر: ۷۴۵۲۵۳

به گزارش ایرنا، علی ربیعی دیروز با عبدالله بن صالح الخلیفی، وزیر کار قطر تفاهم‌نامه مشترک همکاری در زمینه‌های مختلف مربوط به اعزام نیروی کار، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بهداشت و درمان امضا کردند.

در این دیدار مقرر شد کمیته مشترکی به ریاست معاونان هر دو وزیر در امور بین‌الملل تشکیل و از این طریق پیگیری مفاد تفاهم‌نامه صورت پذیرد.

ربیعی در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن سفر وزیر کار قطر به ایران گفت: رسانه‌ها نیز به سفر شما با اهمیت نگاه می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه نیروی کار ایران به‌طور عام تحصیلکرده هستند و از مهارت‌های خوبی برخوردارند و امیدوارم با اقداماتی که در حال انجام است، بتوانیم زمینه‌های اشتغال را در کشور توسعه دهیم، اما مازاد نیروی کار در ایران قابل توجه است و می‌توانند منشأ خدمات خوبی برای قطر باشند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این نیروها در بخش‌های مختلف از خدمات تا مهندسی، پرستاری و پزشکی، کارگران نیمه‌ماهر و ماهر آماده کار در کشور شما فعال هستند و دو کشور می‌توانند در این زمینه به همکاری بیشتر ادامه دهند.

ربیعی در این دیدار از همتای قطری خود خواست شرایط ارسال درآمد کارگران ایرانی مشغول کار در قطر به داخل کشور را تسهیل کند. وی همچنین خواهان فعال شدن مرکز فنی و حرفه‌ای قطر شد و افزود: این مرکز می‌تواند خدمات ارزنده‌ای را در این کشور ارائه دهد.

وی همکاری در بخش‌های خدمات نفتی، فرودگاهی و ساختمانی را به عنوان بستر توسعه مناسبات مشترک دو کشور عنوان کرد و گفت: ما هم‌اکنون چهار شرکت فعال ساختمانی در کشورهای تاجیکستان و گرجستان داریم.

وزیر کار قطر نیز در این دیدار گفت: از آنجا که دولت قطر دولت جوانی است، ما با قوت و قدرت به دنبال همکاری‌های مشترک با شما در زمینه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و بهزیستی هستیم.

عبدالله بن صالح الخلیفی خواستار تشکیل یک تیم کاری با ایران برای بررسی استانداردهای بین‌المللی کار شد و افزود: ما در قطر در حال اصلاح قانون کار برای کارگران مهاجر هستیم، به نحوی که حقوق کارگران اعزامی به قطر حفظ شود.

وزیر کار قطر ادامه داد: با اصلاح این قانون، دستمزد کارگران به بانک‌ها یا صرافی‌ها به صورت مستقیم به کشورهای مبدأ واریز می‌شود. وی افزود: دولت قطر اهتمام دارد که شهرک‌های مسکونی مخصوص کارگران ایجاد کرده تا با این کار، تبلیغات منفی علیه حقوق کارگران در قطر را خنثی کند. وی همچنین خواستار تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری موارد تفاهم‌نامه شد و افزود: اگر وزیر کار ایران موافقت کند تیمی از قطر برای کسب تجربه در زمینه بهزیستی و نگهداری از معلولان و فنی و حرفه‌ای وارد ایران شود که این موضوع مورد موافقت ربیعی قرار گرفت.

بیمه تامین اجتماعی برای نیروی کار ایرانی اعزامی

همچنین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: نیروهای کار ایرانی در قطر می‌توانند تحت‌پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

تقی نوربخش افزود: هم‌اکنون 40 میلیون نفر در ایران تحت‌پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و ایران 60 سال سابقه تامین اجتماعی دارد.

وی با بیان آن‌که صندوق تامین اجتماعی از صندوق‌های بیمه بیکاری، پرداخت مستمری و بیمه درمانی تامین اجتماعی تشکیل شده است، گفت: هم‌اکنون پنج میلیون نفر در کشور مستمری‌بگیر هستند که براساس محاسبات بیمه‌ای حقوق آنها پرداخت می‌شود.

وی توضیح داد: اکنون 80 بیمارستان تامین اجتماعی در ایران خدمات درمانی به مردم ارائه می‌دهند. همچنین در زمینه بیمه بیکاری کارهای زیادی در ایران شده و هم‌اکنون 200 هزار نفر در ایران از این نوع بیمه استفاده می‌کنند.

به گفته نوربخش، همچنین دانشکده علمی ـ کاربردی درباره بهزیستی و تامین اجتماعی در ایران فعال است که تا سطح دکتری دانشجو می‌گیرد؛ آمادگی داریم در این زمینه دانشجو از کشور قطر بپذیریم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: ایران آمادگی دارد در زمینه آموزش پرستار، به کشور قطر کمک کند. وی درباره اعزام نیروی کار برای ساخت و ساز تاسیسات بازی‌های جام جهانی فوتبال درقطر در سال 2022 میلادی، گفت: ایران آمادگی دارد که نیروی کار برای ساخت و سازهای در دست اقدام برای آماده‌سازی زیرساخت‌های برگزاری این مسابقات در قطر اعزام کند.

به گفته وی، همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق تامین اجتماعی در زمینه معدن و دارو تجارب ارزشمندی دارند که می‌توانیم آنها را در اختیار قطر قرار دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها