پایبندی به قانون در انتخابات فدراسیون ها ‌چالشی است که وزارت ورزش با آن روبرو است

شطرنج انتخابات در مجامع فدراسیون‌های ورزشی

مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی در شرایطی یکی پس از دیگری برگزار می‌شود که بحث قانونمداری و تناقض‌های پیرامون آن در این انتخابات و اعلام نکردن زمان برگزاری انتخابات برخی فدراسیون‌های ورزشی، به موضوع داغ پیرامون این انتخابات تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۴۳۹۶۲

به گزارش جام‌جم، همزمان با تعیین سکاندار قطعی وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، تعیین تکلیف مدیریتی کمیته ملی المپیک و 13 فدراسیون ورزشی که با سرپرست اداره می‌شد یا دوره قانونی ریاست آنها به پایان رسیده بود، در دستور کار این وزارت قرار گرفت. در این باره هرچند این مهم به عنوان یک اولویت بتدریج رنگ و بوی عملیاتی گرفت و فدراسیون‌هایی چون کشتی پس از ماه‌ها بلاتکلیفی سکاندار خود را شناخت اما همزمان با گذشت زمان و برگزاری انتخابات فدراسیون‌های مختلف به طور طبیعی دوره قانونی شمار دیگری از فدراسیون‌ها به پایان رسید تا وزارت ورزش که از طریق بیش از 50 فدراسیون ورزشی مجموعه ورزش قهرمانی و همگانی را مدیریت می‌کند، در دو سال اخیر یک درگیری روزمره به نام برگزاری مجامع انتخاباتی داشته باشد. در این باره آخرین مجمع انتخاباتی دیروز برگزار و طی آن جعفر کامبوزیا در سمت ریاست فدراسیون شطرنج ابقا شد.

قانونمداری خوشایند و ترکش‌های آن

در همه این ماه‌ها وزارت ورزش و جوانان با شعار قانونمداری و تبعیت از نظر سازمان بازرسی کل کشور این انتخابات را پیش برده است؛ امری که با استقبال سازمان بازرسی همراه شد و این مهم را به فال نیک گرفت، زیرا پیش از آن یا مجامع بدون توجه به دیدگاه قانونی این سازمان برگزار می‌شد یا همه چیز بلاتکلیف شده بود. در این بین گرچه عوامل اجرایی وزارت ورزش گاهی سبب آزردگی محمدرضا طالقانی در جریان مجمع انتخابات فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و هادی ساعی در انتخابات فدراسیون تکواندو شدند، اما صرف نظر از این موارد به اذعان خود وزارت‌نشینان این رویکرد قانونگرایی ترکش‌هایی را برای آنها به دنبال داشته است.

وزارت ورزش در حالی سفت و سخت پایبندی به قانون خود را نشان می‌دهد که هفته گذشته انتخابات فدراسیون تیراندازی در شرایطی پس از چندماه وقفه برگزار شد که مهدی هاشمی، رئیس این فدراسیون که همزمان جامه نمایندگی مجلس را نیز بر تن دارد در سمت خود ابقا شد و وزارت ورزش دم بر نیاورد، تناقضی که ابهاماتی را در ارتباط با رویکرد وزارت ورزش شکل داد. در این باره دیروز محمود گودرزی، وزیر ورزش این گونه به ایرنا پاسخ داد: آنچه قوانین می‌گوید اعضای شورای شهر نمی‌توانند در فدراسیون‌ها حضور پیدا کنند، اما در مورد نمایندگان باید گفت اختلاف سلیقه‌ای در تفسیر قانون بین مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه (سازمان بازرسی) وجود دارد. نظر بازرسی این است که این مورد دو شغل محسوب می‌شود، درحالی که مجلس معتقد است شغل محسوب نمی‌شود.

او افزود: تا اختلاف نظر بین این دوگروه یا دو قوه رفع نشود و به نظر قطعی نرسد، ما نمی‌توانیم دخالتی در این موضوع داشته باشیم. در دیگر موارد که موضوع روشن است ما براساس قانون جلوگیری می‌کنیم. اما یک اختلاف نظر در این زمینه بین قوای قضاییه و مقننه وجود دارد، ما قوه مجریه هستیم و نمی‌توانیم از خودمان تفسیر داشته باشیم و امیدواریم این ابهام بزودی رفع شود.

در بسته به روی مشحون

دیروز سجادی در شرایطی از برگزاری انتخابات فدراسیون‌های بسکتبال و هندبال در آینده‌ای نزدیک خبر داد که در باره ثبت‌نام محمود مشحون برای ریاست فدراسیون بسکتبال به‌رغم بازنشستگی، گفت: طبق آیین‌نامه افراد بازنشسته برای ثبت‌نام مشکل ندارند و در فرم‌ها تاکید شده است که حضورش باید مطابق با قانون باشد و می‌تواند تا انتخابات مجوز بگیرد، اما او و آقای مهدوی برای ریاست فدراسیون هندبال تقاضا کرده‌اند که مجوز گرفته شود و نامه آنها به کمیسیون اجتماعی هیات دولت ارسال شده است.

سجادی در شرایطی که در ادامه تصریح کرد که درخواست مجوز برای بازنشسته‌ها از طرف وزارت ورزش صورت می‌گیرد و بالای هفتاد‌ساله‌ها را مجوز نمی‌دهند، محمود مشحون بیش از 70 سال دارد و به این ترتیب عملا پس از سال‌ها او از ریاست فدراسیون بسکتبال کار رفته است.

اسکی و پزشکی ورزشی؛ همچنان بلاتکلیف

اما دیروز ثبت‌نام ازنامزدهای ریاست فدراسیون ووشو هم در حالی آغاز شد که چندماه از پایان ثبت‌نام نامزدهای ریاست فدراسیون اسکی می‌گذرد و خبری از برگزاری مجمع انتخابات آن نیست، سجادی در حالی گفت زمان برگزاری مجمع این فدراسیون نیز اعلام می‌شود که به گفته یک منبع آگاه با توجه به اختلافات درون خانوادگی مجموعه اسکی و منع قانونی ادامه ریاست عیسی ساوه‌شمشکی در راس این فدراسیون، وزارت ورزش فعلا تمایلی برای برگزاری انتخابات این فدراسیون ندارد، زیرا پس از ثبت‌نام 21 نفر برای ریاست اسکی، حراست وزارت ورزش روز بیست و یکم مرداد از تائید صلاحیت نامزدهای این فدراسیون خبر داد. درست مثل فدراسیون پزشکی ورزشی که در همان تاریخ خبر تائید صلاحیت نامزدهای آن اعلام شد.

با این حال هنوز خبری از زمان برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی نیست؛ فدراسیونی که هم‌اکنون توسط علیرضا اسدی سرپرست این فدراسیون ویکی از 15 نامزد ریاست آن اداره می‌شود و به دلیل اظهار نظر چندی پیش سجادی مبنی بر این‌که اسدی نامزد ریاست نخواهد شد، شرایط مبهمی دارد.

به هر ترتیب درحالی که احتمال می‌رود اسدی به دلیل برطرف کردن شبهه دخالت وزارت ورزش در انتخابات این فدراسیون، از سمت سرپرستی استعفا کرده و متعاقب آن زمان برگزاری مجمع فدراسیون اعلام شود که او از بخت‌های کسب آرای مجمع فدراسیون، محسوب می‌شود.

البته این مجمع دو نامزد دیگر نیز دارد یکی لطفعلی پورکاظمی رئیس سابق فدراسیون که بارها توفیقات داخلی و برون‌مرزی خود را به رخ وزارت‌نشینان کشیده است و دیگری احمد هاشمیان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال که در هفته‌های گذشته جدی‌تر از همیشه برای اخذ آرای مجمع دست به کار شده است.

کامبوزیا رئیس شطرنج ماند

در مجمع انتخابی فدراسیون شطرنج که دیروز برگزار شد، محمدجعفر کامبوزیا با 27 رای از 42 رای برای چهار سال دیگر رئیس این فدراسیون باقی ماند. از میان 9 کاندیدای این انتخابات پنج نفر انصراف دادند و یک نفر هم غایب بود تا مجمع میان محمدجعفر کامبوزیا، منوچهر ژافره و محمدابراهیم مداحی برگزار شود که در پایان کامبوزیا 27 رای و مداحی 15 رای به دست آوردند تا رئیس سابق فدراسیون همچنان در سمت خود باقی بماند.

قانون‌مندی از ساعی تا رضازاده

دوره مدیریت حسین رضازاده، بر فدراسیون وزنه‌برداری نیز در شرایطی اسفند به پایان می‌رسد که او عضو شورای شهر تهران است، درست مثل هادی ساعی که او نیز نامزد ریاست فدراسیون تکواندو بود که حتی اجازه بالارفتن از پله‌های آکادمی ملی المپیک محل برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون تکواندو، به او داده نشد. اینک شرایط رضازاده چگونه است؟ نصرالله سجادی در پاسخ به پرسش رادیو ورزش گفت: قانون می‌گوید دو شغله‌ها نباید نامزد شوند و افرادی مانند حسین رضازاده هم مستثنا نیستند و به ایشان تذکر داده شده است. اوایل بهمن‌ماه انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری برگزار می‌شود و رضازاده یا باید فدراسیون را انتخاب کند یا شورای شهر را.

سجادی درباره تناقض انتخاب هاشمی به عنوان رئیس فدراسیون تیراندازی با وجود این‌که سازمان بازرسی انتخاب او را غیرقانونی دانسته و حتی نماینده خود را به مجمع مربوط نفرستاده است، گفت: در باره این فدراسیون هم اعتراضاتی از سوی برخی نامزدها صورت گرفت و اینها قابل بررسی است. عضویت در شورای شهر و نمایندگی مجلس شغل است و قانون هم آن را خیلی روشن و صریح گفته است. تلاش می‌کنیم که قانون را رعایت کنیم.

در این رابطه حسین رضازاده، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری، به جام‌جم گفت: در بحث انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری تابع قانون هستم و امیدوارم که برای حضورم در انتخابات مشکلی وجود نداشته باشد یعنی هم نامزد ریاست فدراسیون بشوم و هم در عضویت شورای شهر باقی بمانم، هرچند اولویتم فدراسیون وزنه‌برداری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها