مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی: بیشتر متقاضیان تا پایان سال وام ازدواجشان را دریافت می‌کنند

مهلت 12 روزه برای وام ازدواج

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از نصف شدن صف متقاضیان وام ازدواج خبر داد و گفت: متقاضیان دریافت این وام 12 روز کاری برای ارائه مدارک و حذف نشدن از سامانه فرصت دارند.
کد خبر: ۷۴۳۹۳۸

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی با بیان این‌که امسال با توجه به تاکیدهای دولت و مجلس درباره تسهیلات ازدواج، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی بانک‌ مرکزی شروع شده است، اظهار کرد: در تیرماه امسال افراد در صف حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بود و الان این آمار به 650 هزار نفر رسیده و در حدود نصف شده است.

وی درباره پرداختی‌های تسهیلات ازدواج از سوی سیستم بانکی از اول سال تا سوم آذرماه امسال گفت: در سال‌ 93 حدود 860 هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته‌ است به‌طوری‌ که ما در کل سال 92، برای 940 هزارنفر تسهیلات پرداخت کردیم و امسال طی هشت ماه نزدیک 900 هزار نفر وام پرداخت شده است.

وی با بیان این‌که افراد منتظر در سامانه کاهش چشمگیری داشته‌اند، عنوان کرد: در سامانه قبل از سال 91 صرفا 50 هزار نفر، سال‌های 91 و 92 تعداد 200 هزار نفر و امسال 400 هزار نفر برای دریافت تسهیلات باقی مانده‌اند و در کل 650 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هستند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد: اولویت با کسانی است که در سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و از یک میلیون و 200 هزار نفری که کم شده، بیشتر مربوط به سال‌های قبل بوده‌ است.

وی با بیان این‌که میزان عرضه و تقاضا قابل پیش‌بینی نیست،افزود: امیدواریم صف انتظار را به زیر شش ماه برسانیم و تا پایان سال پاسخگوی بیشتر متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج باشیم.

این مقام مسئول در خصوص مدت زمان درخواست وام ازدواج گفت: متقاضیان می توانند در سالی که عقد نامه صادر شده یا سال بعد از آن برای ثبت‌نام به سامانه مراجعه کنند و بعد از پذیرش در سامانه و اعلام تعیین شعبه 12 روز کاری وقت دارند برای تکمیل مدارک به شعبه مراجعه کنند و چنانچه در این مدت مراجعه نکنند اسمشان از فهرست سامانه حذف خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنابراین از متقضیانی که در سال‌های 92 و 93 عقد نامه‌شان صادر شده است درخواست می‌کنیم هرچه سریعتر به سامانه مراجعه نمایند تا بتوانند از مهلت تعیین شده برای بهره مندی از این تسهیلات استفاده نمایند. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد: یک ضامن معتبر برای دریافت این تسهیلات کافی است و چون مطالبات معوق در این زمینه بسیار کم بوده از بانک‌ها درخواست کرده ایم برای وام ازدواج به مردم سخت نگیرند.

میرمحمدصادقی ضمن بیان این‌که تعداد شکایات در زمینه وام ازدواج کم‌ شده ‌است، ادامه داد: برخی‌ اظهار می‌کنند بانک‌ها درباره پرداخت تسهیلات ازدواج سلیقه‌ای عمل می‌کنند، ولی باید گفت فرآیند ثبت‌نام اینترنتی است و از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده بانک‌ مرکزی به ‌طرف این سامانه حرکت کند، فراهم آوردن شرایط لازم برای پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای و به دور از عدالت بود.

به گفته وی زوج‌هایی که درخواست ثبت‌نام در این سامانه را دارند، مطمئن باشند به هیچ عنوان سلیقه‌ای عمل نمی‌شود و پرداخت تسهیلات صرفا براساس نوبت صورت می‌گیرد.

مدیرکل اعتبارات درباره تسهیلات پنج میلیون تومانی وام ازدواج اظهار کرد: طبق تصمیمات اتخاذ شده در شورای پول و اعتبار مقرر شد صرفا جهت حمایت از مزدوجان واجد شرایط خاص، سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دو میلیون تومان افزایش یابد که مراتب از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

وی شرایط اخذ وام پنج میلیون تومانی ازدواج را دارا بودن یکی از موارد ذیل برشمرد: 1 ـ برای دخترانی که مهریه آنان تا 110 سکه بهار آزادی است، 2 ـ برای پسرانی که قبل از بیست و پنج سالگی ازدواج می‌کنند، 3 ـ برای هر یک از دختران و پسرانی که یکی یا هر دوی آنها بدون پدر باشند و 4 ـ هر یک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه‌ها یا طلبه حوزه‌های علمیه و در حال تحصیل هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها