با رعایت چند نکته ساده می‌توان از پیری زودرس پوست و ریزش‌مو جلوگیری کرد

پوست و موی سالم با تغذیه مناسب

جوانی و شادابی پوست همیشگی نیست. اگر در روزگار جوانی به پوست و موهای‌تان خوب نرسید، پیری زودرس سراغ‌تان می‌آید و وقتی چین و چروک‌های ریز و درشت را روی پوست‌تان می‌بینید، از بی‌توجهی خودتان غمگین می‌شوید.
کد خبر: ۷۴۲۵۷۳
پوست و موی سالم با تغذیه مناسب
به هر حال اگر می‌خواهید کمتر از سن‌تان به چشم بیایید و آثار افزایش سن روی چهره‌تان خودنمایی نکند، توصیه می‌شود که با رعایت چند نکته ساده، پوست و مویی زیباتر از همیشه داشته باشید.

عمیق نفس بکشید

یکی از راه‌هایی که به جوانی پوست و موی شما کمک می‌کند، کشیدن نفس عمیق است. وقتی دم و بازدم‌های عمیق انجام می‌دهید، بدن به‌طور متعادل اکسیژن می‌گیرد و دی‌اکسید کربن دفع می‌کند. به این ترتیب انرژی بدن افزایش می‌یابد و استرس‌ها از شما دور می‌شوند.

برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که دو بار در روز تمرین‌های تنفسی عمیق را انجام دهید.

ورزش کنید

یکی از اقداماتی که در سلامت و جوانی پوست و موی شما تاثیر دارد، شرکت در برنامه‌های ورزشی مختلف است. وقتی هر روز 30 دقیقه از وقت‌تان را به ورزش اختصاص می‌دهید، تشویش و نگرانی‌ها از شما دور می‌شود و در تمام روز آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید؛ چرا که تحرک بدنی دستگاه گردش خون بدن شما را تقویت می‌کند که این امر سبب می‌شود ریزمغذی‌ها راحت‌تر به سلول‌ها و پوست بدن برسند. علاوه بر این ورزش ظرفیت تنفسی شما را افزایش می‌دهد، در نتیجه اکسیژن بیشتری به بدن می‌رسد. ‌وقتی ورزش می‌کنید، به دلیل ترشح هورمون اندروفین شادی و نشاط شما افزایش می‌یابد و کیفیت زندگی‌تان بهتر می‌شود. همه این عوامل از پیری شما پیشگیری می‌کنند و پوست شما را جوان و سالم نگه می‌دارند.

غذاهای سالم بخورید

تغذیه سالم و داشتن رژیم غذایی کامل به زیبایی و سلامت پوست و موی شما کمک می‌کند و شما را از جراحی‌های زیبایی دور نگه می‌دارد. برای این که پوست و موی جوانی داشته باشید، کمتر از چربی‌ها استفاده کرده، سپس برای خودتان برنامه غذایی تنظیم کنید. اگر تصور می‌کنید کار دشواری است، از متخصص تغذیه کمک بگیرید. پروتئین‌ها از قبیل تخم مرغ و مرغ و ماهی را در وعده‌های اصلی غذایی جای دهید و از مصرف میان‌وعده‌های چرب و پرکالری خودداری کنید. میوه و سبزیجات هم شما را سالم و جوان نگه می‌دارند.‌ وقتی در وعده صبحانه به اندازه کافی پروتئین بخورید، انرژی مورد نیاز بدن‌تان بهتر تامین می‌شود و از مصرف میان‌وعده‌های شیرین و چرب و پرکالری راحت‌تر پرهیز می‌کنید.

غذاهای فراوانی به جوان ماندن ما کمک می‌کند، اما در این میان چند نمونه از آنها در درخشندگی پوست بیشتر تاثیر دارند و جذابیت دوران جوانی را به شما باز‌می‌گردانند. پس آنها را به خاطر بسپارید. شکر یکی از مواد غذایی است که به‌طور مستقیم بر پیری پوست تاثیرگذار است. بنابراین از غذاهای شیرین کمتر در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

ماست‌های کم‌چرب و به‌طور کلی محصولات لبنی که چربی کمی دارند، سرشار از ویتامین A هستند که این ویتامین به ترمیم و نگهداری از بافت‌های پوست کمک می‌کند. بسیاری از سبزیجات دیگر هم ویتامین A دارند؛ مانند هویج.

شاه‌توت، توت‌فرنگی، زغال‌اخته و آلو جزو منابع غنی آنتی‌اکسیدان هستند که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد گروهی از مولکول‌های آلی هستند که در مورد تخریب بافت‌ها و پیری پوست متهم ردیف اول محسوب می‌شوند. پرتقال، انبه و چای سبز هم آنتی‌اکسیدان دارند.‌ گوجه‌فرنگی، هویج و فلفل دلمه‌ای را فراموش نکنید. مصرف سبزیجاتی که مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارند از پیری زودرس پوست شما پیشگیری می‌کنند. سبزیجات و میوه‌هایی که ویتامین‌های A و E دارند نیز در شادابی پوست تاثیرگذارند.‌ ماهی و گردو با داشتن اسیدهای چرب ضروری از غشای سلولی محافظت می‌کنند تا مواد سمی به سلول‌ها نرسد و به جای آن آب و مواد غذایی راحت‌تر به سلول‌ها برسد.‌آب هم برای سلامت سلول‌های بدن ضروری است. آب باعث می‌شود که مواد غذایی بهتر راه خودشان را به سوی سلول‌ها پیدا کنند و سموم هم دفع شوند. در نتیجه زمینه لازم برای جوان‌سازی پوست فراهم می‌شود.

مثبت‌اندیش و قدردان باشید

فکر می‌کنید زیبایی ظاهر شما به افکارتان چه ربطی دارد؟ پژوهشگران بر این باورند که داشتن افکار خوب و مثبت و پیشگیری از منفی‌بافی در بهبود وضع سلامت جسمی موثر است و شما را جوان نگه می‌دارد. علاوه بر این قدردانی، اکسیر جوانی موثری است که به بدن شما تزریق می‌شود.

‌ چطور قدردان و مثبت‌اندیش باشیم؟ یک دفترچه بردارید و در پایان هر روز فهرستی از داشته‌هایتان را که برای آنها باید قدردان و شکرگزار باشید یادداشت کنید. به موضوعاتی فکر کنید که در زندگی شما خوب پیش رفته‌اند، آنها را روی کاغذ بیاورید. داشتن این دفترچه قدردانی سبب می‌شود که به خودتان و زندگی امیدوارتر شوید و با داشتن افکار مثبت، پوست و مویتان دیرتر پیر شود.

خوب و کافی بخوابید

کم‌خوابی دشمن جوانی پوست و موی شماست و چین و چروک‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید ساعت مشخصی را برای خواب روزانه‌تان تعیین کنید و هر شب به اندازه کافی بخوابید.‌

خواب کافی چه مزایایی دارد؟ خواب کافی برای سلامت پوست و مو از هر نوع کرم و مواد آرایشی موثرتر است و یک داروی ضدپیری طبیعی محسوب می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که در طول شبانه‌روز 7 تا 8 ساعت بخوابید و بگذارید در این مدت سلول‌های پوست شما استراحت کنند. این آرامش به جوان ماندن شما کمک می‌کند.

ذهن‌تان را آرام کنید

این روزها زندگی بیشتر ما سرعت گرفته و هر روز باید کارهای زیادی انجام دهیم و شاید بعضی وقت‌ها در طول روز دچار کمبود وقت شویم. متخصصان اعصاب بر این باورند که آرامش فکر و ذهن انسان در جوانی پوستش تاثیر دارد و پیری آن را به تعویق می‌اندازد. به این منظور هر چند وقت یکبار برنامه‌ای برای مسافرت داشته باشید، اما در کنار این موضوع روزانه زمانی را برای کاهش تنش‌ها در نظر بگیرید.

مکان آرامی در خانه برای خودتان در نظر بگیرید و در پایان روز زمانی را در این محل بگذرانید. موسیقی گوش دهید و ذهنتان را به نوای آرامش‌بخشی بسپارید. مطالعه کنید یا اوقات فراغت را به باغبانی و نگه‌داری از گل‌ها اختصاص دهید. همه این کارها ذهن شما را از تنش‌ها دور نگه می‌دارد. آرامش کلید اصلی جوانی شماست.

نکته‌های تکمیلی

ژنتیک در جوانی پوست و موی شما تاثیر دارد. اگر پدر شما در جوانی موهایش سفید شده یا مادری دارید که پوست شفاف و زیبایی ندارد، باید روش‌های مراقبت از پوست و مو را جدی‌تر بگیرید و از استرس دوری کنید؛ زیرا از نظر ژنتیکی مستعد پیری زودرس در پوست و مو هستید.

‌ روزی دو بار پوست صورت‌تان را با پاک‌کننده‌ها تمیز کنید تا پوستی شاداب و سرزنده داشته باشید. ‌مصرف کرم ضدآفتاب ضروری است. ثابت شده که نور خورشید یکی از مهم‌ترین عوامل پیرکننده پوست است.‌ ‌ رطوبت‌رسانی به پوست در جوانی آن تاثیر دارد، زیرا پوست مرطوب دیرتر چروک می‌شود. بنابراین همیشه در کیف لوازم آرایش‌تان مرطوب‌کننده مناسب هم داشته باشید تا پوست شما نرم و مرطوب شود.‌ اگر به میانسالی نزدیک می‌شوید، کرم‌های ضدچروک را با نظر پزشک تهیه کنید تا بموقع بتوانید از بروز چین و چروک‌های پوست‌تان پیشگیری کنید.

آناهیتا درودیان / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها