یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که همیشه ذهن جوانان، خصوصا زنان جوان را درگیر می‌کند، زیبایی پوست و برطرف‌کردن جوش‌های مزاحم است.
کد خبر: ۷۴۰۰۳۸
چگونه با جوش‌های صورت مبارزه کنیم؟

جام جم سرا: اما در میان تمام محصولات زیبایی و بهداشتی متعددی که در بازار موجود است، کدام را باید انتخاب کرد؟ کدام‌یک از محصولات برای از بین بردن جوش و لک و کدام‌یک برای زیباسازی مجدد جوش‌ها مناسب‌تر است؟

جوش سرسیاه و آکنه چیست؟

حدود 80 درصد نوجوانان و تعداد قابل‌توجهی از جوانان همیشه از وجود نقطه‌های سیاه روی پوست‌شان در عذاب هستند؛ نقطه‌هایی که ممکن است به جوش‌هایی با سر سفید، جوش‌های چرکی یا حتی کیست نیز تبدیل شود.‌ این مشکل، پدیده‌ای هورمونی است. در واقع، در دوره بلوغ هورمون‌های جنسی، غدد سباسه (تولیدکننده سبوم) را تحریک می‌کند و سبوم بیش از حد تولید می‌شود. این ماده هم منافذ پوست را مسدود می‌کند، به این ترتیب، شرایط برای رشد باکتری‌ها و به وجود آمدن جوش مهیا می‌شود.

آکنه‌های ارثی

به‌طور کلی آکنه، ترکیبی وراثتی دارد؛ اما برخی عوامل (مانند محصولات آرایشی نامناسب، استرس و عواملی از این دست) هم در بروز این جوش‌ها سهیم است و موجب افزایش آن می‌شود. مردان بیشتر از زنان دچار آکنه می‌شوند. این معضل برای زنان نیز عموما از ابتدای دوران قاعدگی آغاز می‌شود و تا سنین بزرگسالی ادامه می‌یابد.

برای کاهش بروز آکنه و برطرف‌کردنش، اصولی وجود دارد که در ادامه این اصول را نام می‌بریم.

سوراخ نکردن جوش‌های آکنه‌ای

واقعا چرا نباید جوش‌های سیاه یا سفید را فشار داد، کند یا سوراخ کرد؟

کندن یا سوراخ‌کردن جوش‌ها با خطر عفونی‌کردن سراسر پوست، گسترش‌دادن آکنه و ضخیم‌شدن جراحت‌ها همراه است.

اما اگر با تمام این اوصاف، هنوز هم بر خارج‌کردن جوش‌ها اصرار دارید، باید به این ترتیب عمل کنید:

یک دستمال کاملا تمیز را بسیار آهسته روی پوست مرطوب بگذارید تا علاوه بر باز شدن منافذ، آلودگی‌ها و خرده‌هایی که روی پوست وجود دارد، جمع‌آوری شود. سپس جوش را فشار دهید، اما بهترین حالت این است که برای این کار به یک متخصص زیبایی مراجعه کنید تا او با در نظر گرفتن تمام جوانب، مشکلتان را حل کند.

مواد شوینده مناسب آکنه

یکی از مهم‌ترین عوامل بروز انواع جوش‌ها آلودگی‌ها و عرق روی پوست است، بنابراین پاک‌کردن پوست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.‌

دو بار شست‌وشوی آرام صورت در روز (بدون فشار آوردن به سطح پوست)‌‌ترجیحا صبح و شب‌ برای افرادی که آکنه و جوش‌های سرسیاه دارند، توصیه می‌شود؛ البته این شست‌وشو باید بدون صابون باشد و به جای آن باید از شیر یا یک ژل شست‌وشوی ملایم، بدون بو و مخصوص پوست‌هایی که آکنه‌ای یا نوعی که پزشک توصیه کرده باشد، استفاده کرد.

بیشتر صابون‌ها PH باز دارند و به خشک‌شدن پوست منجر می‌شوند؛ در نتیجه استفاده از محصولاتی برای تولید سبوم بیشتر‌‌ضروری است.

مواد مناسب برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و آکنه

پس از شست‌وشوی صورت با شوینده ملایم، استفاده از محصولات بهداشتی مناسب توصیه می‌شود.

فعال‌ترین ماده‌ای که در این زمینه وجود دارد، بنزوئیل پراکسید است. این ماده باکتری‌ها را از بین می‌برد و ضخامت اپیدرم (سطحی‌ترین لایه پوست) را کاهش می‌دهد. محصول یادشده ممکن است بشدت تحریک‌کننده باشد، بنابراین بهتر است از محصولاتی که غلظت کمتری دارد، استفاده کنید (نهایتا 5‌/‌2‌درصد).

همچنین فرآورده‌های حاوی اسید سالیسیلیک که ضخامت اپیدرم را به میزان قابل‌توجهی کم می‌کنند، قابل استفاده ‌است.

در عوض استفاده از محصولات حاوی الکل یا ضدعفونی‌کننده‌ها یا فرآورده‌هایی که در ترکیب‌شان گوگرد به کار رفته، به هیچ‌وجه مناسب نیست؛ زیرا علاوه بر بی‌فایده بودن ، باعث حساسیت و تحریک پوست هم می‌شود. استفاده از کرم مرطوب‌کننده، مخصوص پوست‌های آکنه‌ای، مقاومت پوست را در برابر درمان‌های ضدآکنه‌ای بهبود می‌بخشد.

نکته مهم: درمان آکنه، عموما طولانی‌مدت است. بنابراین نباید انتظار بهبود فوری داشت.

در صورت بهبود نیافتن پوست، مراجعه مجدد به متخصص ضروری است تا وی با بررسی نوع آکنه، ترکیب‌های دست‌سازی که مناسب نوع خاص پوست است، تجویز کند.

موزدایی از پوست‌هایی که آکنه دارند

موزدایی با تیغ از پوست‌هایی که جوش دارند ممکن است باعث کنده‌شدن جوش‌ها شود، بنابراین بهتر است به جای تیغ از ریش‌تراش‌های برقی استفاده شود، وگرنه فرد باید به طور مرتب تیغش را تعویض کند، علاوه بر آن، پس از مرطوب‌کردن موهای صورت روی آنها ژل اصلاح بمالد؛ با این روش، موها نرم‌تر می‌شوند. استفاده از ژل‌های اصلاح ضدباکتری در اولویت است.

نکته مهم: پس از اصلاح از لوسیون‌ها حاوی الکل استفاده نکنید.

آفتاب، دشمن پوست آکنه‌ای

در بیشتر موارد، نور آفتاب با داروها و کرم‌های ضدآکنه، در تضاد است.

اگر امکان اجتناب از نور آفتاب وجود ندارد، باید با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب بدون کومدوژن که مخصوص پوست‌های آکنه‌ای است‌ از پوست محافظت کرد.

منبع: لیبراسیون / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهیا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
۰
۰
اصلا مطالبتون به دردم نخورد خواهشا مطالب مفید تو سایت بزارین

نیازمندی ها