مدیر گروه فرق تشیع دانشگاه ادیان:

مبنای تفکر تکفیری‌ها تعطیلی عقل است

آیت‌الله مکارم شیرازی: اسلام دین رافت و مهربانی است و باید به دنیا بگوییم جریان تکفیری از اسلام جداست

هم‌اندیشی علما برای مقابله با جریان تکفیری

کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری برای اسلام، مسلمین و جهان بشریت و راه‌های برون‌رفت از آن، دیروز در سالن جدید مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع) قم آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۷۴۱۸۰۷

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این کنگره دو روزه، حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین، حجت‌الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه قم، حجج اسلام والمسلمین حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، اعرافی رئیس جامعه المصطفی، اراکی رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب، قاضی عسگر نماینده رهبری در حج و زیارت، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق و اندیشمندان اسلامی اهل سنت و شیعه از 83 کشور جهان حضور دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، رئیس این کنگره و آیت‌الله سبحانی دبیر علمی آن است و 300 مهمان خارجی از جهان اسلام به این کنگره دعوت شده‌اند که برخی از آنها نخستین بار است به ایران آمده‌اند. آیت‌الله مکارم شیرازی طی سخنانی در این کنگره بر لزوم شناساندن چهره واقعی اسلام و نیز خطر جریان‌های تکفیری به مردم دنیا تاکید کرد و گفت: تکفیری‌ها آبروی اسلام را برده‌اند.

وی با بیان این‌که آنها هم به مسلمانان و هم به جهان بشریت، ضربه می‌زنند، افزود: امروز وظیفه همه این است که در این شرایط، انگیزه‌های این گروه را بررسی کنند و ریشه‌های افکار این گروه را بشناسیم تا بتوانیم آن را بخشکانیم.

رئیس کنگره جهانی «خطر جریان‌های تکفیری»، با هشدار درباره جنایات تکفیری‌ها گفت: تا کی باید بنشینیم و شاهد هتک حرمت به نوامیس، خونریزی و کشتار بی‌رحمانه این گروه تکفیری باشیم؟

خطوط قرمز کنگره

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که این گروه آبروی اسلام را برده‌ است، افزود: دین اسلام دین رافت و مهربانی است و باید به دنیا بگوییم این جریان تکفیری از اسلام جداست.

وی هدف اول از برگزاری این کنگره جهانی را شناساندن چهره واقعی اسلام به مردم دنیا دانست و افزود: هدف دوم این است که به همه جوانان فریب‌خورده اعلام کنیم پیوستن شما به جریان‌های تکفیری به آتش جهنم منجر خواهد شد.

رئیس کنگره جهانی خطر جریان‌های تکفیری، هدف سوم را مشورت با علما و اندیشمندان اسلامی درباره پیدا کردن راه‌حل نهایی برای رویارویی با خطر این گروه‌ها دانست و افزود: در این همایش برای خود سه خط قرمز در نظر گرفته‌ایم، اول دوری از مسائل سیاسی مورد اختلاف به طوری که بحث فقط درباره تندروی از دیدگاه فقهی و اسلامی خواهد بود و دوم عدم طرح هرگونه بحثی درباره مسائل اختلاف‌انگیز مذهبی حتی در یک کلمه، زیرا هدف اصلی تبادل افکار برای رویارویی با خطر تکفیری‌هاست.

وی خط قرمز سوم را احترام به مقدسات همه مذاهب دانست و افزود: با رعایت این سه خط قرمز در خصوص جوهره اصلی کنگره که همان مبارزه با جریان‌های افراطی و تکفیری است به بحث و تبادل نظر خواهیم پرداخت.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که هر روز شاهد حمله وحشیانه سرشار از خشونت در جهان اسلام هستیم، گفت: این امر باعث جنگ‌های خونین شد و شهرهای آباد مسلمانان ویران شد و زیرساخت‌های مهم از جمله مساجد و قبور اولیای الهی تخریب و هزاران نفر از مسلمانان از خانه و کاشانه خود آواره شدند و همین طور به ناموس مسلمانان و غیرمسلمانان تجاوز شد.

وی افزود: تاسفبار آن است که این مساله باعث شده دشمنان اسلام، اسلام را به خشونت و بربریت متهم کنند و این در حالی است که مخالفان اسلام تلاش دارند تا نام دولت اسلامی را بر گروه داعش بگذارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که همه باید بدانند این گروه تکفیری، یک تشکیلات تروریستی است، گفت:‌ آنها یک نام ساختگی بر خود گذاشته‌اند و دشمنان اسلام از نام دولت اسلامی استفاده می‌کنند تا اسلام را به خشونت متهم کنند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که با غفلت مسلمانان، عصر جاهلیت جدید شروع شده است، افزود:‌ جماعتی گمراه به نام اسلام، دست به جنایت‌هایی می‌زنند که حتی به ذهن جاهلیت قبل از اسلام هم نمی‌رسید.

رئیس کنگره جهانی خطر جریان‌های تکفیری گفت: امروز بحث ما شناخت منابع اصلی این جریان‌هاست.

وی تاکید کرد: امروز روی سخن ما با تمامی کسانی است که به این گروه‌های افراطی پیوسته‌اند و امیدواریم این کنگره آغازی باشد برای اجماع علمای مسلمان که همگی بر ضد تکفیری‌ها متحد شوند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: من اخیرا نامه‌ای به پاپ نوشتم و در آن نامه تاکید کرده‌ام که محکوم کردن این اقدامات کافی نیست بلکه باید شما علیه این اقدامات که نسبت به مسلمانان و مسیحیان می‌شود به‌طور یکسان موضعگیری عملی داشته باشید.وی با بیان این‌که سه بحث درخصوص تکفیری‌ها وجود دارد، افزود: نخست آن‌که اینان استبداد رای دارند و درک معانی کتاب و سنت را انحصار خود می‌دانند.مکارم‌شیرازی گفت: تکفیری‌ها عملا می‌گویند ما نظر خود را اعلام می‌کنیم و باید همه گوش کنند و هر کس تمرد کند مخالف و دشمن اسلام است.

این مرجع تقلید افزود: این استبداد رای یکی از علل اصلی فعالیت‌های جنایتکارانه است، اگر آنها به آیات قرآن مراجعه می‌کردند و از علمای بزرگ و حوزه‌های علمیه در کشورهای مختلف مشورت می‌گرفتند از این راه پرسنگلاخ نجات می‌یافتند و از راه غیرمستقیم برمی‌گشتند.

وی گفت:‌ دلیل دوم این است که آنها برخی آیاتی را که موافقشان هست، می‌پذیرند و به برخی آیات که مخالف‌شان هست، توجهی نمی‌کنند و این در حقیقت مصیبت بزرگی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، خطای سوم این گروه را در تفسیر شرک و ایمان دانست و تاکید کرد: آنان برخی آیات را برای تکفیر دیگر مسلمانان مورد تمسک قرار می‌دهند و می‌گویند هر کس می‌گوید یا رسول‌الله و شفاعت می‌خواهد، مشرک است و خون و مال او مباح است.

اساس اسلام در خطر است

آیت‌الله جنتی هم در سخنانی در این کنگره گفت: امروز تکفیری‌ها همه هستی اسلام را تهدید می‌کنند.

دبیر شورای نگهبان و عضو هیات رئیسه کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه اسلام، افزود: علمای اسلام مشغول نشر فرهنگ اسلامی در جهان هستند؛ ولی اساس اسلام الان در خطر است و این نشان می‌دهد که مساله صددرصد سیاسی است و عقیدتی نیست گرچه به اسم اسلام و ضربه به مسلمانان باشد.

جنتی با بیان این‌که علمای یهود و مسیح هم باید در این‌گونه همایش‌ها شرکت کنند، افزود: تکفیری‌ها به کسی رحم نمی‌کنند و حتی ناموس غیرمسلمانان هم از جنایات شوم آنان در امان نیست.وی با بیان این‌که اسلام در حال صدور به کشورهای مختلف است، گفت: ریشه بیداری اسلامی در انقلاب اسلامی ایران است به همین دلیل صهیونیست‌ها و آمریکا احساس خطر کرده و با حمایت از گروه‌های تکفیری، مسلمانان را به جان هم انداخته‌اند.دبیر شورای نگهبان با بیان این‌که تکفیری‌ها می‌خواهند کشورهایی که در معرض بیداری اسلامی هستند از اسلام فراری شوند، تاکید کرد: بر همه مسلمانان واجب است که در مقابل تکفیری‌ها مقاومت کنند زیرا اینها گروهی فریب‌خورده هستند که با امید واهی بهشت دست به این جنایات می‌زنند.

وی با اشاره به این‌که این گروه‌های تندرو هیچ منطقی ندارند، گفت: کار ما باید هم فرهنگی ـ تبلیغی باشد و هم عملی، زیرا بزرگان این جریان‌های تندرو حاضر به مباحثه با علمای اسلام نیستند، بنابراین کار تبلیغی کافی نیست.

بیشتر قربانیان داعش سنی‌اند

وزیر امور خارجه عراق هم طی سخنانی در این کنگره با اشاره به این‌که انهدام جوامع اسلامی هدف داعش است، گفت: تروریست‌ها هرگز نه وطن و نه دین می‌شناسند، آنان به نام اسلام ظلم می‌کنند.

ابراهیم جعفری افزود: همه باید ابعاد مختلف این حرکات وحشیانه را بشناسند و قبل از آن باید ابعاد حقیقت اسلام را بشناسند؛ زیرا مسلمانان به هیچ عنوان با این جریان تکفیری موافق نیستند.

وزیر امور خارجه عراق گفت: شناخت ما نسبت به انسان یک شناخت واقعی است و خداوند هرگز برتری قومی بر قوم دیگر را نپذیرفته و همه انسان‌ها را یکسان آفریده است.

جعفری افزود: قرآن می‌گوید مساله تعدد مذاهب مثل تعدد مکاتب است؛ حنفی و شافعی گرچه شاید در روش متفاوت باشند، اما هدف یکی است چون در بیش از 6000 آیه قرآن هرگز سخن از اختلاف نیست و تاکید بر وحدت می‌کند. همه جهان اسلام باید از اسلام واقعی سخن بگویند امروز در استان‌های عراق جنایت‌هایی مرتکب شدند، در استان‌های سنی‌نشین اهل تسنن از داعش تنفر دارند و حتی اکثریت افرادی که از سوی داعش کشته شدند، سنی بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها