گرگرفتگی را به‌جرات می‌توان شایع‌ترین علامت یائسگی در زنان دانست؛ به طوری که طبق آمارهای به ‌دست‌ آمده، حدود دوسوم زنان آمریکای شمالی به گرگرفتگی مبتلا هستند. در این علامت غالبا زنان یائسه احساس گرما و گرگرفتگی می‌کنند و چهره‌شان برافروخته می‌شود.
کد خبر: ۷۴۰۱۷۰
راهکارهایی برای جسم و جانی که گر می‌گیرد

جام جم سرا: تعریق‌های شبانه از معمول‌ترین علائم گرگرفتگی به شمار می‌رود. علت اصلی این حالت بدرستی مشخص نیست، ولی برخی محققان بر‌ این باورند که تغییرات ایجاد شده در گردش خون ممکن است با این مساله مرتبط باشد.

از سوی دیگر، گرگرفتگی‌ها زمانی رخ می‌دهند که عروق خونی نزدیک پوست برای خنک‌ شدن متورم می‌شوند و بدن فرد برای کاهش حرارت، عرق می‌کند. این حالت اغلب شب‌ها بروز می‌کند که به تعریق‌های شبانه معروف است و باعث اختلال خواب در زنان طی دوران یائسگی می‌شود. گرگرفتگی در برخی زنان یائسه فقط تا مدت کوتاهی پس از یائسگی و در عده‌ای نیز تا پایان عمر ادامه دارد، ولی شدت علائم با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

گرگرفتگی و تعریق‌های شبانه بخشی از یائسگی محسوب می‌شود، ولی با انجام راهکارهای ساده می‌توان تا حدی از شدت آنها کاست. بنابراین پزشکان به زنانی که در این دوران به سر می‌برند، توصیه می‌کنند از استرس، مصرف کافئین، مشروبات الکلی، استعمال دخانیات، پوشیدن لباس‌های تنگ و قرارگیری در معرض دماهای بالا خودداری کنند. از سوی دیگر، قرارگیری در محیط‌های خنک و استفاده از وسایل سرمایشی، پوشیدن لباس‌های نازک‌تر با الیاف طبیعی، ورزش‌‌های روزانه مانند شنا و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، تنفس عمیق دو بار در روز و هر بار به مدت 15 دقیقه، به کاهش علائم گرگرفتگی کمک می‌کند.

درمان‌های دارویی

موثرترین درمانی که برای بهبود علائم در دوران یائسگی وجود دارد، استفاده از روش‌های جایگزین هورمون استروژن است که تنها باید در کوتاه‌مدت و در طول کمتر از پنج سال و طبق تجویز پزشک به کار برود. این درمان، علائم گرگرفتگی را در بسیاری از زنان یائسه کاهش می‌دهد، ولی باعث عوارضی چون خشکی ناحیه واژن و اختلالات خلق و خو می‌شود. همچنین داروهای ضدافسردگی به میزان کم، مانند فلوکستین و دیگر داروها، در کاهش علائم تاثیرگذارند. علاوه بر این، برخی درمان‌های غیرتجویزی نیز وجود دارد که علائم را تا حد قابل‌توجهی کم می‌کند و استفاده از ویتامین ب کمپلکس، ویتامین E و ایبوپروفن از آن جمله‌اند.

منبع: WebMD

سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها