توصیه‌های طب سنتی و گیاهی به زنان

چگونه یائسگی را به تأخیر بیندازیم؟

یائسگی یکی از مراحل تکامل زنان است که با اقدامات مناسب می‌توان آن را به تأخیر انداخت و دوره جوانی را طولانی‌تر کرد. البته یائسگی زودرس در زنان خطرناک است و باید در این‌باره اقدامات درمانی صورت گیرد.
کد خبر: ۷۱۴۳۹۶
چگونه یائسگی را به تأخیر بیندازیم؟

جام جم سرا: زنانی که در آستانه یائسگی هستند، این باور غلط را دارند که به اواخر عمر خود نزدیک شده‌اند و افسردگی بر آنها غلبه می‌کند. این باور اشتباه عموم زنان ایرانی است و باید بدانند که با تغذیه سالم ٥٠ سالگی اواسط عمرشان است و جای نگرانی ندارد.

یائسگی می‌تواند در سن ٤٥ تا ٥٠ سالگی و حتی در افرادی در ٥٥ سالگی اتفاق بیفتد به صورتی که در افراد مختلف، متفاوت است ولی یائسگی پیش از ٥٠ سالگی مضر است و باید درمان شود. در ٧٠‌درصد زنان بعد از ٤٥ سالگی علایم گرگرفتگی (احساس گرمای دایمی) که به اصطلاح سوختن از سرما می‌گویند، دیده می‌شود که با توجه به دست و پای کاملا سرد، احساس سوزش سرما را به اشتباه از گرما می‌دانند و این به دلیل کمبود استروژن بعد از ٤٥ سالگی است.

یائسگی علایم زیادی را به وجود می‌آورد. وجود تعریق زیاد شبانه به علت کاهش متابولیسم سلولی است که برخی از متخصصان طب سنتی به اشتباه داروهای گیاهی سردی مانند عرق کاسنی، شاه تره و آبغوره را تجویز می‌کنند که باعث تشدید این علایم می‌شود.

یکی از عوارض مهم یائسگی پوکی استخوان است. بی‌نظمی عادت‌ماهانه، کاهش میل جنسی، قرمزشدن صورت و بالاتنه، سرگیجه، حالت‌تهوع، کاهش وزن یا برعکس جمع‌شدن چربی در پهلوها، بی‌اختیاری ادراری همچنین کاهش انرژی بدن، درد پستان‌ها، بدطعمی و بوی بددهان، سردردهای شدید و افزایش درد مفصل از علایم دیگر بروز یائسگی در زنان است که اغلب به دلیل اختلالات هورمونی و ترشح نامنظم استروژن رخ می‌دهد.

افزایش حساسیت به بو و تغییر بوی بدن از عوامل رنجش زنان در دوره یائسگی است. به علت اختلال در سیستم ایمنی بدن و تغییرات هورمونی در دو غدد اکرین و آپوکرین بوی عرق بدن تغییر و تشدید می‌شود که بسیار باعث رنجش زنان می‌شود.

کاهش انرژی در این دوره باعث افسردگی می‌شود و یکی از وظایف مهم مردان نسبت به همسران خود در این دوره حمایت عاطفی و حفظ بیشتر احترام آنهاست.

زنان برای داشتن یائسگی موفق و دیرهنگام باید به تغذیه خود اهمیت دهند و با دریافت استروژن گیاهی انرژی کافی روزمره خود را کسب کنند. مصرف روزانه یک لیوان رازیانه به صورت دم‌نوش به همراه عسل یا خرما غیراز روزهای عادت ماهانه و مصرف داروهای گیاهی دیگر مانند عرق بیدمشک، بهار نارنج، پونه و نعناع می‌تواند عوارض یائسگی را بسیار کاهش دهد.

بهتر است برای تنظیم عادت ماهانه از داروهای گیاهی به جای قرص‌های شیمیایی که عوارضی بر سیستم مغز و به‌خصوص هیپوتالاموس دارد، استفاده شود.(دکتر حسن اکبری - محقق طب سنتی/شهروند)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها