یک متخصص طب فیزیکی گفت: انجام تست تراکم استخوان فقط بعد از یائسگی ضرورت دارد، مگر این که شخص سابقه شکستگی‌های خود به خودی یا بیماری‌های غددی داشته باشد که خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۷۲۷۹۲۸

دکتر بهروز توانا در گفت‌و‌گو با جام‌جم افزود: بیماری‌های پاراتیروئیدی با اختلالات هورمونی که در بدن ایجاد می‌کند زمینه ابتلا به پوکی استخوان را فراهم می‌کند.به همین دلیل خانم‌ها در دوران یائسگی که تغییرات هورمونی زیادی در بدن اتفاق می‌افتد در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند. اما بر خلاف تصور عموم، پوکی استخوان ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای نیست.

وی تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان، داشتن تحرک و انجام ورزش‌های مرتب و روزانه است. بعلاوه گاهی برخی افراد از نظر ژنتیک، استخوان‌های بسیار خوب و مقاومی دارند و کمتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

تایپ با صفحه‌کلید لمسی عامل درد شانه‌ها

پزشکان هشدار داده‌اند استفاده از صفحه کلید لمسی تبلت‌ها برای طولانی‌مدت می‌تواند به بروز ناراحتی‌های مزمن شانه منجر شود.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران دریافته‌اند صفحه‌کلید لمسی نسبت به صفحه کلیدهای معمولی برای تایپ، کمتر به فعالیت ماهیچه انگشت نیاز دارد، اما در عوض، کاربران تبلت باید انگشت‌های خود را روی صفحه‌کلید معلق نگه دارند تا از برخورد احتمالی با صفحه‌نمایش جلوگیری شود و این وضع موجب می‌شود شانه‌ها برای مدت زمان طولانی در حالت ثابت قرار گیرند. در واقع، زمانی که از صفحه کلید لمسی استفاده می‌شود فعالیت ماهیچه در ساعد در پایین‌ترین حد است، اما در عوض میزان فشار و فعالیت در عضله‌های ذوزنقه‌ای که در قسمت فوقانی کتف قرار دارد و از شانه‌ها و دست‌ها حمایت می‌کند در صورت استفاده از صفحه کلید لمسی بیشتر است که دلیل آن هم می‌تواند معلق بودن دست‌ها و ساعد هنگام تایپ باشد. این فشار اگرچه اندک است، اما در طولانی مدت موجب بروز دردهای مزمن شانه می‌شود.

مراقب خطر ابتلا به پیرگوشی زودرس باشید

یک متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به پیرگوشی در ایران گفت: پیرگوشی می‌تواند عامل انزوا، ترس، عصبانیت و اضطراب بین مردم باشد.

ابراهیم رزم‌پا متخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: پیرگوشی یک افت شنوایی تدریجی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد و نوعی معمول از کم‌شنوایی حسی عصبی است که به دنبال اختلال در حلزون یا عصب شنوایی رخ می‌دهد و به اختلال شنوایی دائم منجر می‌شود و اغلب مردم به وجود آن آگاه نیستند.

وی با اشاره به شیوع پیرگوشی در مردان در قیاس با زنان افزود: قرار گرفتن در معرض سر و صدای ناخواسته مثل صدای بوق خودروها، فشار خون، افزایش سن، استرس زیاد، مصرف برخی داروها، ارث و قرارداشتن طولانی‌مدت در معرض سر و صدا از علل پیرگوشی است. اگر احساس کم‌شنوایی می‌کنند بهتر است برای ارزیابی میزان افت شنوایی به یک اودیولوژیست مراجعه کنند. البته مفیدترین کاری که یک شنوایی‌شناس می‌تواند برای افراد با مشکل پیرگوشی انجام دهد سمعک‌ها و برنامه‌های توانبخشی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها