جلسه رای اعتماد به گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت علوم امروز برگزار می‌شود

روز دشوار دانش آشتیانی در مجلس

دومین گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی کرسی وزارت علوم امروز درحالی برای اخذ رأی اعتماد به بهارستان می‌رود که تحلیلگران معتقدند او برای کسب آرای لازم نمایندگان، روز دشواری پیش‌رو دارد.
کد خبر: ۷۳۹۵۹۴

به ‌گزارش جام‌جم، هرچند در صورت کسب نکردن رأی اعتماد وزیر پیشنهادی، دولت امکان ادامه اداره وزارت علوم با سرپرست را ندارد و گفته می‌شود برای باز کردن گره کور احتمالی این وزارتخانه نیازمند حکم حکومتی خواهد بود، اما دولتی‌ها دیروز آخرین تلاش‌های خود را برای کسب رای اعتماد فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی انجام دادند، هرچند مخالفان وزیر پیشنهادی هنوز بر عدم برخورداری وی از تعداد آرای لازم در بهارستان تاکید دارند.

مهم‌ترین دلیل مخالفت نمایندگان منتقد با وزیر پیشنهادی مباحثی است که در ارتباط با نقش وی در وقایع پس از انتخابات سال88 مطرح است. این همان دلیلی است که تاکنون مانع آن شده تا وزارت علوم به ثبات مدیریتی لازم برسد. به دلیلی مشابه، نمایندگان مجلس یک سال و نیم قبل به مسعود میلی‌منفرد اولین وزیر پیشنهادی رای اعتماد ندادند. رضا فرجی‌دانا نیز به‌دلایلی تاحدودی مشابه، با گذشت کمتر از یک سال از تصدی وزارت علوم، استیضاح و از مسئولیت خود کنار گذاشته شد. محمود نیلی‌احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم بود که به دلیل آنچه نقش او در فتنه خوانده شد، نتوانست رای اعتماد لازم را کسب کند و حالا دانش‌آشتیانی به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم در حالی امیدوار به نشستن بر کرسی وزارت علوم است که عده‌ای از نمایندگان مخالف، پیش از برگزاری جلسه علنی رای اعتماد، وی را متهم کرده‌اند که او هم در فتنه نقش داشته است.

در همین راستا دیروز الیاس نادران، نماینده تهران در یک نشست خبری، دولت را متهم به لجبازی کرد و گفت: اعتراضی به سهم‌خواهی‌ها در دولت نداریم، اعتراض ما به تندروی‌های ساختارشکنانه است. وی در پاسخ به این‌که اصولگرایان انتظار معرفی چه وزیری را دارند، پاسخ داد: وزیری که از خط قرمزهای نظام عبور نکرده و در فتنه 88 حضور نداشته باشد، به مجلس معرفی شود. به گزارش مهر، او افزود: دلیل رای نیاوردن نیلی احمدآبادی این بود که در تحصن دانشگاه شرکت داشت و فتنه را حمایت کرده بود و البته بعد هم از این مساله برائت نکرد. حال اگر بعد از وی کسی را معرفی کنند که از یک دانشگاه دیگر آمده و جلسه تحصن را اداره کرده است، پذیرفتنی نیست که مجلس به وی رای اعتماد دهد. نادران در پاسخ به این‌که گفته شده شما اظهار کردید فیلمی از آقای آشتیانی دارید، گفت: من در این باره با احدی صحبت نکرده‌ام.

حسن نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با فرارو، درباره فضای حاکم بر مجلس برای رای اعتماد به دانش‌آشتیانی گفت: به عقیده من و سایر نمایندگان مجلس، آقای دانش‌آشتیانی تفاوت چندانی با آقای میلی‌منفرد، فرجی‌دانا یا نیلی احمدآبادی ندارد و ایشان هم در جلسه فراکسیون رهروان ولایت اعلام کردند که با این آقایان و افرادی همچون توفیقی و ظریفیان که مجلس نسبت به آنها حساسیت دارد، رفیق است. وی درباره این‌که پاسخ به ابهامات و اتهامات و تکذیب نقش‌آفرینی در حوادث پس از انتخابات سال 88 هم نتوانست نظر نمایندگان را تغییر دهد، گفت: ایشان تکذیب کرد، اما این تکذیب یک ادعا بود در حالی که ما اسنادی داریم که ادعای ایشان را نقض می‌کند که در جلسه فردا این اسناد ارائه خواهد شد.

در همین حال احمد شوهانی، عضو فراکسیون رهروان ولایت هم تاکید کرد که دانش‌آشتیانی برای جلب نظر اکثریت مجلس برای کسب رای اعتماد راه بسیار سختی پیش‌رو دارد و محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس نیز با بیان این‌که دانش‌آشتیانی نتوانسته حمایت هیچ‌یک از فراکسیون‌های مجلس را جلب کند، از رئیس‌جمهور خواست از حالا به فکر گزینه بعدی وزارت علوم باشد. در مقابل این مخالفت‌ها، برخی از حامیان وزیر پیشنهادی تلاش می‌کنند تا نقش چهارمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم در وقایع پس از انتخابات 88 را رد کنند. در همین رابطه خبرگزاری ایلنا نوشته که در جلسه امروز مجلس قرار است فیلمی در اثبات نقش دانش‌آشتیانی در فتنه پخش کند که در اصل فیلم مورد نظر مربوط به روزهای پیش از انتخابات است، اما قرار است که این فیلم به عنوان یک اتفاق پس از انتخابات جلوه داده شود تا سناریوی حضور فعال دانش‌آشتیانی در حوادث سال ۸۸ نیز تائید گردد.علی مطهری، نماینده تهران نیز در پاسخ به سوالی در مورد احتمال فیلمی علیه وزیر پیشنهادی علوم در روز رأی اعتماد به کنایه گفت: امیدوارم فیلم اکشنی نمایش داده شود که نمایندگان لذت ببرند. کارن ابری‌نیا، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم هم در راستای تلاش‌های پیشین جهت تکذیب نقش دانش‌آشتیانی در حوادث 88 گفته که گزینه دولت برای تصدی این وزارتخانه نه تنها در تحصن دانشجویان دانشگاه تهران در سال 88 نقشی نداشته بلکه به دنبال آرام کردن فضا بوده و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم تاکید کرده که وزیر پیشنهادی علوم همواره در راستای اهداف کلان انقلاب اسلامی حرکت کرده است. با وجود تلاشی که مسئولان دولتی برای دفاع از گزینه پیشنهادی وزارت علوم صورت داده‌اند، به‌نظر می‌رسد که در بیرون از مجلس نیز دغدغه‌هایی درباره مدیریت این وزارتخانه وجود دارد و در همین راستا امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگویی با میزان، شاخص‌های موردنظر در معرفی وزیر علوم را تشریح کرده و گفته است: انتظار مردم از انتخاب وزیران پیشنهادی دولت برای وزارتخانه علوم انتخاب چهره‌هایی است که رنگی نداشته و بی‌طرف باشد. کاظم صدیقی همچنین در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت یازدهم در حوزه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: تاکنون که افکار عمومی از عملکرد دولت در این حوزه اقناع نشده است.

نگاهی به همین اظهارنظرها روشن می‌کند که فارغ از فرجام نهایی رأیی که امروز نماینده‌ها به تازه‌ترین وزیر پیشنهادی دولت برای کرسی وزارت علوم می‌دهند، نگرانی نخبگان و دانشگاهیان، ادامه بی‌ثباتی مدیریت وزارت علوم است که به‌نظر می‌رسد تنها با تعامل بیشتر پاستور و بهارستان قابل رفع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها