دبیر شورای عالی مناطق آزاد از انتخاب پنج نقطه از شهرهای جنوبی برای اجرای طرح‌های دولت در راستای توسعه و آبادانی این مناطق خبر داد و گفت: ‌ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ‌ قرار بر این است که پنج نقطه با جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر در سواحل جنوبی کشورمان داشته باشیم که اروند، ‌جاسک، بندرعباس، بوشهر و چابهار مناطقی است که دولت انتخاب کرده است.
کد خبر: ۷۳۹۰۹۳

اکبر ترکان افزود:‌ از بین این پنج منطقه، اروند و چابهار از مناطق آزاد است که لایحه الحاق جاسک و بوشهر هم به مناطق آزاد کشورمان به مجلس داده شده است که تاسیس منطقه آزاد جاسک در مراحل نهایی است و لایحه آن به مجلس تقدیم شده است و لایحه پیوستن بوشهر به مناطق آزاد هم بزودی به مجلس تقدیم می‌شود.

وی با بیان این‌که سواحل جنوبی کشورمان برخلاف بسیاری از سواحل جهان، مناطق آبادی نیست، تاکید کرد: دکتر روحانی و مجموعه دولت به دنبال این هستند که سواحل جنوبی متکی به ظرفیت‌ها و توانایی‌های اقتصادی خود توسعه پیدا کند. به گفته این مقام مسئول، ‌در دنیا ۷۰ درصد جمعیت در سواحل متمرکز شده‌اند، این در حالی است که در ایران از ۲۰ شهر اول کشور که جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر دارند، هیچ کدامشان از شهرهای سواحل جنوبی کشورمان نیست و این نشان‌دهنده یک مشکل در ساختار اقتصادی سواحل جنوبی است. ترکان تاکید کرد: با تاسیس منطقه آزاد در این مناطق ظرفیت‌های اقتصادی ایجاد می‌شود که این ظرفیت‌های اقتصادی باید بتواند امکان جمعیت‌پذیری داشته باشد. / ایلنا

افزایش 34 درصدی صید کیلکا در گیلان

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از صید 5330 تن ماهی کیلکا از ابتدای فصل صید در این استان خبر داد و گفت: این مقدار صید کیلکا نسبت به سال گذشته 34 درصد رشد داشته است. اکبر ایلدرم با اشاره به این‌که با صید این میزان کیلکا 53 میلیارد ریال درآمد نصیب استان شده است، یادآور شد: 10 درصد کیلکا در سبد خانوار است و بقیه کیلکاها در کارخانه پودر می‌شود. ‌/ ‌فارس

آغاز برداشت زیتون روغنی در رودبار

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان با اشاره به آغاز برداشت زیتون روغنی از باغ‌های این شهرستان گفت: 5000 تن زیتون روغنی در رودبار برداشت می‌شود که از این میزان 1200 تن روغن زیتون استحصال خواهد شد. حبیب جهان‌ساز افزود: 6300 هکتار باغ زیتون در رودبار وجود دارد که 5200 هکتار آن بارآور است.

وی با بیان این‌که رودبار دارای هشت کارخانه روغن‌کشی است، تصریح کرد: از هر صد کیلوگرم زیتون حدود 20 کیلو روغن استحصال می‌شود.

به گفته این مسئول، 14 هزار بهره‌بردار رودباری به امر تولید زیتون در این شهرستان فعالیت دارند. ‌/‌ فارس

راه‌اندازی 1000 ایستگاه مطالعه

مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تاکنون 600 ایستگاه مطالعه در کشور راه‌اندازی شده است که تا پایان سال این رقم به هزار ایستگاه افزایش می‌یابد.

ابراهیم شمشیری از اختصاص 14.5 میلیون جلد کتاب به ایستگاه‌های مطالعه کشور خبر داد و افزود: بیش از 33 درصد کتاب‌های این ایستگاه‌ها برگشت داده می‌شود.

به گفته وی، بیش از 3060 کتابخانه در کشور وجود دارد و میانگین سرانه فضای مطالعه در کشور 1.5 متر مربع به ازای صد نفر است، در حالی که میانگین جهانی آن هشت متر مربع به ازای صد نفر است. ‌/‌ واحد مرکزی خبر

آغاز مهاجرت قوها به تالاب‌های مازندران

مدیرکل محیط‌زیست مازندران از ورود نخستین گروه قوهای مهاجر به تالاب‌های مازندران خبر داد و گفت: 150 قطعه قو برای زمستان گذرانی به تالاب فریدونکنار مهاجرت کردند و این تعداد در حال افزایش است.

مهردادی با بیان این‌که مهاجرت قوها به تالاب‌های مازندران به دلیل آغاز زودهنگام سرما در سیبری و یخبندان گسترده در نیمکره شمالی یک ماه زودتر شروع شده است، افزود: سال گذشته 6000 قطعه قو برای زمستان گذرانی به مازندران مهاجرت کرده بودند. ‌/‌ واحد مرکزی خبر

کشف و ضبط بزرگ‌ترین محموله قاچاق پرنده در چابهار

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: بزرگ‌ترین محموله حمل غیرقانونی پرندگان شکاری و هوبره در این استان کشف و ضبط شد.

محمودی افزود: در یک برنامه هماهنگ و بر اساس اطلاعات رسیده به نیروهای دریابانی نیروی انتظامی منطقه چابهار و با همکاری یگان حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان، یک فروند لنچ در آب‌های این منطقه توقیف شد که پس از بررسی و بازدید از لنچ مزبور، تعداد 140 قطعه انواع پرندگان شکاری از گونه شاهین و تعداد 240 قطعه پرنده از گونه هوبره که همه آنها از پرندگان حفاظت شده و تحت حمایت سازمان محیط‌زیست هستند کشف و ضبط شد.

به گفته وی، پرنده‌های کشف‌شده که بزرگ‌ترین محموله پرنده‌های شاهین و هوبره و بزرگ‌ترین محموله غیرقانونی در جهان است، پس از بررسی‌های اولیه تحویل محیط‌زیست استان شدند و تعداد هفت نفر از متخلفان نیز پس از تکمیل مستندات تحویل مراجع قضایی گردیدند. محمودی یادآور شد: پس از بررسی‌های اولیه از قبیل بیومتری پرندگان‌ شکار و هوبره‌های کشف شده به مراکز قرنطینه انتقال یافتند تا پس از بررسی‌های کارشناسی و امکان سنجی‌های مربوط به رهاسازی یا نگهداری آنها در مراکز قرنطینه اقدام شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به گشت‌های همیشگی یگان حفاظت در مناطق تحت مدیریت و حضور گسترده همیاران محیط زیست در جای جای استان، کشف این محموله از پرندگان شکاری و هوبره در آب‌های دریای جنوب که در نوع خود رکورددار است، بسیار نکته قابل تاملی است. / ایلنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها