مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: نرخ سود سپرده‌ها بر اساس تورم انتظاری تصویب می‌شود و بعید است در طول پنج تا شش ماه آینده نرخ سپرده کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۷۳۸۷۴۵

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی دیروز در نشستی با مدیران بانک‌ها و سرمایه‌گذاران استان کرمان افزود: امروز به بانک‌ها فشار عظیمی وارد شده است و همه بر این باورند که مشکلات اقتصادی ایجاد شده در کشور ناشی از فعالیت بانک‌هاست، این در حالی است که در هر شرکت تولیدی بانک‌ها نقش تاثیرگذاری دارند.

وی اظهار کرد: شرایط خاصی بر کشور حاکم شده است، به‌گونه‌ای که هم بانک‌ها از مشتریان گله دارند و هم مشتریان از بانک‌ها.وی ادامه داد: 800 میلیارد تومان پول کشور ظرف هشت سال گذشته مشخص نشد که کجا رفت. باید پرسیده شود که مقصر مدیران بانکی هستند یا جای دیگر؟

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: متاسفانه در هشت سال گذشته وام‌های زیادی بابت طرح‌های زود بازده به اشخاص یا شرکت‌هایی اعطا شد که به نظر من بعضی از این طرح‌ها اصلا بازده کافی نداشت.وی تصریح کرد: باید به بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کرد و معتقدیم بانک‌ها باید در پروژه‌های زود بازده‌ سرمایه‌گذاری کنند.

همتی با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به نرخ بالای سود افزود: بانک‌ها در شرایط بسیار سختی قرار دارند. در حالی که قیمت تمام شده پول 20 درصد است چگونه بانکی می‌تواند نرخ سود خود را کاهش دهد.مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: در گذشته 30 درصد منابع بانک ملی از حساب‌های جاری تامین می‌شد، این در حالی است که اکنون کسی حاضر نیست پول خود را در حساب‌های قرض‌الحسنه بگذارد. بانک‌ها همه کاسب شده‌اند و طبیعی است وقتی بانک یا موسسه‌ای 25 درصد سود پرداخت می‌کند افراد پول خود را در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این مقام مسئول با طرح پرسشی که چرا با کاهش نرخ تورم، سود بانک‌ها تاکنون کاهش نیافته است، افزود: نرخ سپرده‌ها بر اساس تورم انتظاری تصویب می‌شود و بعید است در طول پنج تا شش ماه آینده نرخ سپرده کاهش پیدا کند.همتی با اشاره به این‌که اگر بانکی تسهیلاتی با سود زیر 25 درصد بدهد پیشاپیش زیان را قبول کرده است، خاطرنشان کرد: سه عامل برای نقدینگی وجود دارد که یکی از آنها خود بانک‌ها هستند که اکنون بانک‌ها این نقدینگی را ندارند. 87 هزار میلیارد تومان معوقات واقعی بانک‌ها است ولی بالقوه 150 هزار میلیارد تومان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها