تا 10 سال آینده نخستین گروه از مسافران، پرواز با هواپیماهای مسافربری بدون پنجره را تجربه می‌کنند

نمایشگر‌های دیجیتال به جای پنجره‌های هواپیما

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هنگام گرفتن کارت پرواز در فرودگاه دوست دارید یک صندلی در کنار پنجره نصیبتان شود؟ یا این‌که به علت ترس از ارتفاع ترجیح می‌دهید در یکی از صندلی‌های ردیف وسط هواپیما بنشیند؟
کد خبر: ۷۳۸۲۱۷

معمولا برای بسیاری از کودکان نشستن روی صندلی‌های کنار پنجره به مراتب خوشایند‌تر است و برعکس افراد مسن ترجیح می‌دهند، دور از پنجره باشند. خلاص شدن از پنجره‌ها در هواپیماهای مسافربری که روزانه مسافران زیادی را در سراسر دنیا جا‌به‌جا می‌کنند، شاید در نگاه نخست ایده خوبی به نظر نرسد، بخصوص برای آن دسته از افرادی که هنگام اوج گرفتن این استوانه‌های فلزی بشدت احساس نگرانی می‌کنند و دوست دارند با انداختن نگاهی به بیرون هواپیما از ایمن بودن اوضاع مطلع شوند، اما به گزارش سرویس ابتکارات msn این دقیقا همان ایده‌ای است که در مرکز فناوری‌های نوآورانه در انگلستان مورد توجه قرار گرفته است. در این هواپیما به جای پنجره‌های کوچک، یک دیوار بزرگ ویدئویی در مقابل مسافران به نمایش درمی‌آید که می‌توان از آن برای نمایش هر آنچه مسافران در نظر داشته باشند، استفاده کرد. ممکن است مسافری ترجیح دهد در طول مسیر تا رسیدن به مقصد مورد نظر بیننده نمایی از یک ساحل آرام باشد یا این‌که بخواهد در این مدت زیبایی‌های ابرها را نظاره‌گر باشد.

نگاه علمی به این طرح مفهومی

البته اکنون این فقط یک ایده مفهومی است و قرار نیست به این زودی پنجره‌ها در هواپیماهای مسافربری جای خود را به نمایشگرهای ویدئویی بدهد، اما استدلال‌های علمی قوی پشت این طرح و ایده وجود دارد که می‌تواند مسیر محقق شدن آن را هموار کند. اگر قرار باشد هواپیماهای جدید بدون پنجره ساخته شود در این شرایط می‌توان بدنه‌های نازک‌تر، محکم‌تر و سبک‌تری را برای هواپیماها طراحی کرد که این ویژگی‌ها می‌تواند در کاهش مصرف سوخت مورد نیاز برای سفرهای هوایی تاثیرگذار باشد. در هواپیماهایی که پنجره نداشته باشد، فضای بیشتری برای استقرار صندلی‌ها وجود خواهد داشت که به افزایش ظرفیت هواپیماها منجر می‌شود. به همین دلیل در هواپیماهای باربری هیچ نشانی از پنجره‌ها دیده نمی‌شود. خوب است بدانید که کوچک‌ترین تغییری با هدف کاهش وزن هواپیما و در نتیجه کاهش سوخت مصرفی می‌تواند به منزله ایجاد تغییرات بزرگی در این صنعت باشد. یکی از مهم‌ترین این تغییرات کاهش میزان انتشار دی‌اکسید کربن در محیط و همچنین کاهش هزینه سفرهای هوایی است.

همه چیز تحت کنترل است

این نمایشگرهای پیشرفته علاوه بر امکان انتخاب تصاویر مورد نظر شما برای نمایش، این امکان را در اختیار مسافران قرار می‌دهد که بتوانند از این طریق غذا یا نوشیدنی مورد نظرشان را سفارش داده یا حتی نور بالای صندلی را به دلخواه تنظیم کنند. به گفته محققان این مرکز، فناوری‌ای که از آن صحبت می‌شود می‌تواند دربردارنده امکانات و خدماتی برای مدیریت میزان نور موجود در محیط باشد تا به این ترتیب مسافران بتوانند پیش از رسیدن به مقصد، خود را با تغییرات زمانی ناشی از تغییرات محدوده جغرافیایی وفق دهند.

اگرچه قرار نیست نمایشگرهایی که روی پشتی صندلی‌های جلویی برای مسافران در نظر گرفته شده، حذف شود اما می‌توان از این نمایشگرهای دیواری برای تماشای فیلم، جستجو در پایگاه‌های اینترنتی و همچنین مشاهده نقشه‌های پروازی استفاده کرد. البته طرح مفهومی هواپیماهای بدون پنجره ایده کاملا جدیدی نیست.

پیش از این استودیو طراحی تکنیکون با رونمایی از طرح اولیه از بدنه‌ای از یک هواپیمای بدون پنجره توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود. این در حالی است که شرکت ایرباس حق انحصاری یک کابین بدون پنجره را از آن خود ساخته است. کابینی که در آن خلبان و کمک خلبان می‌توانند بدون وجود هرگونه مانعی ناشی از تغییرات آب و هوایی همه اوضاع را از طریق یک نمایشگر بزرگ دیجیتال تحت کنترل قرار دهند.

آنچه در اطراف شماست

از دوربین‌های ردیابی داخلی به منظور تنظیم تصویر براساس تغییر مکان یا تغییر زاویه سر مسافران استفاده می‌شود. بر این اساس مسافر تصور می‌کند اساسا در این هواپیما هیچ نشانی از دیوارها و بدنه فلزی یافت نمی‌شود و همه بدنه این هواپیما از نمایشگرهای دیجیتالی قابل انعطاف ساخته شده است. برای نمایش تصاویر از مجموعه‌ای از دوربین‌های نصب شده روی بدنه هواپیما استفاده می‌شود که بی‌وقفه تصویری از محیط اطراف هواپیما را به نمایش در می‌آورد. اگر بخواهند تصویر 360 درجه از منظره اطراف هواپیما را به نمایش درآورند، فقط چند دوربین قوی لازم است. به این ترتیب مسافران در طول سفر احساس می‌کنند در یک فضای باز و بدون وجود هرگونه دیواری در هواپیما نشسته و مسیر رسیدن به مقصد را طی می‌کنند! اما اگر مسافری به هر دلیل نخواهد مناظر اطرافش را نگاه کند می‌تواند از پرده‌های مجازی برای تماشای فیلم یا مناظری که مورد نظرش باشد استفاده کرده و در یک فضای اختصاصی که از طریق این نمایشگرهای مجازی از محیط اطراف جدا می‌شود، بیننده فیلم مورد علاقه‌اش باشد یا حتی در آرامش و سکوت استراحت کند.

نمایشگرهای مجازی

نمایشگرهای مجازی می‌تواند دربردارنده آخرین خبرها یا نشان‌دهنده موقعیت ایستگاه فضایی بین‌المللی نسبت به موقعیت هواپیمای در حال پرواز باشد. همچنین این امکان برای مسافران وجود دارد که بتوانند مقصد نهایی خود را که به صورت یک نقطه در افق نمایش داده می‌شود روی این نمایشگر ببینند. صفحه‌ای که به‌عنوان تصویر زمینه نمایش داده می‌شود یک صفحه دیجیتال باریک، روشن و قابل انعطاف است. صفحات دیگر از طریق یک سیستم داخلی باهم در ارتباط هستند. محققان پیش‌بینی می‌کنند در آینده‌ای نزدیک بتوان از این فناوری برای ساخت گوشی‌های تلفن همراه انعطاف‌پذیر یا به‌عنوان بخشی از پوشیدنی‌های هوشمند استفاده کرد. آنها بر این باورند تا یک دهه آینده در بسیاری از ابزارهای دیجیتال ردپایی از این نمایشگرها یافت می‌شود.

کتاب می‌خوانید یا فیلم می‌بینید؟

تنظیم روشنایی و جریان هوا برای هر صندلی به طور اختصاصی از طریق نمایشگرهایی که در کنار هر صندلی قرار دارد، امکان‌پذیر است. وقتی سیستم روشنایی صندلی در وضع روشن قرار داشته باشد، نمایشگر انعطاف‌پذیری که روی بدنه داخلی هواپیما نصب شده به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید نحوه تابش نور را به گونه‌ای تنظیم کنید که براحتی کتاب بخوانید یا زیر تابش نور ملایم، فیلم تماشا کرده یا حتی مدت زمانی کوتاه استراحت کنید. به گفته متخصصانی که در این طراحی مفهومی برای ساخت هواپیماهای مسافربری بدون پنجره همکاری داشته‌اند هر شرکت سازنده‌ای این امکان را دارد که بتواند ابعاد نمایشگرهایی که قرار است روی بدنه داخلی هواپیما نصب شود، به دلخواه تغییر دهد. اگر قرار باشد این نمایشگر‌ها محدوده‌ای از کف بدنه هواپیما تا سقف آن را شامل شود می‌توان ابعاد آنها را کوچک‌تر در نظر گرفت. البته بعید به نظر می‌رسد هزینه نصب این نمایشگرها بیشتر از نمایشگرهایی باشد که همه بدنه هواپیما را در بر می‌گیرد.

نمایشگرهایی برای شما

نه‌تنها سفارش غذا یا نوشیدنی از طریق دیوار الکترونیکی مجازی که در کنار هر یک از مسافران ایجاد می‌شود، امکان‌پذیر خواهد بود بلکه روی این نمایشگرها جدولی به نمایش درمی‌آید که تغییرات و اطلاعات مربوط به سفر را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. پذیرایی از مسافران به شیوه اختصاصی انجام می‌شود، در حقیقت مشخص است که روی هر صندلی چه فردی مستقر شده است و در صورتی که اطلاعات مربوط به علاقه‌مندی‌های این فرد از طریق شبکه‌های اجتماعی در دسترس باشد، می‌توان بر این اساس به طور اختصاصی از مسافران پذیرایی کرد.

شاید تنها نقطه ضعف این سیستم هوشمندانه تبلیغات هدفمند باشد. این تبلیغات درباره هزینه اقامت در هتل‌های مقصد یا رزرو تاکسی پیش از رسیدن به فرودگاه مقصد، اطلاعاتی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

مسافران در محاصره نمایشگرها

دکتر سیمون، مدیر بخش تحقیق و توسعه مرکز فرآیندهای نوآورانه انگلیس، می‌گوید: هدف ما این است که بتوانیم مفاهیم نوآورانه فناوری مانند نمایشگرهای (OLED نمایشگرهای LED ارگانیک) را به محصولات کاربردی در زندگی روزمره تبدیل کنیم.

ما پس از تلاش‌های اولیه برای طراحی و ساخت مجموعه‌ای از ترانزیستورهای صفحه‌ای باریک که برای تشکیل تصویر از واحدهای تصویری مجزا بهره می‌گیرد، به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم با حفظ عملکرد این سامانه، آن را به یک سطح قابل انعطاف تبدیل کنیم. البته هنوز مسیر پرفراز و نشیبی پیش روی محققان قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا ده سال آینده مسافران بتوانند پرواز با هواپیماهایی که پنجره ندارند را برای نخستین بار تجربه کنند.

فرانک فراهانی‌جم ‌/‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها