آریا و آرمین دو تا دوست بودند و چند وجه مشترک داشتند. هر وقت به هم می‌رسیدند دست‌هایشان را به هم می‌کوبیدند و می‌گفتند: دوست من سلام. ما مثل هم هستیم برای همین با هم دوستیم!
کد خبر: ۷۳۶۸۹۳

آنها خانه‌هایشان در یک ساختمان بود و به یک مدرسه هم می‌رفتند. آریا و آرمین هر روز با همدیگر به مدرسه می‌رفتند و به خانه برمی‌گشتند و خیلی با هم دوست بودند. یک روز از این روزها آریا چند تا آبنبات با خودش آورد تا در راه با هم بخورند. ناگهان آبنبات‌های رنگارنگ و گرد از دستش افتاد و قل‌قل‌زنان رفت به سمت یک گودال بود. داخل گودال مقداری آب جمع شده بود. آریا و آرمین که خیلی ناراحت‌شده بودند، به سمت گودال دویدند.گودال آب تبدیل به یک آینه شده بود و از هر طرف که در آن نگاه می‌کردند خودشان را می‌دیدند. آریا و آرمین دیگر آبنبات از یادشان رفت و شکلک‌های گوناگون از خودشان در می‌آوردند و می‌خندیدند.

بعد از کلی خنده آریا به آرمین گفت: چقدر جالبه! در آبی که روی زمین ریخته می‌توانیم صورتمان را ببینیم تو می‌دانی چطوری این اتفاق می‌افتد؟

آرمین گفت: بیا زودتر برویم و از آقا معلم بپرسیم.

آقای سهرابی معلم کلاس اولشان است که بچه‌ها او را خیلی دوست دارند و تمام سوال‌هایشان را پاسخ می‌دهد.

وقتی به مدرسه رسیدند از او درباره این موضوع سوال کردند. آقای معلم خندید و گفت: بچه‌های خوبم؛ چون در آن گودال آب ساکن است خاصیت انعکاس یا برگشت نور آن بوضوح دیده می‌شود و مانند آینه عمل می‌کند. به دلیل انعکاس نور در آب است که شما توانسته‌اید عکس خودتان را در آن گودال آب ببینید. و کلی با آنها خندید.

آن روز آریا و آرمین خوشحال شدند که نکته جالبی یاد گرفتندو تمام ساعت‌های تفریح درباره این موضوع باهم صحبت می‌کردند. در برگشت به خانه از کنار گودال رد شدند و دیدند که آب داخل آن کمتر شده است و آبنبات‌های رنگی‌شان هم آب شده است. فردای آن روز وقتی به مدرسه رسیدند به آقای معلم گفتند که آن گودال کوچک شده بود و دلیلش را از او پرسیدند.

آقای معلم گفت: امروز زنگ آخر درباره این موضوع برایتان صحبت می‌کنم.

زنگ آخرآقای هم معلم پای تخته چند تا ابر، قطره‌های باران و بخار آب کشید و گفت: بچه‌ها می‌دانید آب از مجموعه‌ای مولکول تشکیل شده که وقتی خورشید به زمین می‌تابد ذرات مایع آب به ذرات گاز و بخار تبدیل می‌شود، یعنی آب تبخیر می‌شود و چون سبک است، به طرف بالا می‌رود و تبدیل به ابر می‌شود و ابر به وسیله باد حرکت می‌کند و وقتی که در یک هوای سرد قرار می‌گیرد باعث می‌شود ابر دوباره به قطره‌های باران تبدیل شود و روی زمین ببارد.خوب بچه‌های نازنین شما متوجه شدید که آب در آفتاب و با نور خورشید زودتر بخار می‌شود. دلیل کم شدن آب در گودال همان اشعه‌ خورشید است و دلیل آب شدن آبنبات‌ها هم حل شدن شکری است که در آبنبات است. آریا و آرمین خیلی خوشحال شدند و تشکر کردند و آقا معلم هم از آنها تشکر کرد که اینقدر به این مسائل دقت دارند.

گلنوشا صحرانورد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها