یک جوان فلسطینی اهل شهر «کفر کنا» در الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی بامداد دیروز بر اثر تیراندازی عناصر پلیس صهیونیستی به شهادت رسید و دامنه انتفاضه به عمق فلسطین اشغالی کشیده شد.
کد خبر: ۷۳۶۰۸۶

به گزارش ایسنا و به نقل از منابع اسرائیلی، لوبا سمری، سخنگوی پلیس اسرائیل خاطرنشان کرد تعدادی از عناصر پلیس قصد بازداشت یک جوان فلسطینی به اتهام پرتاب نارنجک به سمت اسرائیلی‌ها را داشتند که یک جوان دیگر به نام خیر حمدان با عناصر پلیس درگیر شد. به گفته این منبع در نتیجه این اقدام، عناصر پلیس اسرائیل به سمت جوان فلسطینی تیراندازی و او را بشدت زخمی کردند. این جوان پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، منابع محلی در شهر کفر کنا اعلام کردند که به دنبال شهادت حمدان، موجی از خشم و ناآرامی بر فضای این شهر سایه افکنده است و فلسطینیان ضمن آتش زدن لاستیک‌های خودروها، مغازه‌ها و خیابان‌های اصلی این شهر را بستند و جنایت پلیس صهیونیستی را محکوم کردند. شهرداری کفر کنا نیز از اعتصاب کامل در این شهر به نشانه محکومیت اقدام عناصر پلیس صهیونیستی در به شهادت رساندن خیر حمدان خبر داد و از وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواست درباره این حادثه تحقیق و عاملان این جنایت را مجازات کند.

این جنایت در حالی به وقوع می‌پیوندد که درگیری‌ها در قدس اشغالی نیز همچنان ادامه دارد و خبرها از زخمی شدن چند نفردر این درگیری‌ها حکایت دارد.

به گزارش فارس، محمد الصادق رئیس مرکز اطلاع‌رسانی قدس در گفت‌وگویی ویژه با وبگاه خبری الرساله فلسطین، گفته است: روز جمعه درگیری‌ها در منطقه‌های مختلف قدس ادامه داشت، اما مرکز این درگیری‌ها در اردوگاه شعفاط بود و تا ساعات پایانی جمعه ادامه پیدا کرد و حتی یک لحظه آرام نشد. وی افزود: نیروهای رژیم اشغالگر قدس برای متفرق کردن معترضان فلسطینی از گلوله پلاستیکی، گاز اشک‌آور و بمب صوتی استفاده کرده‌ و در مقابل جوانان فلسطینی فقط با سنگ و کوکتل مولوتف پاسخ داده‌اند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین و به نقل از منابع آگاه، در پی این اقدام جوانان فلسطینی یک نظامی اسرائیلی بشدت در آتش سوخت و بر اثر شدت سوختگی به هلاکت رسید. همچنین یک دستگاه جیپ نظامی اسرائیلی از جاده منحرف و واژگون شد و بشدت خسارت دید. دردرگیری‌های روز جمعه دست‌کم 30 فلسطینی زخمی شدند.

تاسیس ارتش مردمی

در همین رابطه گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس در مراسمی در اردوگاه جبالیا، از تاسیس یک «ارتش مردمی» خبر داد و اعلام کرد این ارتش برای دفاع از حریم بیت‌المقدس بوده و در صورت هرگونه هتک حرمت آماده مقابله است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری ایلاف، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام در سخنانی عنوان کرد: مراسم فارغ‌التحصیلی 2500 نفر از اعضای این ارتش که نخستین هنگ ارتش مردمی برای آزادسازی مسجدالاقصی و فلسطین معرفی شده است، روز جمعه در منطقه التفاح در شمال شرق غزه برگزار شد.

در همین رابطه محمد ابو عسکر، نماینده حماس اعلام کرد: این جنبش، ارتش مردمی را آموزش می‌دهد و آن را مجهز می‌کند تا مردم ما برای هرگونه رویارویی با رژیم اشغالگر آماده باشند. قرار شده است ظرف روزهای آینده افراد بالای 20 سال برای پیوستن به این ارتش مردمی ثبت‌نام کنند.

در حمایت از قدس و جوانان فلسطینی روز جمعه آوارگان فلسطینی در برخی اردوگاه‌های لبنان از جمله برج البراجنه با برگزاری تجمع، تجاوزگری‌های اخیر رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. همچنین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان تجمعی برگزار کردند. خان‌یونس واقع در نوار غزه نیز روز جمعه شاهد راهپیمایی‌های گسترده به دعوت جهاد اسلامی فلسطین و با شرکت رهبران این جنبش بود.

خالد البطش از رهبران ارشد جهاد اسلامی در سخنانی گفت: انتفاضه قدس ادامه می‌یابد حتی اگر نتیجه آن شهدایی مانند معتز حجازی و ابراهیم عکاری باشد؛ شهدایی که اولین نتیجه عملیات شهادت‌طلبانه آنها امتناع اسرائیل از فرستادن گروه‌های گردشگری به قدس است. پیام اعتراض مردم ما در قدس این است: «نه» به تقسیم مسجدالاقصی و یهودی‌سازی؛ و «آری» به انتفاضه.

وی از همه امت اسلام و عرب خواست برای یاری مسجدالاقصی به‌پا خیزند.

دیدارهای موگرینی در سرزمین‌های اشغالی

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

او با سفر به غزه با مقامات «آنروآ»(آژانس کمک به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) دیدار کرد. این اولین سفر رسمی فدریکا موگرینی به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خارج از مرزهای ایتالیاست؛ وی بتازگی جایگزین کاترین اشتون شده است.

موگرینی روز جمعه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد. وی قرار است بعد از غزه روانه رام‌الله شده و با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کند.

موگرینی با ابراز نگرانی از اعتراضات اخیر در بیت‌المقدس گفت: در صورتی که روند سیاسی پیشرفتی نداشته باشد، ما بار دیگر شاهد خشونت خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها