فناوری دیجیتال

واقعیت افزوده 20 دلاری

ورود واقعیت مجازی به زندگی ما

از قصه‌گویی تا اتاق زنده

شاید شما هم در فیلم‌ها صحنه‌های قصه‌گویی ریش سفیدان سرخپوست‌ را دیده باشید. چند نفر از افراد قبیله زیر آسمان پر ستاره دور آتشی جمع می‌شوند و مسن‌ترین‌شان داستانی برای آنها تعریف می‌کند.
کد خبر: ۷۳۴۹۹۵
از قصه‌گویی تا اتاق زنده
شاید شما هم در فیلم‌ها صحنه‌های قصه‌گویی ریش سفیدان سرخپوست‌ را دیده باشید. چند نفر از افراد قبیله زیر آسمان پر ستاره دور آتشی جمع می‌شوند و مسن‌ترین‌شان داستانی برای آنها تعریف می‌کند.
اگر شما هم چنین تجربه‌ای را دوست دارید، بزودی می‌توانید با برنامه‌ای جدید به نام «قصه‌گو ـ داستانی در کنار آتش» که روی آخرین نسخه از اوکولوس ریفت نصب و اجرا می‌شود، خود را در چنین محیطی البته به صورت کاملا مجازی مشاهده کنید. برنامه «قصه‌گو ـ داستانی در کنار آتش» قرار است با شبیه‌سازی صحنه‌ای اینچنینی در حین پخش کتاب داستان صوتی، لذت کتاب خواندن را دو چندان کند. البته این فقط یکی از سرگرمی‌هایی است که با استفاده از شبیه‌سازی واقعیت، تجربه‌ای متفاوت را برای کاربر ایجاد می‌کند. برای نمونه یک شرکت فیلمسازی نیوزیلندی به نام 8i، برنامه‌ای برای ساخت فیلم‌هایی ویژه اوکولوس ریفت طراحی کرده است. براساس این برنامه، فیلم‌های تولیدی برای این منظور چیزی فراتر از نمایش سه‌بعدی مناظر مختلف برای کاربر خواهد بود؛ زیرا در این سبک جدید ساخت فیلم‌های تفریحی، مخاطب می‌تواند خودش وارد دنیای فیلم شود و به بخش‌های مختلفی که می‌بیند سرک بکشد.

براساس این برنامه، یک پردازنده با بررسی موقعیت کاربر می‌تواند حتی صحنه‌هایی را که هنگام تهیه فیلم تصویربرداری نشده، به صورت آنی تولید کند. در این فیلم‌ها، نه‌تنها کاربر می‌تواند صورت خود را به اطراف بگرداند و صحنه را از زوایای مختلف ببیند، حتی می‌تواند به داخل صحنه قدم بگذارد و در آن پرواز کند.

بازی‌های مبتنی بر اوکولوس ریفت

دامنه نوآوری‌ها فقط به قصه‌گویی و فیلم‌های تعاملی محدود نمی‌شود. بازی‌ یکی دیگر از حوزه‌هایی است که می‌تواند با بهره‌گیری از اوکولوس ریفت، حس بهتری را در کاربران خود ایجاد کند. البته یک بازی جدید دو کاربره با نام Black Hat Oculus نیز طراحی شده که اساس آن بر استفاده از اوکولوس ریفت است. در این بازی، یک بازیکن که نقش جاسوس را دارد، با به کار بردن یکی از این عینک‌های واقعیت مجازی، برای انجام ماموریت وارد ساختمانی بزرگ می‌شود که بشدت از آن محافظت می‌شود. در صورت مشاهده بازیکن توسط ماموران حفاظتی ساختمان، او کشته می‌شود. بازیکن دوم هم که یکی دیگر از این عینک‌های واقعیت مجازی را به چشم دارد، نقش ناظر کل را دارد و می‌تواند همه موانع و ماموران امنیتی ساختمان را ببیند و دستوراتی نیز به همبازی خود که همان جاسوس است، بدهد.

بهبود کارایی

نسخه جدید اوکولوس ریفت که «کرسنت بی» نام دارد، به‌مراتب از نسخه پیشین خود توانمندتر است و می‌تواند با ارزیابی موقعیت دقیق کاربر، این اطلاعات را در تصاویر نمایش داده شده بگنجاند. این به معنای آن است که تصاویری که در صفحه اوکولوس ریفت می‌بینید، همراه با حرکات شما تکان خواهد خورد و تجربه‌ای نزدیک‌تر به آنچه در دنیای واقعی شاهد آن هستید با استفاده از این عینک مجازی خواهید داشت.

چرا دستم پیدا نیست؟

یکی از اصلی‌ترین اشکالاتی که اکنون در زمینه واقعیت مجازی ایجاد شده با استفاده از اوکولوس ریفت وجود دارد، این است که کاربر نمی‌تواند دست‌ و پای خود را در آن ببیند. از آنجا که مغز انسان به‌ شکل طبیعی انتظار مشاهده بخشی از بدن را در موقعیت‌های مختلف واقعی دارد، این کمبود می‌تواند به کاهش حس واقعی بودن هنگام رویارویی با واقعیت مجازی بینجامد.

به همین دلیل برخی شرکت‌ها به فکر جبران این کاستی افتاده‌اند. در این میان یک شرکت چینی با نام «پرسپشن» توانست در شهریور امسال بیش از 500 هزار دلار از طریق وبسایت مشارکت مالی جمعی «کیک‌استارتر» جمع‌آوری کند. این شرکت در حال کار برای ساخت نوعی لباس ویژه هوشمند است که می‌تواند با ارزیابی موقعیت تک‌تک بخش‌های مختلف بدن، تصویری از بدن کاربر را به دنیای مجزایی پیش روی او منتقل کند. همچنین این لباس ویژه قرار است نوعی حس لامسه را نیز با خود به همراه داشته باشد و برای نمونه، در صورت لزوم لرزشی خفیف به پوست کاربر وارد کند.

صالح سپهری‌فر
ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها