اگر فیلم جنگ ستارگان را دیده باشید، حتما به خاطر دارید که در بخشی از این فیلم، سکویی بود که در آن افرادی از فواصل دور به‌ صورت هولوگرام و تصویر سه‌بعدی همراه با جزئیات ظاهر می‌شدند.
کد خبر: ۷۳۴۹۹۷
اتاق زنده مایکروسافت

اگر فیلم جنگ ستارگان را دیده باشید، حتما به خاطر دارید که در بخشی از این فیلم، سکویی بود که در آن افرادی از فواصل دور به‌ صورت هولوگرام و تصویر سه‌بعدی همراه با جزئیات ظاهر می‌شدند.

ساخت این فناوری‌ها شاید تا همین اواخر فقط در فیلم‌های علمی ـ تخیلی امکان‌پذیر بود، اما به نظر می‌رسد پروژه جدید مایکروسافت یعنی «لایوروم» یا همان «اتاق زنده» می‌تواند سرانجام این رویا را برای ما تحقق بخشد.

این سیستم قرار است از یک سری پروژکتور و نیز حسگرهای دوربین کینکت مایکروسافت برای ارزیابی اتاق و افرادی که در آن حضور دارند استفاده کند. به‌این‌ترتیب تصاویری مناسب روی کف، دیوار، صندلی‌ها و دیگر اجسام موجود در اتاق تابانده می‌شود. در واقع سامانه اتاق مجازی مایکروسافت می‌تواند واقعیت افزوده را به هر اتاقی ببرد.

اصلی‌ترین کاربرد این سامانه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود. به این ترتیب فضای بازی دیگر به صفحه‌نمایشگر محدود نشده و همه اتاق به جزئی از فضای بازی تبدیل می‌شود. دوربین‌های کینکت می‌تواند با رصد حرکات کاربر، امکان تعامل مستقیم او با انواع اجسام، موجودات و محیط مجازی ایجاد شده را فراهم کند.

از آنجا که دوربین‌های این سامانه با بررسی حرکت سر کاربر، تصاویر را از زاویه‌ای مناسب برای او پخش می‌کند، موارد پخش شده کاملا سه‌بعدی به نظر می‌رسد. این ویژگی شباهت زیادی به همان روشی دارد که در تلفن‌های هوشمند آمازون یعنی «فون فایر» برای ایجاد ابعاد به شکل پویا استفاده می‌شود.

پروژه لایوروم مایکروسافت، ادامه پروژه‌ای است که Illumiroom یا همان اتاق نورانی نامیده می‌شود. در این طرح، یک پروژکتور صحنه بازی را از صفحه نمایش تلویزیون روی اتاق اطراف می‌تاباند. با این حال لایوروم یک گام جلوتر رفته و امکان تعامل کاربر با تک‌تک موارد تابانده شده روی سطوح محیط اتاق را فراهم ‌کرده است. البته پروژه لایوروم فعلا در مرحله بررسی و مطالعه است و هنوز مشخص نیست چه وقت قرار است به بازار عرضه شود، در هر صورت ارائه چنین محصولی می‌تواند تحولی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای به حساب آید.

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها