در حمله مسلحانه به حسینیه‌ای در شرق عربستان 7 نفر از عزاداران حسینی شهید و بیش از 30 نفر مجروح شدند

عزاداری شیعیان عربستان به خون کشیده شد

مراسم عزاداری محرم در عربستان به خاک و خون کشیده شد و حکومت بحرین هم مراسم عزاداری را محدود کرد
کد خبر: ۷۳۴۷۳۵

یک بار دیگر مراسم عزاداری سالار شهیدان حسین‌بن علی ( ع ) در عربستان سعودی به خاک و خون کشیده شد و عوامل ناشناس تروریست با حمله مسلحانه به حسینیه‌ای در شرق این کشور هفت نفر از عزاداران حسینی را شهید و بیش از 30 نفر را مجروح کردند.

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه المنار، در تیراندازی افراد مسلح نقابدار به عزادارانی که در حال خارج شدن از حسینیه المصطفی در منطقه «الدالوه» واقع در استان الاحساء بودند ده‌ها نفر مجروح شدند. در همین راستا خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از سخنگوی رسانه‌ای پلیس منطقه الشرقیه گفت در ساعت 23 و 30 دقیقه دوشنبه‌ سه فرد مسلح نقابدار با مسلسل و سلاح‌های کمری به گروهی از شهروندان در روستای الدالوه در استان الاحساء حمله کردند که بر اثر آن پنج نفر کشته و 9 نفر دیگر زخمی شدند. تاکنون اطلاعاتی در مورد هویت مهاجمان منتشر نشده است.

روزنامه الریاض چاپ عربستان سعودی نیز روز گذشته به نقل از منابع وزارت کشور عربستان نوشت: نیروهای امنیتی شش نفر را در ارتباط با این حادثه تروریستی بازداشت کرده‌اند. به گفته این منبع، دستگیری این افراد به دنبال یک عملیات چند جانبه که شامل منطقه ریاض و دو استان احساء و الخبر در منطقه شرقی می‌شده بازداشت شده‌اند و بزودی نتایج تحقیقات به عمل آمده به اطلاع عموم خواهد رسید. اسامی افراد بازداشت شده اعلام نشده است. به گزارش الریاض، سخنگوی پلیس منطقه الشرقیه نیز گفته است سه فرد نقاب‌پوش با استفاده از مسلسل و سلاح‌های کمری شخصی اقدام به این عمل کرده و بعد از پیاده شدن از خودرو به طرف مردم شلیک کرده‌اند. این منبع افزود: مهاجمان با خودرو از محل گریختند و زخمی‌های این واقعه به بیمارستان انتقال یافتند.

در واکنش به این جنایت، روز گذشته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله تروریستی به مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شهر احساء در شرق عربستان را که به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم بی‌گناه و عزادار منجر شد، بشدت محکوم کرد. افخم گفت: مراسم عزاداری به‌مناسبت سالگرد شهادت مظلومانه اهل بیت پیامبر اکرم (ص) یک سنت آیینی مقدس در جوامع اسلامی است که همواره مورد احترام بوده و از دیر باز دولت‌ها در کشورهای اسلامی و غیراسلامی نیز به این مراسم احترام گذاشته و امنیت عزاداران حسینی را تامین می‌‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از دولت عربستان خواست ضمن تامین امنیت مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی، عاملان اقدام تروریستی روز عاشورا در احساء را شناسایی و مجازات کند.

سابقه جنایت علیه عزاداران در عربستان

حادثه تروریستی روز دوشنبه در حالی اتفاق می‌افتد که به گفته سازمان‌های حقوق‌بشر و گروه‌های مخالف سعودی این اولین‌بار نیست که حسینیه‌ها در این کشور مورد حمله مسلحانه قرار می‌گیرد و پیشتر نیز حسینیه‌های دیگری بخصوص در شهر الهفوف مورد تعرض قرار گرفته بود. برخی منابع خبری اعلام کردند همزمان با حمله به حسینیه المصطفی به دو حسینیه دیگر در روستاهای القاره و القرین در این استان تیراندازی شده است.

این حوادث در شرایطی رخ می‌دهد که مقامات سعودی تحرکات مسالمت‌آمیز مردم الاحساء و القطیف در شرق عربستان را که در اعتراض به بی‌عدالتی و نابرابری برگزار شده است همواره سرکوب کرده‌اند و یک قاضی سعودی در اکتبر حکم اعدام علیه آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر روحانی مشهور عربستانی را صادر کرد. روز گذشته نیز اعلام شد یک دادگاه کیفری عربستان سه نفر از شیعیان این کشور را به اتهام مشارکت در تظاهرات به پنج تا ده سال حبس محکوم کرده است.

در سال‌های اخیر، گزارش‌هایی از اعتراض شیعیان در مناطق شرقی عربستان انتشاریافته که گاه به درگیری خشونت‌آمیز با نیروهای امنیتی منجر شده است.

روحانیون شیعه در برخی موارد رهبری این اعتراضات را در دست گرفته‌اند. در فوریه ٢٠١١، شیعیان شرق عربستان دست به تظاهرات اعتراضی زدند که بخصوص پس از حمایت ارتش سعودی از اقدامات دولت بحرین علیه معترضان شیعه در آن کشور، این اعتراضات شدت بیشتری گرفت. رژیم آل‌سعود همواره اعتراضات شیعیان را بشدت سرکوب کرده است.

آمارها نشان می‌دهد شیعیان 10 تا 15درصد از جمعیت 18 میلیونی عربستان سعودی را تشکیل می‌دهند و کل جمعیت‌شان به سه تا چهار میلیون نفر می‌رسد. شیعیان که اغلب مذهب جعفری دارند در استان الشرقیه بویژه در شهر‌های قطیف، احساء و دمام ساکن‌ هستند.

واکنش ایران به حوادث بحرین

سخنگوی وزارت امورخارجه از بی‌حرمتی‌های اخیر به مراسم مذهبی در بحرین ابراز ناخشنودی کرد.

مرضیه افخم با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای احزاب و جمعیت‌های قانونی در بحرین افزود: این‌گونه اقدامات نه‌تنها به فضای اعتمادسازی بین مردم و دولت کمکی نکرده بلکه شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد. علمای بحرین هم با انتشار بیانیه‌ای که نام شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در زیر این بیانیه به چشم می‌خورد نسبت به ادامه ایجاد محدودیت و تعرض خاندان آل‌خلیفه به آزادی در برگزاری مراسم مذهبی در ایام عزاداری حسینی هشدار دادند.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری اللؤلؤ، روحانیون بحرین تاکید کردند: «اقدامات تحریک‌آمیز مسئولان امنیتی نسبت به مراسم عاشورا و فراخواندن برخی خطبا بسیار خطرناک بوده و به مثابه خدشه‌دار کردن آزادی برگزاری مراسم مذهبی است.» علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «این اقدامات نتایج خطرناکی دارد و عواقب وخیمی را برای کشور و امنیت و ثبات آن رقم خواهد زد.» به دنبال انتقاد وزارت امور خارجه کشورمان از هتک حرمت عزاداران حسینی در بحرین، وزارت امور خارجه بحرین این انتقاد را «اظهارات تحریک‌آمیز» خواند و آن را محکوم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها