کی‌روش در کارگاه آموزشی فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و اقیانوسیه:

فوتبال آسیا برای پیشرفت به نگاه ویژه نیاز دارد

کارگاه آموزشی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، کنفدراسیون فوتبال آسیا و اقیانوسیه برای مربیان تیم ملی و سرپرستان فنی تیم‌های این قاره که در جام جهانی 2014 برزیل شرکت داشتند در کوالالامپور، پایتخت اقتصادی مالزی آغاز شد.
کد خبر: ۷۳۳۷۷۷

به گزارش سایت فیفا، اهمیت تمرکز روی قدرت دسته‌جمعی از مهم‌ترین مباحثی بود که شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزشی مربیان که کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در کوالالامپور مالزی برگزار کرده روی آن تاکید می‌کردند. مربیان و مدیران فنی فوتبال عضو ای.اف.سی (کنفدراسیون فوتبال آسیا) و مربیان عضو فوتبال اقیانوسیه در این نشست روی نتایج جام جهانی 2014 برزیل تمرکز کردند که البته موضوع اصلی، چهار نماینده قاره زرد در این رقابت‌ها یعنی استرالیا، ایران، ژاپن و کره‌جنوبی بودند که بدون حتی یک برد جام جهانی را ترک کردند.

کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران در این کارگاه آموزشی با تاکید بر این‌که برای پیشرفت در فوتبال آسیا باید نگاه ویژه‌ای به فوتبال داشت، گفت: «اگر لیگ قهرمانان اروپا را به عنوان یک الگو در نظر بگیریم نمی‌توانیم به‌سادگی از این مدل اروپایی کپی‌برداری کنیم. در قاره آسیا فواصل زیادی از لحاظ جغرافیایی داریم. ما باید مسابقات، برنامه‌ها و رویکردهایمان را هماهنگ کنیم تا بر این چالش‌ خاص غلبه کنیم.»

کی‌روش پرتغالی که شاگردانش در جام جهانی 2014 در بین تیم‌های آسیایی بهترین عملکرد را داشتند، تصریح کرد: «درست است که تیم ملی ایران نتوانست به دور حذفی جام بیستم صعود کند، تیم ملی غرور، لذت و افتخار را برای مردم ایران به ارمغان آورد و فکر می‌کنم برنده احترامی شد که مردم بیشماری از سراسر جهان از خود بروز دادند.»

همچنین آنگه پوستک اوغلو، سرمربی تیم ملی فوتبال استرالیا در حاشیه این کارگاه آموزشی اظهار کرد: «عملکرد استرالیا در جام جهانی خوب بود، اما واقعیت این است که تیم به اندازه کافی خوب نبود.»

وی افزود: «برای این‌که فاصله فوتبال آسیا با اروپا و آمریکای جنوبی کمتر شود باید جمع شویم و به طور دسته‌جمعی کار کنیم. ما نیاز داریم تا سطح رقابت‌های مختلف قاره مثل لیگ قهرمانان را بالاتر ببریم و البته پول بیشتری به فوتبال اختصاص بدهیم تا بازیکنان جوان و آینده‌دار ما فکر نکنند برای بازی کردن الزما باید به تیم‌های خارج از قاره بروند.»

نمایندگان ژاپن و کره‌جنوبی نیز درباره عملکرد تیم‌های خود در جام جهانی صحبت کردند. ماساهیرو شیمودا، مدیر فنی تیم ملی ژاپن در این رابطه گفت: «خیلی سخت است درباره دلایل ناکامی ژاپن صحبت کنیم. دو، سه بازیکن کلیدی ما در باشگاه‌های اروپایی‌شان فرصت بازی کردن پیدا نمی‌کردند تا به ایـــــن ترتیب آمادگی خود را برای جام جهانی از دست بدهند.»

یونگ سو، رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال کره‌جنوبی نیز اظهار کرد: «میانگین سنی کره‌جنوبی در جام جهانی 2014 کمتر از میانگین سنی تیمی بود که به جام جهانی 2010 رفت. البته ما بازیکنان بزرگی همچون پارک جی سونگ و لی یونگ را فقط چند روز قبل از جام جهانی در اختیار گرفتیم. هدف ما در برزیل این بود که باعث پیشرفت بازیکنان خلاق خود شویم و توانایی‌های آنها را بیازماییم.»

همچنین عبدالله سلطان احمد شاه، معاون کنفدراسیون فوتبال آسیا و رئیس فدراسیون فوتبال مالزی در آیین گشایش این نشست که روز گذشته برگزار شد، گفت: «با وجود عملکرد ضعیف تیم‌های قاره آسیا در جام جهانی، این قاره از قدرت و توانایی بالایی برای موفقیت در عرصه جهانی برخوردار است.»

براساس گزارش روز پنجشنبه کنفدراسیون فوتبال آسیا در جام جهانی جوانان زیر 20 سال که سال 2015 در نیوزیلند برگزار می‌شود، از آسیا تیم‌های قطر، ازبکستان، کره‌شمالی و میانمار حضور دارند.

تیم‌های سوریه، کره‌شمالی، کره‌جنوبی و استرالیا نیز در رقابت‌های جام جهانی زیر 17 سال که سال آینده در شیلی برگزار می‌شود، شرکت دارند. فیفا معتقد است این دو رویداد ارزیابی بزرگی از فوتبال آسیا و عملکرد جوانان این قاره و ارتقای فوتبال در قاره آسیاست.

منبع: فیفا / مترجم هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها