خاطره‌ای از قاضی قریشی‌زاده، بازپرس سابق ویژه قتل تهران

رازگشایی از قتل پدر و برادر

متهم پیش ا​ز این 2 بار پای میز محاکمه قرار گرفت که یک​بار تبرئه و بار​ دیگر به دیه محکوم شد

حکم قصاص برای خان عموی متهم به قتل

مرد میانسال که متهم است در جریان درگیری برادرزاده‌اش را به قتل رسانده، در سومین دور محاکمه‌اش به قصاص محکوم شد.
کد خبر: ۷۳۳۲۶۹

بــه گزارش جام‌جم، در این پرونده عزت متهم است بیست و سوم بهمن 89 برادرزاده خود به نام بیژن را به قتل رسانده است. متهم پس از دستگیری به قتل اعتراف کرد، اما در ادامه منکر قتل شد.

عزت یک بار در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شده و حکم برائت گرفت. با اعتراض اولیای‌دم به رأی دادگاه، پرونده در شعبه 113 بررسی شد و این بار هیات قضایی قتل را شبه‌عمد تشخیص دادند. رأی دادگاه بار دیگر با اعتراض اولیای‌دم در دیوان عالی کشور بررسی شد و هیات قضایی بار دیگر رأی را نقض کردند.

پس از نقض رای از سوی دیوان عالی کشور، پرونده برای رسیدگی دوباره به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و مرد میانسال بــرای سومین بار پای میز محاکمه قرار گرفت.

در این جلسه که به ریاست قاضی عبداللهی برگزار شد، اولیای دم مقتول برای متهم در خواست قصاص کرد و گفت: شب حادثه دعوایی به مدت چندثانیه بین خانواده دو برادر اتفاق افتاده که در جریان آن بیژن به دست عمویش کشته شد. دادگاه بدوی این اظهار متهم را که برادر مقتول مرتکب قتل شده و او برای کاهش تنش‌ها، قتل را گردن گرفته، مورد توجه قرار داده و رأی به برائت وی داده است. این نظر، از سوی قضات دیوان عالی کشور پذیرفته نشده است. قضات دومین دادگاه، اما رأی به مجرم بودن متهم داده‌اند، اما با این استدلال که وی قصد زدن ضربه را نداشته، قتل را شبه‌عمد تشخیص دادند. رأی دادگاه اما با توجه به کشنده بودن آلت قتاله و حساس بودن محل ضربه از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته نشده است. در رأی دیوان عالی کشور آمده است که دادگاه در تشخیص مجرم بودن متهم درست عمل کرده، اما در تشخیص نوع قتل دچار خطا شده است.

وکیل اولیای‌دم ادامه داد: متهم چند ساعت بعد از حادثه اتهام قتل عمد را پذیرفته و در شرح حادثه به مأموران پلیس آگاهی گفته است چوب‌دستی را که سر آن میله‌ای آهنی بود از خانه برداشتم و به در خانه برادرم رفتم. وقتی بیژن مقابل در حاضر شد، چـوب‌دستی را بالا بردم. او جا خالی داد و ضربه ‌محکم به پشت سرش برخورد کرد و روی زمین افتاد. گزارش پزشکی قانونی درباره علت حادثه که سه ماه بعد منتشر شده است درستی این ماجرا را تائید می‌کند.

پس از آن پدر مقتول در جایگاه حاضر شد و گفت: نمی‌دانم دعوا بر سر چه ماجرایی اتفاق افتاد. شب حادثه در خانه نشسته بودیم که ناگهان متوجه شدیم یک نفر به در خانه ضربه می‌زند. پسرم بیژن به طرف در رفت و مادرش هم به دنبالش از خانه خارج شد. ثانیه‌هایی بعد خودم را به کوچه رساندم و دیدم پسرم با پیکری خون‌آلود روی زمین افتاده و همسرم خودش را سپر او کرده است. برادرم را بر بالین پسرم دیدم در حالی که دو پسرش در کنارش ایستاده بودند. ندیدم چه کسی به پسرم ضربه زد، اما برادرم به قتل او اقرار کرده و شکایت دارم.

رئیس دادگاه با تفهیم اتهام به عزت از او خواست به دفاع از خود بپردازد که متهم اتهام خودش را انکار کرد و گفت: شب حادثه متوجه شدم خانواده برادرم به همسرم که داخل کوچه است، سنگ می‌زنند. دسته بیلی از خانه برداشتم و همراه دو پسرم به کوچه دویدم و ضربه‌ای به پیشانی بیژن زدم. همان لحظه برادران بیژن حمله کردند. یکی از آنها چوب را از دستم گرفت و دیگری با چاقو ضربه‌ای به پشتم زد که غرق خون شدم. بعد از آن بود که با تبرزین ضربه دیگری به دستم زدند. در حالی که احساس درد زیادی می‌کردم، ضربه‌ای هم به سرم برخورد کرد. من احتمال می‌دهم هنگام دعوا یکی از برادران مقتول او را کشته باشد.هیات قضات بعد از شنیدن دفاعیات متهم وارد شور شده و عزت را به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها