روحانی در مراسم آغاز ایمن سازی با واکسن پنجگانه:

طرح تحول نظام سلامت تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه می‌یابد

طرح تحول سلامت از نیمه اردیبهشت امسال در سراسر کشور آغاز شد

رضایت 73 درصدی ایرانیان از طرح تحول سلامت

با گذشت حدود شش ماه از اجرای طرح تحول سلامت، معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید که براساس یک نظرسنجی، حدود 73 درصد مردم از اجرای این طرح ابراز رضایت کرده‌اند.
کد خبر: ۷۳۳۲۵۶

محمد آقاجانی در همایشی که روز گذشته به منظور بررسی راهکارهای اجرایی کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت برگزار شد، به ایسنا گفته است که طرح تحول سلامت در مرحله شش ماهه با رویکرد رفاه اجتماعی سلامت با کمک اندیشمندان و صاحبان خرد طراحی و از پانزدهم اردیبهشت امسال در کشور اجرایی شد که به بخشی از اهداف خود در این مدت زمان کوتاه دست یافته و رضایتمندی مردم را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم به سلامت عنوان کرد که حوزه سلامت و تندرستی مردم در سالیان گذشته به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

این مقام مسئول به روند توسعه درمان طی دهه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهداشت عمومی در شبکه روستایی، توسعه بیمارستان‌ها، آموزش پزشکی تخصصی و فوق‌تخصصی و تحقیقات پزشکی به دستاوردهای عظیمی دست یافته‌ایم که به کسب این دستاوردها افتخار می‌کنیم، اما با وجود این دستاوردها، مردم عزیز کشورمان در دسترسی به خدمات سلامت با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند که در یک دهه اخیر این مشکلات مضاعف شده بود.

آقاجانی تاکید کرد که پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم افزایش یافته بود و حفاظت مالی مناسبی از مردم صورت نگرفته بود و بیمه‌ها مرتب تضعیف شده بود. همچنین منابع سلامت با توجه به رشد لجام گسیخته تورم جامعه بشدت تحلیل رفته بود و حدود 70 درصد از هزینه‌های سلامت بردوش مردم تحمیل می‌شد.

به اعتقاد معاون درمان وزیر بهداشت، این اتفاق، اتفاق بسیار ناگواری در حوزه سلامت بود و خانواده‌های زیادی را به زیر خط فقر کشانده بود و اعتماد عمومی به دولتمردان از سوی مردم کاسته شده بود و مردم احساس می‌کردند دولت به اندازه کافی از مردم در مقابل هزینه‌های سلامت حمایت نمی‌کند.

این شرایط در حالی رخ داد که به گفته آقاجانی، عدالت در دسترسی به خدمات سلامت در سراسر کشور بحث مهمی است و رویکرد انقلاب اسلامی، رویکرد عدالت است که باید عدالت اجتماعی در دسترسی به خدمات سلامت نیز اتفاق بیفتد. باید در این زمینه اهداف اولیه انقلاب در نظر گرفته شود، به طوری که طبقات متوسط و محروم جامعه مورد محبت و توجه بیشتری قرار بگیرند.

درخصوص کیفیت خدمات درمانی نیز به‌زعم آقاجانی، مشکلات عدیده‌ای وجود داشت، بویژه در بخش دولتی با توجه به تعرفه‌های اندک و منابع بسیار محدودی که در اختیار بخش دولتی قرار می‌گرفت، کیفیت خدمات در شأن مردم نبود. با وجود این‌که مجموعه دانشگاه‌ها تلاش‌های فراوانی را در این حوزه انجام می‌دادند، دستاورد آنها در شأن مردم نبود، بنابراین ضرورت بازنگری در حوزه سلامت امری بسیار ضروری و حیاتی تلقی شد.

این مقام مسئول پس از تشریح وضع نظام سلامت پیش از اجرای طرح تحول سلامت، عنوان کرد: هیات دولت رویکرد بسیار ویژه‌ای به امر سلامت نشان داد و رویکرد اصلی دولت در حوزه رفاه اجتماعی، سلامت بود.

آقاجانی اظهار می‌کند که حمایت‌های بی‌دریغ دولت باعث شد وزارت بهداشت با کمک سازمان‌های بیمه‌گر و سازمان نظام پزشکی و دست اندرکاران این حوزه بتواند گام‌های موثری را در جهت حل مشکلات عمیق و ریشه‌دار و ترمیم زخم کهنه مردم بردارد.

بازنگری سالانه کتاب ارزشگذاری خدمات سلامت

آقاجانی درخصوص تعرفه‌های پزشکی و ارزش نسبی خدمات به عنوان زیرساخت اصلی اصلاحات نظام سلامت عنوان کرد: ضرورت دارد برای تکمیل گام‌های نظام تحول سلامت زیرساختی محکم و قوی ایجاد شود و در همین راستا اصلاح کتاب ارزش‌های نسبی سلامت در دستور کار قرار گرفت و وزارت بهداشت با کمک سازمان‌های ذی‌ربط، اجرای این امر مهم را عهده‌دار شد.

به باور این مقام مسئول، شعار این کتاب حفظ و ارتقای کرامت جامعه پزشکی و حقوق مردم است.

وی یادآوری کرد که از سال 1364 که اولین نسخه از این کتاب در کشور اجرایی شده بود، در این زمینه بازنگری عمده‌ای اتفاق نیفتاده بود و سه مرتبه در سال‌های 88،84 و 89 برای اجرایی شدن این کار عظیم تصمیماتی اخذ شده بود و مسئولان تلاش‌های فراوانی در این خصوص انجام دادند، ولی توفیقاتی در این خصوص حاصل نشد.

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، کتاب قدیمی ارزش‌های نسبی خدمات سلامت همچنان به شکل گذشته با نسبت‌هایی عادلانه اتخاذ نشده بود و با حدود 2000 خدمت جدید سه دهه از اجرای کتاب می‌گذشت و بی‌نظمی مالی و تعرفه‌ای گسترده در نظام سلامت ایجاد شده بود.

اما دکتر آقاجانی خاطرنشان می‌کند که در همین خصوص مسیر اجرای تغییرات در کتاب جدید از اسفند سال 92 آغاز شد و وزارت بهداشت با کمک جدی انجمن‌های تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی کشور، این مسیر را آغاز کرد و در جلساتی با گروه‌های متعددی از جامعه پزشکی، تعاملاتی انجام شد و نظرات سازمان‌های بیمه‌گر با توجه به دارا بودن منابع در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: در خاتمه هماهنگی بی‌نظیری میان وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر پایه و وزارت رفاه، دبیرخانه شورای عالی بیمه و سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های تخصصی، حاصل شد و با حمایت‌های بی‌دریغ رئیس‌جمهور و تامین منابع این کار اجرایی شد.

این مقام مسئول، عدالت بین رشته‌ای و درون‌رشته‌ای را یکی از مزایای مهم کتاب ارزش‌های نسبی خدمات عنوان و اظهار کرد: هیچ ادعایی نداریم که این کتاب بدون نقص است؛ همه تلاشمان را کردیم که این کتاب کمترین نقص را داشته باشد.

البته بنا به اظهارات معاون درمان وزار ت بهداشت، قرار است در زمان کوتاهی بازنگری اولیه از این کتاب انجام شود تا بسرعت مشکلات برطرف شود.

آقاجانی خبر می‌دهد که این بازنگری ثانویه را با کمک کار‌شناسان انجام خواهیم داد و براساس قانون کتاب «ارزش‌های نسبی خدمات سلامت» سالی یک بار مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

کاهش تخلفات تعرفه‌ای با اجرای کتاب جدید

معاون وزیر بهداشت اظهار می‌کند که به برخی رشته‌های پزشکی طی سال‌ها کم‌مهری شده است. حتی به دلیل محدود بودن درآمد‌ها و ناعدالتی در تعرفه‌ها در معرض انقراض قرار داشت که خوشبختانه با اجرای این کتاب بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد.

آقاجانی با بیان این که 1700 تعرفه در این کتاب در نظر گرفته شده و 300 خدمت جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، توضیح می‌دهد: بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات در گذشته با مشکلات بسیاری مواجه بودند و لازم بود منابع کافی تزریق شود تا رقابت سالم و هم‌افزایی بین بیمارستان‌های خصوصی و دولتی اتفاق بیفتد، زیرا بدون رقابت در حوزه سلامت اهداف نظام سلامت محقق نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی کاهش پرداخت از جیب مردم مدنظر ما بود که به آن دست یافته‌ایم. در این کتاب ارزش‌های نسبی خدمات تمام رشته‌های بالینی داخلی و گروه‌های مختلف جراحی و پاراکلینیک مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که 60 تا 70 درصد بیمارستان‌های خصوصی و دولتی این کتاب را در سیستم‌های اتوماسیون خود نصب کرده‌اند، عنوان می‌کند: بزودی بقیه بیمارستان‌ها خدماتشان را بر اساس این کتاب اجرایی خواهند کرد.

به باور آقاجانی، در اجرای این برنامه پاسخ جامعه پزشکی به گام دولت بسیار اهمیت دارد و جامعه پزشکی باید پاسخ شایسته‌ای با اجرای دقیق تعرفه‌ها به دولت بدهد. درست است که همه انتظارات در این کتاب محقق نشده است، ولی اصلاحات با جدیت خاصی پیگیری خواهد شد و منابع کافی در اختیار قرار می‌گیرد تا مسیر را به جلو پیش ببریم.

انتظار ما این است که با اجرای کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت، تخلفات تعرفه محدود شود، زیرا شعار این کتاب حفظ و ارتقای کرامت جامعه پزشکی و حقوق مردم است. بنابراین امیدواریم در روزهای آینده با اجرای سیستم‌های نظارتی در مورد تعرفه‌گذاری، شاهد کمترین شکایات مردمی باشیم؛ طوری که با همت جامعه پزشکی موفقیت‌مان را تا پایان سال جشن بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها