استفاده از ظرفیت‌های رادیو و تلویزیون در شرایط بحرانی

بین مدیران و مسئولان کشورمان کسانی هستند که رابطه قابل توجهی با رسانه‌ها دارند و از این رو در میزان شناختی که مخاطب از آنها دارد، دست کمی از بازیگران و مجریان تلویزیونی ندارند. یکی از این افراد مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران است.
کد خبر: ۷۳۲۵۶۸
استفاده از ظرفیت‌های رادیو و تلویزیون در شرایط بحرانی

مسئولانی چون طلایی درک و شناخت درستی از رسانه و کارکردهای آن دارند و همواره توانسته‌اند از رسانه برای تشریح و توضیح اهداف، برنامه‌ها و عملکردهای مجموعه تحت امر خود بموقع بهره گیرند و مهم‌تر از همه در زمان لازم افکار عمومی را مدیریت کنند. طلایی یکشنبه‌شب در برنامه بعضیا که از شبکه سه به نمایش در می‌آید و یک جنگ فرهنگی اجتماعی محسوب می‌شود، به ماجرای اسیدپاشی در شهر اصفهان اشاره کرد و به مخاطبان این برنامه اطمینان داد که قطعا پلیس این بحران را می‌تواند مدیریت کند. او در سخنانش به اهمیت احساس امنیت اشاره کرد و این‌که گاهی این حس از خود امنیت اهمیت بیشتری می‌یابد. طبیعی است اظهارات سردار طلایی به عنوان کسی که زمانی در نیروی انتظامی خدمت می‌کرده و امروز در شورای شهر تهران فعال است با آن لحن قاطع، مصمم و امیدبخش او توانست تا حدی احساس امنیت و آرامش را در مخاطبان این برنامه ایجاد کند یا دست‌کم اندکی از نگرانی‌ها و دلشوره‌های ناشی از شایعه‌پراکنی‌ها و آتش‌بیاران معرکه بکاهد. استفاده از ظرفیت‌های تلویزیون و رادیو به عنوان رسانه‌هایی همه گیر و گسترده در مواقع بحرانی از بهترین راهکارها برای مدیریت افکار عمومی و ساماندهی شرایط موجود است که در برخی موارد مورد توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد. بعد از مساله اسید‌پاشی، مسئولان در برنامه‌های خبری و پرمخاطب تلویزیون حاضر می‌شدند و با اظهارات قاطع و امیدبخش، دست‌کم احساس امنیت ایجاد می‌کردند، شرایط مساعدتری برای حل این پرونده ایجاد می‌شد و ترس‌ها و تردیدها به شایعه‌سازی و داستان‌پردازی منجر نمی‌شد.

گرچه از مسئولان توقع می‌رود که حداقل با کارکردهای اولیه رسانه آشنایی داشته باشند و بجا و بموقع از آن بهره بگیرند، گزارشگران و سردبیران بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون نیز می توانند با جهت‌دهی و انتخاب زاویه مناسب برای پرداختن به این اخبار شرایطی فراهم کنند که همزمان با اصل خبر، احساس امنیت و اظهارات امیدبخش مسئولان نیز به مخاطب ارائه شود. تقریبا تمام کسانی که اندکی از رسانه شناخت دارند می‌دانند که تهیه خبر و اطلاع‌رسانی بخش عمده کار در رسانه است، اما بخش مهم آن سیاستگذاری و انتخاب زاویه مناسب برای طرح خبرها و رخدادهاست. این نکته‌ای است که حتی مسئولان و مدیران هم باید از آن آگاهی داشته باشند و از ظرفیت‌هایش بهره بگیرند.

آذر مهاجر ‌/‌ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها