هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم پروین اعتصامی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

لبخند پروین اعتصامی به نیکی کریمی و نرگس آبیار

هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم پروین اعتصامی در حالی با معرفی برگزیدگان و سخنان رئیس سازمان سینمایی درباره حضور باشکوه بانوان در عرصه‌های فرهنگی و هنری کشور به پایان رسید که چند چهره فعال در حوزه زنان از جمله نرگس آبیار، نویسنده و کارگردان و عالم وزیری، پرستار دوران دفاع مقدس نیز مورد تجلیل قرار گرفتند و نیکی کریمی هم جایزه بهترین فیلمساز را از آن خود کرد.
کد خبر: ۷۳۱۴۲۱

به گزارش جام‌جم، در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم پروین اعتصامی که جمعه شب با حضور جمعی از هنرمندان، اصحاب رسانه و چهره‌هایی چون احمد مسجدجامعی، وزیر سابق ارشاد و عضو شورای شهر تهران، دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور، دکتر محسن حاجی بابائیان، معاون فرهنگی قوه قضاییه و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر در تالار ایوان شمس برگزار شد، نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما موفق شد به دلیل کارگردانی فیلم «سوت پایان» تندیس پروین زرین و دیپلم افتخار بهترین فیلمساز زن سال را به دست آورد.

این بخش اختصاص به 9 فیلم بلند سینمایی داشت که توسط زنان کارگردانی شده بود و دارای پروانه ساخت و نمایش سینمایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند و از فروردین 90 تا مرداد امسال در سینماها اکران شده‌اند.

نیکی کریمی موفق شد در این بخش با پیشی گرفتن از رقیبانش یعنی پوران درخشنده (هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند)، تهمینه میلانی (یکی از ما دو نفر)، مهشید افشارزاده (پنج ستاره)، انسیه شاه‌حسینی (زیباتر از زندگی)، شالیزه عارف‌پور (حیران)، مانلی شجاعی‌فر(میگرن)، مونا زندی‌حقیقی (عصر جمعه) و نگار آذربایجانی (آینه‌های روبه‌رو) جایزه بهترین فیلمساز زن سال را از آنِ خود کند.

«سوت پایان» درباره فیلم‌سازی به نام سحر با بازی نیکی‌کریمی است که درصدد کمک به یکی از دختران بازیگر فیلمش برمی‌آید. شهاب حسینی، اشکان خطیبی، نادر فلاح و آتیلا پسیانی دیگر بازیگران فیلم هستند.

کریمی به جز «سوت پایان» دو فیلم بلند دیگر به نام‌های «یک شب» و «چند روز بعد» را هم در کارنامه دارد که فیلم اولی این روزها در قالب گروه هنر و تجربه اکران شده است.

کریمی در حالی عنوان بهترین فیلمساز زن سال را از سوی مسئولان برگزاری جشنواره پروین اعتصامی به دست آورد که خود یکی از داوران بخش مسابقه ملی این دوره از جشنواره بود. او به همراه کمال تبریزی، محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی و بهرام توکلی پس از بررسی 188 فیلم در سه بخش نیلوفر زرین (مختص زنان فیلمساز با موضوع آزاد و مردان فیلمساز با موضوع زن)، زنان شاخص ایرانی (با موضوع زنان شاخص ایرانی در عرصه‌های فرهنگ و هنر) و نقش زن در بنیاد خانواده (نقش زن در اقتصاد خانواده و زنان سرپرست خانوار) آثار و نفرات برگزیده خود را معرفی کردند.

تجلیل از آبیار و چند چهره دیگر

یکی از بخش‌های مهم مراسم پایانی جشنواره فیلم پروین اعتصامی که اجرای آن را فرزاد حسنی به عهده داشت، قدردانی از چند چهره فعال در حوزه زنان بود که در قالب بخش نقش زن در بنیاد خانواده صورت گرفت.

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما و سازنده فیلم تحسین شده «شیار 143»، عالم وزیری پرستار دوران دفاع مقدس، نادر طریقت نویسنده و کارگردان، پریسا ساسانی خبرنگار حوزه سینما و مه بانو صحت ایفاگر نقش‌های حاشیه‌ای در فیلم‌های سینمایی از جمله افرادی بودند که با دریافت تندیس پروین و دیپلم افتخار مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین از سیدهادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویرشهر و از چهره‌های فعال سینمای ایران هم در بخش جوایز اهدایی دبیر جشنواره قدردانی شد.

ایوبی: از بانوان سینماگر حمایت می‌کنیم

رئیس سازمان سینمایی در مراسم پایانی هشتمین جشنواره فیلم تعداد بالای زنان فعال در عرصه فیلمسازی در کشور را بسیار قابل توجه دانست و گفت: تعداد فیلمسازان زن و مرد بسیاری از کشورهای مدعی در عرصه سینما از تعداد کارگردان‌های خانم سینمای ایران کمتر است. با این عدد و رقم حق ریاست سازمان سینمایی کشور با خانم‌‌هاست نه با بنده.حجت‌الله ایوبی افزود: یکی از حرف‌‌های گفتنی ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی نقش و جایگاه بانوان در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم جشنواره فیلم پروین اعتصامی را در کشور‌های مختلف برگزار کنیم. هر چند حضور زنان در پدیده‌های مختلف در ایران با تاخیر اتفاق افتاده که نمونه‌اش حق رای و ورود به عرصه سیاسی است، اما حضور باشکوه زنان در سینمای ایران جای تحسین دارد.

ایوبی ضمن تاکید براین نکته که همه باید به سینما کمک کنند، بیان کرد: اگر می‌خواهیم ثابت کنیم که قرائت جمهوری اسلامی ایران از حضور زنان، قرائتی متفاوت با برخی کشورهای عربی و برخی از کشورهای اطراف است و بسیاری از حرف‌هایی که درباره ما گفته می‌شود، نادرست است، سینما براحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. بنابراین حمایت از سینماگران و برخی از بانوان برجسته سینماگری که جهانی هستند، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مازیار رضاخانی، دبیر جشنواره پروین اعتصامی هم در بخشی از این مراسم به ارائه آمار و روند برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: 903 فیلمساز زن به این جشنواره فیلم ارسال کردند که حکایت از یک ارتش فرهنگی زنانه دارد. هریک از این کارگردانان نماینده خانواده‌ای هستند که فرهنگ این مملکت را رهبری می‌کنند، آنها همسران نمونه و مادران فرزندان آینده ایران هستند.

دکتر محسن حاجی‌بابائیان، معاونت فرهنگی قوه قضاییه هم طی سخنانی به درهای باز این قوه برای ساخت فیلم‌هایی درباره نقش و جایگاه زنان در خانواده اشاره کرد و گفت: برخلاف مکاتب فکری مختلف که برخی از آنها در گذشته زن را جنس فروتری می‌دانستند و امروز هم عده‌ای با نگاه رادیکالی فمینیستی در تلاش هستند تا زن را در جایگاهی قرار دهند که مناسب او نیست، اسلام زن را ریحانه می‌داند و جایگاه زن را تا جایی بالا می‌برد که حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرماید: «فاطمه پاره تن من است و من از او بوی بهشت را استشمام می‌کنم.» این فرمایش پیغمبر(ص) در جامعه جاهلی است که دختران را زنده به گور می‌کرد و قتل نفس دختران برای آنها رویه بود.

اسیدپاشی‌های اصفهان در جشنواره

مراسم پایانی جشنواره فیلم پروین اعتصامی در حالی برگزار شد که برخی از برگزیدگان پس از دریافت جوایزشان نسبت به اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان واکنش نشان دادند و خواستار توجه جدی مسئولان برای رسیدگی به پرونده شدند.نیکی کریمی و پیمان نعیمی یکی از سازندگان فیلم «حذف اضطراری» و آزاده بی‌زارگیتی کارگردان «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد» از جمله افرادی بودند که به مصداق این شعر پروین اعتصامی: «خرم آن کس که در این محنت گاه‌/‌ خاطری را سبب تسکین است» ضمن همدردی با قربانیان و خانواده‌های آنها بار دیگر بر لزوم تسریع بر پیگیری این پرونده و جلوگیری از تکرار این حوادث تاکید کردند. دکتر محسن حاجی‌بابائیان، معاونت فرهنگی قوه قضاییه نیز پس از واکنش برخی از فیلمسازان به ماجرای اسیدپاشی اعلام کرد که قوه قضاییه سریعا و خارج از نوبت به این ماجرا رسیدگی خواهد کرد.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها