ویتامین A ماده‌ای مغذی است که نقشی مهم در بدن انسان ایفا می‌کند؛ بویژه در سلامت چشم، رشد مناسب و عملکرد سیستم ایمنی و... برخی دیگر از کارکردهای کلیدی این ویتامین را در ادامه بخوانید.
کد خبر: ۷۳۱۲۱۰

جام جم سرا به نقل از سلامانه: این ویتامین اولین ویتامین شناخته‌شده حلّال در چربی است که گاه از آن به‌عنوان ویتامین ضدعفونی‌کننده نام می‌برند. نچرال نیوز در گزارش اخیر خود به کارکردهای کلیدی این ویتامین و نشانه‌های کمبود آن در بدن و نیز منابع غذایی که برای جذب ویتامین A مناسب هستند پرداخته است.
این ویتامین در رشد مناسب بدن نقش مهمی دارد. برخی از کارکردهایی که در بدن دارد عبارت است از ساختن و فعال کردن هورمون‌های فوق کلیوی و تیروئید، حفظ ساختار سلول عصبی و کارکرد مناسب آن، عملکرد سیستم ایمنی، رشد سلول‌ها به‌علاوه حفظ ساختار و سلامت پوست.

به گفته محققان ویتامین A به بسیاری از ناراحتی‌های پوستی ازجمله آکنه و پسوریازیس کمک می‌کند. همچنین اثر عمیقی بر چشم‌ها و سیستم بینایی دارد. یکی از نشانه‌های اولیه کاهش آن در بدن ناتوانی دیدن در شب یا کاهش تطابق چشم با تاریکی است.

کمبود ویتامین A در بدن می‌تواند ناشی از رژیم غذایی یا دلال ثانویه‌ای که مانع جذب، ذخیره یا انتقال آن می‌شوند باشد. قرارگیری در برابر مواد شیمیایی سمی هم از عوامل تحلیل برنده این ویتامین در کبد است. کمبود این ویتامین در جوامع درحال‌توسعه به‌ویژه کشورهای آسیایی شایع است.

اثرات کمبود ویتامین A در بدن و راه تأمین آن

میزان بالای مرگ‌ومیر، رشد و نمو ضعیف، توقف عملکرد ایمنی بدن، مشکلات بینایی و خشکی چشم، خشکی مو، خشکی پوست و مشکلاتی مانند آکنه، به خطر انداختن غشای مخاطی در دستگاه‌های تنفسی، گوارشی و تناسلی، آبسه گوش، بی‌خوابی، کوفتگی، مشکلات باروری و کاهش وزن، از جمله اثرات کمبود این ویتامین در بدن است.

سبزی‌های با برگ تیره مانند کلم و اسفناج و سبزی‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو، سیب‌زمینی هندی و شیرین به‌علاوه دیگر غذاها مانند زردآلو، فلفل سبز و ریشه قاصدک ازجمله منابع سرشار از ویتامین A هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها