چرا دوربینها را به ورزشگاهها راه نمی دهند؟

پشت پرده قهر کفاشیان با تلویزیون

بیژن نوباوه:

درخواست فدراسیون مبنای حقوقی ندارد

ابهام ها در مورد اقدام عجیب فدراسیون فوتبال درهفته دوازدهم لیگ برتر باقی است. خیلی ها ژست دفاع از فوتبال علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال را باور کرده​اند... اما حقیقت ماجرا به یک بی قانونی برمی گردد، این بی قانونی را بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم بر آن تاکید دارد. نوباوه در گفت و گو با ایسنا در این باره گفت: مبنای حقوقی درخواست فدراسیون ‌مبنای ضعیفی است. یعنی مبنای حقوقی ندارد و بر اساس قانون، صداوسیما ملزم به پرداخت چنین پولی نیست.صداوسیما بر اساس قانون باید نیمی از بودجه‌اش را از طریق تبلیغات درآورد که حدود 800 میلیارد است. همه این درآمدها به خزانه دولت می‌رود و چیزی دست صداوسیما نیست.
کد خبر: ۷۳۱۱۱۷

او تأکید کرد: صداوسیما درآمد اضافی ندارد و اگر کسی از او طلب وجهی کند باید از طریق دولت طلب کند که دولت در اختیارش بگذارد و صداوسیما بتواند آن را در اختیار فدراسیون یا جای دیگری قرار دهد. درآمدی هم که از طریق تبلیغات درمی‌آورند جزو بودجه‌اش است و اگر این درآمد را نداشته باشد حقوق کارمندانش را هم نمی‌تواند پرداخت کند.

این پاسخ به پرسشی مبنی بر این​که این درخواست فدراسیون بر اساس فوتبال حرفه‌ای و لزوم پرداخت حق پخش مطرح می‌شود، تأکید کرد: فوتبال ما حرفه‌ای نیست و اگر حرفه‌ای بود بخش خصوصی داشت. این فوتبال درآمد زیادی هم ندارد، حتی همین تبلیغات میدانی هم که دارد اگر صداوسیما نخواهد پخش کند، خود فدراسیون فوتبال متضرر می‌شود یعنی شاید دوبرابر همان‌قدر را که می‌خواهد از صداوسیما بگیرد از تبلیغات میدانی درمی‌آورد که اگر تلویزیون پخش نکند هیچ اسپانسری حاضر نیست برای چندهزار تماشاگر مثلا صدمیلیارد تومان پول بدهد.

گزارش رسانه دولت از پشت پرده فدراسیون

روزنامه ایران ورزشی،روزنامه ای که در مجموعه روزنامه ایران متعلق به دولت منتشر می شود در یادداشتی که روز پنجشنبه منتشر کرد، بخشی از پشت پرده تصمیم کفاشیان را افشا کرد. در بخشی از این مقاله آمده است:« در فوتبال داستانی به راه افتاده است، بلبشویی که محل بحث در کوچه و خیابان شده است؛ موضوع حق پخش لیگ برتر را می‌گوییم که همچنان کشمکش میان فدراسیون فوتبال و صدا و سیما ادامه دارد اما بعد از پخش نشدن بازی‌های روز سه‌شنبه، آنهایی که با آگهی و تبلیغات ارتباط نزدیکی دارند، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موضوعاتی را مطرح کرده‌اند که بی ربط با پخش نشدن بازی‌ها نیست و نشان می‌دهد که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه پنهان است و در پس پخش نشدن بازی‌ها و جدال با صدا و سیما چیزهای دیگری وجود دارد.وقتی به روحیه علی کفاشیان و مسئولان فدراسیون نگاه می‌کنیم، پافشاری آنها برای گرفتن حق پخش و راه ندادن دوربین‌ها به ورزشگاه عجیب به نظر می‌رسد. اساسا کفاشیان آدمی نیست که اهل جدل و مقاومت باشد و روحیه مبارزه‌طلبی در او دیده نمی‌شود.حال برسیم به اصل موضوع؛ به مساله‌ای که باعث شده تا شیپور جنگ میان فدراسیون فوتبال و تلویزیون به صدا دربیاید.

یادتان هست چندی قبل اعلام شد که تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها در جریان لیگ برتر به شرکت کانون ایران نوین واگذار شد؟ یادتان هست از چه رقم سنگینی حرف زده می‌شد و مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ با افتخار اعلام می‌کردند که برای نخستین بار در تاریخ تبلیغات محیطی - همان تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین - با قراردادی 160 میلیاردی واگذار شده است. وقتی به آرشیو خبرها مراجعه می‌کنیم رقم دقیق قرارداد سازمان لیگ با شرکت کانون ایران نوین را 160 میلیارد و 745 میلیون تومان می‌بینیم که برای دو سال لیگ برتر و لیگ دسته اول بوده است که البته صد میلیارد آن برای امسال و 60 میلیارد دیگر به فصل گذشته اختصاص داشته است اما با گذشت چند ماه از اعلام این خبر حالا زمزمه‌هایی مبنی بر عمل نکردن شرکت تبلیغاتی فوق به تعهداتش شنیده می‌شود که فدراسیون را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. ظاهرا قرار بوده تا این مبلغ در چند قسط به فدراسیون پرداخت شود اما از 30 درصد پرداختی اول فقط سه میلیارد تومان به حساب فدراسیون واریز شده است و از بقیه آن خبری نیست.

حال در این شرایط زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که فدراسیون موضوع حق پخش تلویزیونی را بهانه‌ای کرده است تا اگر این شرکت به تعهد خود عمل نکرد، با دلیل موجهی اعلام کند که پخش نشدن بازی‌ها باعث شد تا این شرکت کلا قرارداد خود را فسخ کند و صداوسیما عامل بر هم خوردن این قرارداد بزرگ و میلیاردی بوده است»

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی همین مضمون را مورد تاکید قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها