ساخت یک دیسک سخت خارجی با استفاده از هارد داخلی رایانه قدیمی

خودتان فضای ذخیره داده خارجی بسازید

آیا فکر می‌کنید رایانه شما هم کهنه و سرعتش کم شده، در موقع انجام کارهای مختلف هنگ می‌کند یا این‌که صفحه نمایشش آبی رنگ شده و بعضی وقت‌ها بیخودی ری‌استارت می‌شود؟ شاید براساس این نشانه‌ها به این نتیجه رسیده باشید که رایانه‌تان نفس‌های آخر را می‌کشد، اما مطمئن هستید دیسک سخت سیستم شما که داده‌ها و اطلاعات با ارزشی را در آن ذخیره کرده‌اید، هنوز سالم و قابل استفاده است.
کد خبر: ۷۲۹۱۵۷

اگر رایانه‌ای جدید خریده‌اید، بهترین و آسان‌ترین راه نگهداری داده‌های رایانه قبلی‌تان این است که آنها را به فضای ذخیره داده رایانه جدید خود منتقل کنید. برای این‌کار باید دیسک سخت رایانه قدیمی را خارج کرده و یک کیس مخصوص دیسک سخت خارجی با اتصال یو. اس. بی برایش تهیه کنید و هارد قدیمی را داخل آن نصب کرده و به صورت یک فضای ذخیره داده خارجی قابل حمل درآورید. این نوع کیس‌های فضای ذخیره داده خارجی حدود 50 هزار تومان قیمت دارد و با توجه به کیفیت ساخت و نوع اتصالات ممکن است قیمت آنها افزایش یابد. کیس‌های دیسک سخت خارجی با اتصالات اضافی و انواع ضد شوک و ضربه و دارای فن خنک‌کننده گران‌تر است که همین ضدضربه بودن و برخورداری از سیستم سرمایش در صورت استفاده زیاد از هارد، به افزایش طول عمر دیسک سخت شما کمک می‌کند. البته قیمت انواع مخصوص رایا‌نه‌های مک شرکت اپل که دارای اتصال مخصوص رعد رایانه‌های مک بوده، از همه آنها گران‌تر است. موضوعی که اهمیت دارد این که دیسک سخت خارجی دست ساز شما با هر نوع رایانه دسکتاپ، لپ‌تاپ (و حتی با رایانه‌های مک اپل در صورتی‌که کیس خارجی دیسک سخت با اتصال مناسب با این نوع رایانه‌ها برای آن تهیه کرده باشید) کار خواهد کرد. در اینجا مراحل نصب دیسک سخت را در داخل این نوع کیس‌های هارد خارجی برای شما توضیح می‌دهیم:

رایانه را خاموش کرده، اتصال برق آن را قطع و درپوش کیس رایانه را باز کنید.

حتی اگر رایانه شما لپ‌تاپ باشد، می‌توانید درپوش پشتی لپ‌تاپ را باز کرده و دیسک سخت آن را از جایش بیرون بیاورید. حالا با لمس یک بخش فلزی از کیس رایانه الکتریسیته ساکن باقیمانده در داخل رایانه را تخلیه کنید.

نوع کابل اتصال دیسک سخت به مادربورد رایانه را شناسایی کرده و سالم بودن آن را امتحان کنید.

اگر کابل اتصال هارد به مادربورد از نوع تخت و نسبتا پهن باشد، دیسک سخت شما از نوع آی.دی.ای و اگر از انواع باریک‌تر طبق عکس باشد، هارد شما از نوع ساتاست. بر همین اساس می‌توانید نوع هارد درایو رایانه خود را مشخص کرده و بر اساس آن کیس دیسک سخت خارجی مناسبش را تهیه کنید.

کیس خارجی دیسک سخت ساتا یا آی. دی. ای مناسب را بر اساس سایز هارد درایو رایانه خود ـ دسکتاپی یا لپ‌تاپی ـ تهیه کنید.

اگر رایانه قدیمی شما از نوع لپ‌تاپ باشد، سایز دیسک سخت آن 5‌/‌2 اینچی و اگر رایانه از نوع دسکتاپ باشد، هارددیسک آن از نوع 5‌/‌3 اینچی است. بر همین اساس کیس‌های خارجی دیسک سخت نیز دارای دو نوع استاندارد و در دو سایز 5‌/‌2 و 5‌/‌3 اینچی تولید و به بازار عرضه می‌شود. از نظر ظاهری هارد‌های 5‌/‌3 اینچی بزرگ‌تر و انواع 5‌/‌2 اینچی کوچک‌تر و سبک‌تر است.

دیسک سخت قدیمی را از داخل کیس رایانه خارج کنید.

معمولا دیسک‌های سخت با چهار پیچ در داخل کیس رایانه بسته شده و در جای خود نگه داشته می‌شود. آن چهار عدد پیچ را باز کرده و دیسک سخت را از داخل کیس خارج کنید. در لپ‌تاپ‌ها معمولا هارد دیسک ابتدا با چهار عدد پیچ روی یک چارچوب فلزی بسته شده و پس از نصب، خود این چارچوب فلزی نگهدارنده با استفاده از یک یا چند عدد پیچ داخل کیس لپ‌تاپ محکم بسته می‌شود تا از تکان خوردن و شل شدن اتصال آن جلوگیری شود.

پیچ‌های کیس خارجی دیسک سخت را باز کرده و دیسک سخت را داخل آن نصب کنید.

کیس‌های خارجی دیسک سخت خود شامل دو قسمت اصلی است.

الف) شاسی که مدار الکترونیکی کیس و درگاه‌های اتصال یو.اس.بی، اتصال آداپتور برق و... در یک طرف و درگاه اتصال ساتا یا آی. دی. ای در طرف دیگرش قرار دارد و دیسک سخت پس از اتصال به درگاه آی. دی. ای یا ساتا روی این شاسی پیچ می‌شود. پس از تکمیل مراحل نصب، این درگاه‌های اتصال کیس دیسک سخت خارجی به وسیله کابل مخصوصشان به رایانه متصل می‌شود.

ب) بدنه کیس دیسک سخت خارجی که شاسی با دیسک سخت بسته شده رویش در داخل این بدنه قرار گرفته و با چند عدد پیچ محکم می‌شود. وظیفه بدنه کیس محافظت از مدار الکترونیکی و دیسک سخت است.

دیسک سخت قدیمی را به اتصال هارد روی شاسی کیس دیسک سخت خارجی متصل کرده و کابل تامین برق آن را نیز وصل کنید.

معمولا در کیس‌های مخصوص هارد ساتا کابلی برای تامین برق وجود ندارد و اتصال آن به صورت یک سوکت در کنار سوکت کابل انتقال داده نصب می‌شود که دیسک سخت را ابتدا روی یک چارچوب فلزی پیچ کرده سپس روی شاسی کیس دیسک سخت خارجی قرار داده و به‌صورت کشویی به سمت سوکت‌های داده و برق فشار می‌دهیم تا اتصالات هارد درست در داخل سوکت‌های مخصوص خود جا بیفتد. مطمئن شوید سر اتصالات درست روبه‌روی هم قرار گرفته باشد و برای متصل کردن از فشار و زور خیلی زیاد استفاده نکنید که موجب شکستن سوکت‌های اتصال و خرابی کیس دیسک سخت یا خود هارد شما می‌شود.

شاسی کیس دیسک سخت خارجی را که هارد دیسک روی آن نصب شده است، داخل بدنه کیس قرار داده و پیچ‌هایش را محکم ببندید. حالا زمان آن رسیده است که کابل برق کیس هارد دیسک را به آن وصل کنید. همچنین کابل یو.اس.بی آن را نیز به پورت مخصوصش متصل کنید. حالا کابل برق کیس دیسک سخت خارجی را به برق زده و کلید پاور هارد را روشن کنید. کیس‌های خارجی مخصوص هارد دیسک‌های لپ‌تاپی 5‌/‌2 اینچی معمولا اتصال برق و آداپتور ندارد و برق خود را با همان کابل یو. اس. بی اتصال کیس هارد به رایانه که معمولا دو عدد سر یو.اس.بی دارد، از دو درگاه یو. اس. بی رایانه تامین می‌کنند. دیسک سخت خارجی قابل حمل شما دیگر حاضر است. کابل اتصال آن را ـ چه یو. اس. بی و چه از نوع دیگری باشد ـ به رایانه جدید خود متصل کرده و داده‌های ذخیره شده روی آن را به دیسک سخت رایانه خود منتقل کنید. حالا یک دیسک سخت خارجی قابل حمل دارید که می‌توانید فایل‌های موزیک، ویدئو و اسناد خود را روی آن ذخیره کرده، آن را داخل کیف خود گذاشته، حمل کرده و در هر مکانی که می‌خواهید از آن استفاده کنید.

نکته: یکسری کابل‌های واسطه تبدیل آی.دی.ای و ساتا به یو.اس.بی نیز برای اتصال دیسک سخت و درایوهای نوری به درگاه یو.اس.بی رایانه در بازار موجود است که بیشتر آنها کیفیت خوبی ندارد و خیلی زود خراب شده و موجب بروز اتصالی برق و خرابی قطعات و سیستم شما می‌شود که ما استفاده از آنها را به هیچ‌وجه به شما توصیه نمی‌کنیم.

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها