معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت​وگوی ویژه خبری:

نیازمند ساخت 10 هزار مدرسه در کشور هستیم + فیلم

آموزش و پرورش به ازای هر دانش‌آموز به این مدارس 450 هزار تومان می‌پردازد

واگذاری ۲۴ مدرسه دولتی به بخش‌خصوصی در تهران

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، جزئیات واگذاری ۲۴ مدرسه دولتی به بخش خصوصی در تهران را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۲۸۴۸۱

اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این پرسش که در تهران چه تعدادی از مدارس دولتی به موسسان غیردولتی واگذار شده است، اظهار کرد: در مجموع در شهر تهران 24 مدرسه واگذار شده است و جلسات مشترکی نیز با مدیران و موسسان بخش خصوصی داشتیم و بازدیدهایی نیز از مدارس واگذار شده انجام شد.

وی افزود: برنامه‌‌ریزی‌هایی به منظور انجام بازدیدهای دوره‌ای و گزارشگیری از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفته است و مدارس واگذار شده به شکل ویژه رصد می‌شود.

چهاربند به موفقیت مدارس واگذار شده در حوزه آموزشی و پرورشی اشاره و خاطرنشان کرد: نوع اداره مدارس واگذار شده تغییر یافته است و این مدارس به لحاظ کیفیت در مقایسه با گذشته بهتر شده‌ است و سطح آنها به لحاظ کیفی در حوزه مسائل آموزشی و پرورشی قابل رقابت با مدارس غیردولتی موفق است.

وی با اشاره به هزینه‌ای که برای اداره مدارس دولتی به موسسان غیردولتی پرداخت می‌شود، عنوان کرد: به‌ازای هر دانش‌آموزی که در این مدارس حضور دارد، 450 هزار تومان به این موسسان پرداخت می‌کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: فضا و تجهیزات مدارس هم در اختیار موسسان غیردولتی است و هزینه تجهیزات و انشعابات که در مدارس غیردولتی روی شهریه مدرسه محاسبه می‌شود، حذف شده است.

وی در واکنش به این پرسش که گفته می‌شود در مدارسی که به بخش خصوصی واگذار شده است از معلمان فاقد تخصص کافی استفاده می‌شود، آیا این موضوع صحت دارد، خاطرنشان کرد: درباره تامین معلم برای این مدارس ضوابطی وجود دارد که باید از سوی موسسان غیردولتی رعایت شود و در طول مدت زمانی که از آغاز سال تحصیلی و فعالیت مدارس می‌گذرد،‌ از سوی اولیای دانش‌آموزان و مدیران مدارس نارضایتی را شاهد نبودیم.

چهاربند افزود: ‌مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی از سوی موسسان موفق مدارس غیرانتفاعی اداره می‌شود و صحبت از موفق نبودن این طرح و کاهش افت کیفیت در این مدارس بدون این‌که ارزیابی در این‌باره انجام شود، کار نادرستی است.

اولیا نارضایتی‌ها را اطلاع دهند

وی در پاسخ به این پرسش که اگر اولیای دانش‌آموزان از عملکرد مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی ناراضی باشند، این اعتراض را از چه طریقی می‌توانند دنبال کنند، تصریح کرد: اگر نارضایتی از طرف مردم وجود داشت، می‌توانند آن را به ادارات آموزش و پرورش منعکس کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر این نکته که موسسانی که مدارس دولتی به آنها واگذار شده است سال‌ها تجربه مدرسه‌داری دارند، ادامه داد: کیفیت این مدارس به هیچ عنوان کاهش نمی‌یابد؛ برخی از این موسسان هم‌اکنون در مدارس غیردولتی خود با هزینه بالایی دانش‌آموزان را ثبت‌نام می‌کنند و در مدارس واگذار شده نیز همان خدمات را ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هدف از واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوص جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و مدارس است، گفت: هدف اصلی این موضوع، ارتقای کیفیت آموزشی است.

جزئیات تقلیل ساعت کار معلمان ابتدایی

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران جزئیات تقلیل ساعت کار معلمان ابتدایی را اعلام کرد.

اسفندیار چهاربند با بیان این‌که معلمان ابتدایی می‌توانند از تقلیل ساعت کار استفاده کنند و یک روز در مدرسه کمتر حضور داشته باشند، اظهار کرد: اگر تقلیل کار داشته باشند و معلم جایگزینی تامین شده باشد، این امکان وجود دارد.

وی افزود: این موضوع شیوه‌نامه ساماندهی دارد و اگر کمبود تقلیل ساعت باشد و از طریق یک معلم دیگر جبران شود، این امکان وجود دارد.

چهاربند با اشاره به این‌که در این باره با جبران یک معلم دیگر یا درس دیگر می‌توانند این کار را انجام دهند، خاطرنشان کرد: در تهران و به تناسب در جاهایی که معلم تامین شده است، این طرح اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: در این طرح موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس جای خودش است و اگر معلمی تقلیل ساعت کار داشته باشد و کمبود تقلیل ساعت با یک معلم دیگر جبران شود، می‌تواند از این روش استفاده کند.

اعلام شهریه مدرسه اتباع تا آخر مهر

طی ماه‌های اخیر اظهاراتی مبنی بر تخلف آموزش و پرورش در دریافت وجه از دانش‌آموزان اتباع غیرایرانی برای ثبت‌نام در مدارس شنیده شد که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این باره گفت: قرار بر دریافت‌نکردن شهریه نبوده است.

اسفندیار چهاربند در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: قرار بود یک کمیته در وزارت کشور با حضور سازمان‌های مختلف تشکیل و در این باره تصمیم‌گیری شود، اما چون کمیته تشکیل نشده بود، برای آن‌که زمان ثبت‌نام نگذرد و عده‌ای از تحصیل بازنمانند، مقرر شد این دانش‌آموزان هم در مدارس ثبت‌نام و از آنها تعهد گرفته شود که بعد هر تصمیمی کمیته اتخاذ کرد طبق آن عمل کنند.

وی در همین باره و درباره میزان شهریه دانش‌آموزان اتباع خارجی عنوان کرد: کمیته‌ای که بنا بود در وزارت کشور برای رسیدگی به این موضوع شکل بگیرد هنوز تشکیل نشده است.

وی افزود: اما طبق بخشنامه عمل می‌کنیم و شهریه مدرسه اتباع غیرایرانی تا آخر مهر مشخص می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها