به دلیل آب و هوای بهاری این استان، معتادان از شهرهای دیگر به منطقه سرازیر شده​اند

هجوم معتادان به خیابان‌های هرمزگان

هرساله همزمان با نیمه دوم سال و مناسب شدن وضع آب و هوایی در هرمزگان این استان با مشکل هجوم و سرازیر شدن معتادان خیابانی از دیگر شهرها و استان‌ها مواجه می‌شود که به نظر می‌رسد امسال یکی از راه‌های جلوگیری از این پدیده کنترل مبادی ورودی این استان باشد.
کد خبر: ۷۲۸۳۹۴

به گزارش مهر، آبان ماه سال گذشته بود که خبر تخلیه معتادان پرخطر در بخش کهورستان استان هرمزگان که از شیراز جمع‌آوری شده بودند، بسیار جنجال‌ساز شد و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت؛ اتفاقی که ناراحتی و نگرانی شدید مردم هرمزگان را در پی داشت و در نهایت با کمک مردم کهورستان این معتادان پرخطر جمع‌آوری شده و به شیراز بازگردانده شدند.

اما جدای از این اتفاق، هرساله در پاییز و زمستان که بسیاری از نقاط کشورمان از آب و هوایی بسیار سرد برخودار است، استان هرمزگان دارای آب و هوایی بهاری و مناسب است.

در حالی که این مساله می‌تواند به رونق گردشگری، افزایش ورود مناسب و انجام کار بیشتر در این استان کمک کند برای هرمزگان چالش‌برانگیز شده است، زیرا معتادان خیابانی و پرخطر استان‌های نزدیک به هرمزگان و همچنین دیگر شهرها به علت سردی بیش از حد هوا در آن شهرها، وضع آب و هوایی در این استان را مناسب می‌بینند و خود را از راه‌های مختلف به شهرهای استان می‌رسانند.

در سال‌های اخیر این مساله چندین بار از سوی مسئولان هرمزگان مطرح و هر بار اقداماتی نیز صورت گرفته است، اما هنوز در مناطق مختلف استان هرمزگان و بخصوص شهر بندرعباس، معتادان پرخطر و خیابانی که اهل دیگر نقاط کشور هستند، دیده می‌شوند.ورود معتادان به استان هرمزگان در نیمه دوم امسال نیز یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان در استان هرمزگان است؛ به گونه‌ای که این مساله در آخرین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان نیز مطرح و درخصوص آن تصمیماتی گرفته شد که استاندار هرمزگان در این نشست عنوان کرد: کنترل مبادی ورودی استان هرمزگان برای جلوگیری از ورود افراد معتاد از مناطق دیگر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

فرزاد ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان نیز در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با مهر، با بیان این‌که برای جلوگیری از سرازیر شدن معتادان به هرمزگان باید سختگیری‌های بیشتری صورت بگیرد، اظهار کرد: بر این اساس تصمیماتی اتخاذ شده اما باید کاری کنیم تا جامعه نیز نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشد تا شاهد جلوگیری از ورود این افراد در سطح شهرها و روستاهای استان باشیم.

وی افزود: برای رفع این مشکل باید چندجانبه عمل کنیم که جمع‌آوری معتادان پرخطر و افرادی که علنی اقدام به مصرف مواد مخدر در سطح جامعه می‌کنند از طرح‌هایی است که تا پایان سال با افزایش بیشتری نسبت به گذشته به صورت جدی‌تری انجام خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان افزود: در کنار این طرح‌ها، کنترل مبادی ورودی استان نیز برای جلوگیری از ورود معتادان از سایر شهرها در دستور کار قرار گرفته است.

توجه به این نکته نیز ضروری است که معتادان پرخطری که به استان هرمزگان وارد می‌شوند نه تنها چهره شهرها را نازیبا می‌کنند بلکه خطرات بسیاری برای امنیت جانی و مالی و سلامتی مردم به همراه دارند.

30هزار معتاد در هرمزگان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان در گفت‌وگو با ایرنا نیز با اشاره به این‌که حدود 30 هزار معتاد در هرمزگان وجود دارد، گفت: میزان شیوع اعتیاد نگران‌کننده است که اگر برای مقابله با این آسیب اقدامی نشود، شرایط بسیار دشواری پیش رو خواهد بود.

فرزاد ابراهیمی افزود: نرخ شیوع اعتیاد در کشور 2.67 درصد و در هرمزگان 1.4 درصد است و 80 سازمان مردم نهاد در حوزه‌های اجتماعی استان برای مقابله با این پدیده فعال هستند.

وی هشدار داد: اکنون اعتیاد به پشت در منازل رسیده و هیچ مدیر، مسئول، بازاری، کارمند و کارگری تصور نکند اعتیاد با وی و خانواده‌اش کاری ندارد.

به گفته این مسئول، نمی‌توان مسئولیت مبارزه با مواد مخدر را تنها بر عهده یک نهاد گذاشت و انتظار داشت آن نهاد و دستگاه از این کارزار پیروز بیرون آید.

وی یادآور شد: میزان شیوع اعتیاد در مناطقی که فرهنگ و آداب و رسوم خود را حفظ کرده‌اند در مقایسه با سایر مناطق پایین‌تر است.

به گفته ابراهیمی، تقویت فرهنگ مذهبی و خودی در برابر فرهنگ مهاجم غرب می‌تواند کمک موثری در کاهش میزان شیوع اعتیاد داشته و به همان میزان سایر مشکلات اجتماعی را نیز کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها