در تظاهرات کردهای ترکیه در شهرهای مختلف این کشور دست​کم 10 نفر کشته و بیش از 50 نفر دیگر مجروح شدند

آتش کوبانی دامن ترکیه را گرفت

تعلل مقامات ترکیه در کمک به کردهای ساکن در شهر کوبانی در مرز با سوریه در مقابل حملات داعش، خشم کردهای ساکن این کشور را بر انگیخته و موجب بروز درگیری‌های شدیدی در این کشور شد. شدت این درگیری‌ها به حدی بود که در برخی شهرهای ترکیه مقررات منع آمد و شد وضع گردید. در این میان از کوبانی خبر می‌رسد حملات جنگنده‌های ائتلاف باعث عقب‌نشینی نیروهای داعش از برخی مناطق این شهر شده است.
کد خبر: ۷۲۵۷۹۱

به گزارش ایسنا، منابع امنیتی اعلام کردند دست‌کم ده نفر از اتباع ترکیه در جریان درگیری با گروه‌هایی که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به شرایط کوبانی داشتند، کشته شدند. در یک طرف درگیری، طرفداران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و در طرف دیگر اعضای یک گروه افراطی بودند که این گروه در شکنجه و قتل فعالان کرد در دهه 1990 نقش فعالی داشت. در برخی شهرها ساختمان‌های مدارس و اتوبوس‌ها و در برخی دیگر از شهرها مجسمه‌های آتاتورک و پرچم‌های ترکیه به آتش کشیده شد.

در دو استان وان و حکاری، دانشگاه‌ها تصمیم گرفتند برنامه‌های آموزشی خود را برای مدتی متوقف کنند. براساس آخرین گزارش‌ها، در ناآرامی‌های روز سه‌شنبه در دیاربکر هشت نفر، در سییرت دو نفر، در ماردین دو نفر، در استان موش یک نفر و در استان باتمان یک نفر کشته شدند. همچنین صدها نفر از جمله 31 مامور پلیس در این ناآرامی‌ها مجروح شدند. در این میان یکی از معترضان فردی بیست و پنج ساله بود که براثر اصابت قوطی گاز اشک‌آور نیروهای پلیس راهی بیمارستان شد و سپس جان باخت. بقیه مجروحان نیز براثر جراحات شدید جان باختند. به دنبال این اتفاقات، دولت ترکیه در استان‌های عمدتا کردنشین این کشور از ساعت 5 عصر (به وقت محلی) قانون منع آمد و شد اعلام کرد. در تمامی کشور بخصوص در دو شهر آنکارا و استانبول نیز نیروهای پلیس به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

در این میان، مخالفان دولت ترکیه نیز بشدت از مقامات این کشور انتقاد می‌کنند. برای مثال کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوریخواه ترکیه که مهم‌ترین حزب مخالف این کشور به شمار می‌رود، درباره وضع کوبانی و مواضع دولت در قبال مساله داعش و سوریه گفت: ترکیه باید هرگونه کمک بشردوستانه‌ای به کوبانی ارائه کند، اما نباید به قسمتی از جنگ در سوریه تبدیل شود. وی افزود: به اعتقاد من دولت ترکیه هنوز به گروه داعش کمک می‌کند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد برخی سلاح‌ها و پول‌هایی که در اختیار داعش است، از ترکیه برای این گروه فرستاده شده است. قلیچدار اوغلو پس از این سخنان درباره سیاست‌ها و اولویت‌های دولت ترکیه گفت: اولویت‌ دولت ترکیه داعش نیست بلکه دولت سوریه است. دولت می‌خواهد به بهانه جنگ با داعش با دولت سوریه بجنگد.

در مقابل این انتقادات، یالچین آکدوغان، معاون احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود ترکیه هیچ کاری برای کوبانی در شمال سوریه نکرده است، یک دروغ بزرگ است. ترکیه تلاش می‌کند تا آنجا که بتواند از نظر انسانی به کوبانی کمک کند.

از سوی دیگر، عبدالله اوجالان، رئیس حزب کارگران کردستان، دولت آنکارا را به فسخ قرارداد صلح در صورت انجام کشتار در کوبانی توسط داعش تهدید کرد. وی به دولت ترکیه تا پانزدهم اکتبر (بیست و سوم مهر) فرصت داد اقدامی صریح و روشن در حمایت از کردهای کوبانی انجام دهد. برخی تحلیلگران می‌گویند همان طور که ترکیه در قبال سقوط شهرهای «جرابلس» و «تل أبیض» سوریه سکوت کرد، در قبال کوبانی نیز تا زمانی که مجبور به رویارویی مستقیم نشده باشد، سکوت می‌کند. آنها بر این باورند که رجب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور کنونی ترکیه تلاش می‌کند در این شرایط از ائتلاف ضد تروریستی غرب در جهت براندازی حکومت سوریه استفاده کند.

عقب‌نشینی داعش از برخی نقاط کوبانی

در این میان، آخرین اخبار رسیده از کوبانی حاکی است که حملات هوایی ائتلاف مانع پیشروی داعش در این شهر شده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، رامی عبدالرحمان، مدیر دید‌بان حقوق بشر سوریه در این زمینه گفت: اعضای گروه تروریستی داعش مجبور شده‌اند از برخی بخش‌های شرقی کوبانی و حومه جنوب غربی آن عقب‌نشینی کنند.

وی تصریح کرد: نیروهای داعش در غرب حضور ندارند اما هنوز مواضعی را در شرق این شهر و در حومه جنوبی آن در اختیار دارند. عبدالرحمان تاکید کرد: این عقب‌نشینی پس از آن صورت گرفت که جنگنده‌های آمریکایی به مواضع پشت جبهه داعش حمله کرد و بر اثر آن تعدادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیده و به چهار خودروی آنها خسارت وارد شد.

ادامه درگیری‌های کوبانی و احتمال بروز یک فاجعه انسانی در صورت تصرف این شهر به دست داعش نگرانی‌‌های بین‌المللی را همراه داشته است. در همین رابطه، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه از جامعه جهانی خواست برای دفاع از شهر کوبانی اقدامات فوری اتخاذ کنند. لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه نیز اعلام کرد: کوبانی با خطرات زیادی مواجه است و ما باید تمام تلاش خود را برای توقف اقدامات داعش و از بین بردن این گروه به کار گیریم و ما اکنون با ترکیه درخصوص این مساله گفت‌وگو می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها