صفحه بازار این هفته «جام‌جم» سراغ چندوچون قیمت و خرید کالای خواب رفته است

برای یک سوم عمرتان با دقت هزینه کنید

خوابی که براساس تحقیقات، یک سوم عمرمان را به خود اختصاص می‌‌دهد باید برای خوش بودنش بدون دریغ هزینه کنیم، چون منشأ برخی بیماری‌ها مثل دردهای عضلانی یا کمردردها در کالای خواب نهفته است و باید بیشتر نسبت به انتخاب آنها دقت کنیم.
کد خبر: ۷۲۵۴۴۳

برهمین اساس بازار جام‌جم این هفته سری به بازار گرم و نرم کالای خواب زده تا شما را با زیر و زبر انتخاب کالای خواب مناسب که برایمان خوابی راحت به ارمغان می‌آورد، آشنا کند.

با توجه به تغییر عادات سنتی در زندگی امروزی ما به‌طور کلی کالای خواب در اکثر خانه‌ها اکنون به مواردی چون تختخواب، تشک، لحاف، بالش و روتختی تقسیم بندی می‌شود و اگر از بخش تختخواب که اما و اگرهای فراوانی دارد و بیشتر منوط به سلیقه افراد است بگذریم به بخش‌های نرم و راحتش یعنی تشک، لحاف، بالش و روتختی خواهیم رسید و درمی‌یابیم در این بین هم زیر و بم‌های بسیاری را باید بدانیم تا خوابی خوش را تجربه کنیم.

انواع تشک

شاید هنوز هم شما در پرقو سر بر بالین می‌گذارید یا شاید هم یکی از محصولات مدرن با نام تشک طبی را به عنوان مناسب‌ترین وسیله خواب خوش انتخاب کرده‌اید، اما هرچه هست مربوط به سلامت و گذراندن یک سوم طول عمر شماست؛ بنابراین کالای خواب مناسب انتخاب کنید. به‌طور کلی با توجه به تغییر شرایط زندگی امروزی کمتر خبری از تشک‌های پنبه‌ای دوران کودکی هست و یک به یک مغازه‌های لحاف‌دوزی و پنبه‌زنی بسته می‌شود و بیشتر درباره انواع و اقسام تشک‌های طبی می‌شنویم. این در حالی است که تشک‌های امروزی یا همان طبی‌ها به دو گروه طبی ـ فنری و طبی ـ اسفنجی تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام برای گروهی خاص طراحی شده‌ است. هر چند مدتی است تشک‌های بادی نیز به کالای خواب افزوده شده، اما هنوز هم طبی‌های فنری گزینه و انتخاب برتر خریداران است.

به عقیده بسیاری از متخصصان ارتوپدی تشک‌های طبی ـ‌ اسفنجی برای کودکان و افراد زیر 80 کیلوگرم مناسب است، چون در صورت رعایت نکردن این قانون هنگام خوابیدن فرد روی آن بیش از حد فشرده شده و حالت طبیعی اسکلت بدن از بین می‌رود که پیامدهای ناگواری را به ارمغان خواهد آورد.

این در حالی است که در تشک‌های طبی فنردار با توجه به استفاده از لایه‌های مختلف فنر همراه با الیاف مخصوص و نمد، سطحی مناسب با اسکلت بدن ایجاد کرده و مانع از بروز مشکلات جسمی برای شما خواهد شد. به‌طور کلی می‌توان گفت تشک‌های طبی ـ فنری بهترین گزینه برای بزرگسالان با هر وزنی است و گاهی اوقات مصارف بیمارستانی نیز خواهد داشت، اما درباره قد افراد کمی محدودیت وجود دارد.

سازندگان این گونه تشک‌ها چه خارجی و چه داخلی معمولا با توجه به یک نفره یا دونفره بودن تشک استانداردهای خاصی را درباره ابعاد این محصولات رعایت می‌کنند و برای آنها محدودیت‌هایی در نظر گرفته‌اند بطوری که در بازار تشک‌های طبی طول تشک‌های استاندارد از 180 تا 202 سانتی‌متر و ارتفاعشان 22 سانتی‌متر است، اما عرض این وسیله متناسب با تک‌نفره یا دونفره بودنش متفاوت است که از 90 تا 200 سانتی‌متر می‌توان در این میان مشاهده کرد.

استاندارد را هرگز دست‌کم نگیرید

همان‌طور که بارها درباره اهمیت کیفیت تشک‌های طبی در سلامت جسم و روحمان شنیده‌ایم باید بدانیم استانداردهایی بسیار مهم در زمینه تولید این گونه کالا وجود دارد که تولیدکنندگان ملزم به رعایت کردن آنها هستند و باید خریداران نیز با آگاهی کامل از این استانداردها اقدام به خرید کنند.

به اعتقاد کارشناسان و پزشکان، تشک طبی استاندارد علاوه بر انعطاف‌پذیر بودن باید پارچه‌ای محکم با خصوصیات ضدحریق، ضدحشرات، ضد آب و ضد آلرژی را همراه با دوختی محکم داشته باشد. هر چند فنربندی قوی و مناسب و استحکام دیواره‌ها نیز از ملزومات تشک استاندارد است. بنابراین اگر تشکی که قصد خرید آن را دارید دارای این شرایط بود، می‌توانید به استاندارد بودنش امیدوار باشید و فراموش نکنید تشک طبی به‌طور کلی باید حدود 15 سانتی‌متر از لبه تخت خواب شما بالاتر قرار گیرد در غیر این صورت هرگز از خواص طبی بودن آن استفاده نخواهید کرد و در واقع فقط هزینه کرده‌اید.

آزمایشی کاملا ساده برای تعیین کیفیت

شاید در گفتار بسیار ساده باشد که از خواص تشک طبی مناسب سخن بگوییم و درباره اما و اگرهایش برای خریدارانی چون شما بنویسیم، اما به قول معروف «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» بنابراین مطمئن‌ترین راه برای آزمایش تمام شرایط استاندارد بودن تشک مورد نظر شما دیدن و امتحان کردن آن است.

به همین دلیل معمولا فروشگاه‌های معتبر و مراکز فروش کالای خواب نمونه‌های کوچکی از انواع تشک طبی را به صورت برش داده شده (ماکت) برای متقاضیان آماده کرده‌اند که شما می‌توانید از نزدیک مواد استفاده شده داخل تشک و البته اسکلت‌بندی آن را کاملا ملاحظه کنید تا با اطمینان خاطر دست به جیب شده و انتخابی مناسب داشته باشید.

برای آزمایش راحتی و استاندارد بودن تمام موارد یاد شده بهترین کار این است که خودتان دست به‌کار شوید و روی تشک بخوابید تا با استفاده از راهکاری بسیار ساده پی به کیفیت آن ببرید. برای اینکار کافی است به پشت و روی تشک دراز بکشید و بدن خودتان را روی تشک کاملا آزاد و سعی کنید دست خود را داخل گودی کمر قرار دهید اگر دست شما براحتی وارد گودی کمر شد و فاصله‌ای در کار نبود نشانه مناسب بودن تشک است، اما در غیر این صورت اگر دست شما به سختی و تلاش وارد گودی کمرتان شد یعنی تشک بیش از اندازه نرم است و ستون فقرات شما از حالت عادی خود خارج شده یا این‌که اگر فضای خالی بین تشک و گودی کمرتان زیاد بود نشانه سفت‌بودن بیش از اندازه تشک است که در هر دو حالت باعث ناراحتی و آسیب‌های جدید به اندام شما خواهد شد و باید درباره انتخاب‌تان تجدید نظر کنید.

خواب راحت با فناوری‌های نوین

بارها شنیده‌اید که می‌گویند: «آدم خسته روی سنگ هم می‌خوابد» اما نباید فراموش کنیم تشکی که قصد خوابیدن روی آن را داریم صرفا چند لایه پنبه و فنربندی و پارچه نیست، چون همان‌طور که بسیاری از لوازم اطرافمان اکنون با استفاده از تکنولوژی روز کارآمدتر شده‌اند تشک طبی یا همان خوشخواب‌ها نیز امروزه تفاوت‌های زیادی با خوشخواب‌های قدیمی‌تر کرده‌ است.

در این زمینه می‌توان به دو گروه تشک‌های هوشمند و فنر منفصل اشاره کرد به‌طوری که در تشک‌های فنر منفصل با توجه به فنربندی کاملا جداگانه بخصوص در تشک‌های دو نفره، هر فرد در واقع تشکی اختصاصی را برای خود داشته و هرگز هنگام حرکت‌کردن باعث تکان‌خوردن فرد کناری نخواهد شد. در این نوع تشک در واقع فنربندی جداگانه این امکان را به افراد می‌دهد که خوابی راحت و بدون مزاحمت برای دیگری را تجربه کند، اما این پایان کار نیست چون تقریبا از یک دهه قبل اسفنج‌های هوشمند، خواب را از این هم که هست راحت‌تر کرده‌اند.

در این نوع تشک‌های هوشمند در واقع اسفنج یا پوشش داخلی تشک با توجه به وزن، دما، انحناها و نقاط حساس بدن هنگام خواب شکل گرفته و هرگز باعث ایجاد گرفتگی یا درد عضلانی نخواهد شد. این نوع تشک بیشتر به افرادی که دارای گودی کمر هستند توصیه شده و با توجه به آزمایش‌های انجام شده بهترین شرایط برای اسکلت بدن هنگام خواب را فراهم می‌کنند. بد نیست بدانید اکنون تکنولوژی ساخت این نوع تشک طبی در کشورمان بومی شده و برخی تولیدکنندگان معتبر از آن در تولیدات خود استفاده می‌کنند.

خدمات پس از فروش را جدی بگیرید

ممکن است بارها شنیده باشید عمر مفید تشک‌های طبی معمولا بیشتر از سه سال نیست اما فراموش نکنید در صورت رعایت نکاتی بسیار ساده برای نگهداری از این وسیله می‌توانید بین هفت تا ده سال از آن بخوبی و بدون هیچ‌گونه نگرانی از سلامت خودتان استفاده کنید، اما از آنجا که در ساختار این وسیله لوازم و مواد گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته بدون تردید ممکن است در طول مدت استفاده از آن به خدمات پس از فروش نیاز داشته باشید بنابراین سعی کنید هنگام انتخاب و خرید به اعتبار شرکت تولیدکننده و البته مدت زمان گارانتی یا وارانتی آن خوب دقت کنید بخصوص اگر قصد خرید محصولات خارجی را دارید بد نیست به تعداد نمایندگی‌ها و همچنین مدت زمان فعالیت این شرکت در بازار محل سکونت خود نیز حساس باشید تا مبادا به دلیل نبود خدمات پس از فروش مجبور به انتخابی دوباره باشید.

اما درباره نگهداری این وسیله بد نیست بدانید کارشناسان و تولیدکنندگان تشک‌های طبی معتقدند اگر هر سه ماه یکبار تشک طبی مورد استفاده خودتان را پشت رو کنید طول عمرش را دوبرابر کرده‌اید و دیرتر نیازمند خرید دوباره خواهید شد.

بنابراین به یاد داشته باشید هر سه ماه یکبار تشک خودتان را پشت و رو کنید، اما کار تمام نشده چون باید آن را سروته نیز بکنید تا کاملا قرار گرفتن بدن شما هنگام خواب روی آن تغییر کند و از ایجاد فرورفتگی در آن جلوگیری شود.

فراموش نکنید قاتل تشک‌های طبی بخصوص طبی فنری، رطوبت و نم است. بنابراین اگر به هر دلیل مایعات روی تشک ریخت و حتی اگر روکش آن ضد آب بود به سرعت اقدام به خشک‌کردن آن کنید و در صورت امکان اجازه دهید گرمای خورشید در طول روز روی نقطه مورد نظر شما بتابد تا عمق تشک خشک شده و مانع از ایجاد پوسیدگی یا مواردی اینچنینی شود.

همین امروز اقدام به خرید کنید

با رعایت نکاتی ساده در زمینه نگهداری تشک‌های طبی می‌توان طول عمر آنها را طولانی‌تر کرد، اما جای تردید نیست که این وسیله نیز عمر مفیدی داشته و به هر حال روزی باید آن را تعویض کنید، پس هنگامی که یکی از این نشانه‌ها در تشک شما ظاهر شد درنگ نکنید و برای تعویض آن اقدام نمایید.

1 ـ اگر فرورفتگی در سطوح تشک ایجاد شده باشد. به این ترتیب که وقتی از روی تشک بلند می‌شوید بازهم گود باقی مانده باشد.

2 ـ اگر تشک شما صدایی شبیه در رفتن فنر می‌دهد یا به‌طور کلی هنگام حرکت روی آن صدای غیرعادی از آن شنیده می‌شود. این صدا نشان از گسیختگی میان فنربندی داخل تشک است که در نهایت به ضایعات عضلانی و ستون فقرات شما منجر خواهد شد.

3 ـ اگر هنگام برخاستن از خواب‌شبانه احساس کمر درد دارید یا دچار گرفتگی عضلات هستید بدون تردید تاریخ انقضای تشک شما فرا رسیده و باید به دنبال جایگزین آن باشید.

حالا اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنید باید امروز راهی بازار باشید فراموش نکنید برخی فروشندگان تشک قدیمی شما را تعویض می‌کنند این گونه که تشک قدیمی را با قیمتی مشخص خریداری کرده و از قیمت تشک نو کم می‌کنند بنابراین اگر قصد خریدی اقتصادی دارید به این امتیاز که برخی تولیدکنندگان برایتان قائل شده‌اند در کنار تمام موارد یاد شده دقت کنید.

عماد عزتی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها