یک متخصص مغز و اعصاب گفت: مطالعات دانشمندان نشان داده است کمبود ویتامین D در بروز بیماری ام‌اس تاثیر دارد و با انجام یک آزمایش خون می‌توان تشخیص داد که فرد به بیماری ام‌اس مبتلا هست یا خیر.
کد خبر: ۷۲۵۳۹۰

شکوفه علایی درباره علت بیماری افزود: علت قطعی این بیماری هنوز نه‌تنها در ایران بلکه در جهان نیز مشخص نشده است، اما متخصصان مغز و اعصاب از لحاظ تئوری، عامل ژنتیک و عوامل محیطی مانند کمبود ویتامین D و ویروس‌ها را سه عامل اصلی در بروز بیماری ام‌اس می‌دانند. البته استرس‌های روحی و هیجانات در بروز ام‌اس تاثیر مستقیم دارد و در افرادی که مستعد این بیماری هستند به دنبال استرس و هیجان، علائم بیماری ظهور می‌کند.

وی ادامه داد: علائم بیماری ام‌اس به نوع و شدت بیماری و این که کدام قسمت از سیستم عصبی دچار ضایعه شده، بستگی دارد. به عنوان مثال اگر قسمت بینایی مغز آسیب ببیند بیمار دچار مشکل بینایی می‌شود. اگر آسیب‌دیدگی مربوط به اعصاب کنترل‌کننده حرکات دست و پا باشد، ضعف حرکتی ایجاد می‌شود و اگر قسمت تعادل مغز دچار ضایعه شود، بیمار دچار مشکلات تعادلی می‌شود.

ایجاد رقابت در کودکان برای مصرف غذا

محققان دریافته‌اند استفاده از رفتارهای تشویقی والدین برای خوردن غذا و میوه‌های سالم در افزایش مصرف میوه و سبزیجات بسیار موثر است، اما ایجاد رقابت در آنها تاثیر آن را سه برابر می‌کند.

به گزارش ایسنا، اگرچه دانش‌آموزان از سالم و ناسالم بودن غذاها اطلاعات کافی دارند، اما این آگاهی به این معنا نیست که آنها به اندازه کافی میوه و سبزیجات می‌خورند. مطالعات اخیری که در زمینه آموزش، ترک سیگار و ورزش انجام شده نیز نشان می‌دهد که اختصاص یک پاداش خاص در بهبود رفتار کودک و ترغیب کودک به خوردن غذاهای سالم موثر است. مطالعات تائید می‌کند که در نظر گرفتن پاداش فردی برای کودکان در انتخاب و مصرف میوه و سبزیجات در آنها موثر است و زمانی که فضای رقابتی در میان آنها ایجاد می‌شود این تاثیر 33 درصد بیشتر می‌شود.

البته محققان تاکید می‌کنند در شرایط غیررقابتی، کودکان در سنین بالاتر به سیستم پاداش، پاسخ‌های مثبت‌تری می‌دهند. به طور کلی یافته‌ها حاکی از آن است که در کنار تاثیر پاداش‌های فردی، ایجاد شرایط رقابتی در ترغیب کودکان برای تغذیه سالم موثرتر از راه‌های دیگر است و در صورتی که پاداش‌های فردی به نتیجه مطلوبی نرسید، ایجاد شرایط رقابتی تاثیرات بیشتر روانی و طولانی‌مدت‌تری بر استفاده از غذاهای سالم خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها