امروز 10 مهر 1393 خورشیدی برابر با 7 ذی الحجه 1435 هجری و 2 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۳۷۸۹
10 مهر   برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری

هجری شمسی

10 مهر 1286

در پی برکناری سعدالدوله وزیر امورخارجه، میرزا محمد علی خان علاءالسلطنه به عنوان وزیر خارجه جدید به مجلس معرفی شد.

10 مهر 1308

ابوالحسن نجفی ادیب معاصر در اصفهان متولد شد. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه به دانشگاه تهران رفت، در رشته زبان فرانسوی به تحصیل پرداخت و در 1330 فارغ ­التحصیل شد. سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و در رشته زبان شناسی در دانشگاه سوربن به تحصیل پرداخت و در1345 موفق به اخذ دکترا گردید. پس از بازگشت به وطن، در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه­ها مشغول به تدریس زبان­ شناسی، ادبیات و ترجمه شد. بعد به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد. «غلط ننویسیم»، «فرهنگ دشواری های زبان فارسی»، «وزن شعر فارسی»، «مبانی زبان شناسی و کاربرد آن در زبان فارسی»، ترجمه «ادبیات چیست»، ترجمه «نژاد و تاریخ» تألیف کلود لوی استروس، ترجمه «ضد خاطرات» تألیف آندره مالرو با همکاری رضا سیدحسینی از جمله آثار وی در زمینه تألیف و ترجمه است.

10 مهر 1351

حسین نواب ـ وزیر خارجه ایران در دولت محمد مصدق ـ درگذشت.

10 مهر 1352

دولت ایران اعلام کرد اعضای شبکه‌ای را که قصد ترور شاه و ربودن فرح را داشتند، بازداشت کرده است. از جمله افراد این گروه خسرو گلسرخی و کرامت الله دانشیان نام برده شده است.

10 مهر 1360

سومین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و در نتیجه، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای به ریاست جمهوری انتخاب شد.

هجری قمری

7 ذیحجه 114

حضرت امام محمدباقر(ع) به دستِ هشام بن عبدالملک اُمَوی به شهادت رسید. امام پنجم، حضرت امام محمدباقر(ع) در هفتم ذی‏الحجه‏ سال صد و چهارده هجری قمری به دست هشام بن عبدالملک اموی در مدینه مسموم گردید و در قبرستان بقیع در کنار امام حسن مجتبی(ع) و امام سجاد(ع) به خاک سپرده شد. آن حضرت به هنگام شهادت، پنجاه وهفت سال داشته و از امامت ایشان، در حدود بیست سال می‏گذشت.

میلادی

2 اکتبر 1869

گاندی،رهبر بزرگ و بانی استقلال هندوستان در چنین روزی به دنیا آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها