شکارچیان متخلف با تیراندازی در منطقه حفاظت شده «بمو»ی شیراز بار دیگر حادثه آفریدند و دو محیط‌بان را در این منطقه به گلوله بستند و مجروح کردند.
کد خبر: ۷۲۰۵۳۰

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس در این‌باره گفت: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست مستقر در پارک ملی بمو نیمه شب دو شب گذشته متوجه حضور چهار متخلف شکارچی مجهز به سلاح و ادوات شکار در این منطقه شده و اقدام به تعقیب شکارچیان کردند که این تعقیب و گریز چهار ساعت به طول انجامید و در نهایت حدود ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد شکارچیان موفق شدند از پارک ملی بمو خارج شوند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: ابتدا هیچ‌گونه درگیری میان محیط‌بانان منطقه و شکارچیان صورت نگرفت، اما یکی از شکارچیان در حین فرار، اقدام به شلیک گلوله به سمت محیط‌بانان کرد که باعث آسیب‌دیدگی شدید دو محیط‌بان محیط زیست شد. متخلفان نیز با استفاده از تاریکی شب از منطقه خارج و متواری شدند.

وی گفت: براثر این حادثه، محیط‌بان نصرت دهقان، مدیر پارک از ناحیه پای چپ و محیط‌بان علیرضا جعفری از ناحیه پای چپ و سر و گردن بشدت آسیب دیده و به بیمارستانی در شیراز انتقال یافتند.منطقه حفاظت شده بمو در فاصله ده کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.‌/‌ایرنا

خارپشت دریایی خطری برای مرجان‌های بوشهر

جزایر خارک، خارگو و محیط پیرامون آنها از کمیاب‌ترین اکوسیستم‌های مرجانی دنیاست که در اعماق خلیج فارس به‌وجود آمده، اما افزایش جمعیت توتیاها در چند سال اخیر، خواب آرام را از مرجان‌ها گرفته و موجب نابودی بیش از پیش آنها شده است.

توتیا یا خارپشت دریایی جانوری آبزی، کوچک و خاردار است که در حالت عادی از جلبک‌ها و بی مهرگان تغذیه می‌کند، اما عوامل گوناگونی از جمله صید بی‌رویه موجب شده ماهیانی نظیر طوطی ماهیان که از توتیا تغذیه می‌کنند، صید شوند و با از بین رفتن آنها جمعیت خارپشت‌ها افزایش یابد. این در حالی است که طوطی ماهی‌ها در بازار مشتری ندارند و فقط به دلیل گیر افتادن در تور صیادان صید می‌شوند.

طلاب، رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر دراین‌باره گفت: وجود زیستگاه مرجانی و وفور انواع جانوران دریایی و ماهیان در اطراف مرجان​ها که در تعادل و تعامل محیط‌زیست دریایی منطقه نقش دارند، باعث تمایل صیادان به هجوم و صید با انواع ادوات صیادی اعم از مجاز و غیرمجاز شده است.

وی افزود: جزیره خارک پناهگاه حیات‌وحش و جزیره خارگو اثر طبیعی محسوب می‌شود و هرگونه صیدی تا شعاع پنج مایلی و آب‌های با عمق کمتر از 20 متر در اطراف آنها ممنوع است، در حالی که برخی از صیادان بنادر گناوه، جزایر شمالی و جنوبی، ریگ و بوشهر در این مناطق صید می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که اداره محیط‌زیست دریایی بارها به جمع‌آوری ادوات صید و تشکیل پرونده برای صیادان متخلف اقدام کرده است، اما به‌دلیل کثرت صیادان و کمبود نیرو، صید بی‌رویه همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: راه‌حل اصولی برای حل این مشکل مشارکت خود صیادان است و این اداره حتی کلاس‌های آموزشی در این زمینه برگزار کرده، اما متاسفانه با استقبال صیادان مواجه نشده است.

وی به اقدامات انجام شده برای مبارزه با رشد بی‌رویه خارپشت دریایی نیز اشاره کرد و افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست طرح تحقیقاتی برای بررسی این موضوع تعریف کرده که به‌دلیل کمبود اعتبار دو سال معطل مانده بود، اما اکنون با تخصیص اعتبار، پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس به‌عنوان مجری طرح انتخاب شده که پس از گذراندن مراحل اداری و پایان بررسی‌های مجری طرح، اقدامات مقتضی صورت خواهد گرفت.این کارشناس مسئول با بیان این‌که حدود پنج سال طول می‌کشد تا اکوسیستم تعادل خود را بازیابد، یادآور شد: ‌جلوگیری از حضور صیادان غیرمجاز در منطقه و صید نکردن از این مناطق حفاظت شده، مهم‌ترین راهکار برای برگرداندن شرایط به حالت طبیعی خواهد بود./ واحد مرکزی خبر

مربا با طعم دم موش

روز گذشته در یکی از خوابگاه‌های آموزشی شهرستان جیرفت استان کرمان، دانشجویان هنگام صرف صبحانه متوجه وجود جسمی در داخل شیشه مربا شدند که پس از بررسی مشخص شد دم موش است.

محمد امیرپور، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این باره گفت: به محض تماس با این معاونت، کارشناسان به محل اعزام و موضوع پیگیری شد.

وی افزود: با بررسی کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مشخص شد در مربای هویج، یک دم موشی موجود است و مصرف‌کنندگان بیشتر مربا را مصرف کرده بودند.

امیرپور افزود: این‌طور به نظر می‌رسد که موش وارد خط تولید این کارخانه شده و قسمتی از دم آن نیز وارد این شیشه شده است.معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: به محض اطلاع به صورت تلفنی از طریق دانشگاه علوم پزشکی تبریز که محل اعطای مجوز بهداشتی به این کارخانه بود، موضوع پیگیری شد و کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای بازدید و ارائه گزارش به کارخانه محل تولید مربا اعزام شدند.

امیرپور از پیگیری کارشناسان این معاونت تا حصول نتیجه خبر داد و گفت: به محض اطلاع و جمع‌بندی موضوع، نتیجه اعلام خواهد شد./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها