گفت‌وگو با دکتر«محمدحسین سلطان‌زاده» متخصص کودکان و نوزادان

رازهای تغذیه کودک: یک راهنمای مفید برای مادران جوان

یک متخصص تغذیه به مادران هشدار داد:

از تنقلات برای تغذیه کودک استفاده نکنید

به گفته یک متخصص تغذیه، تنقلات به دلیل تهی بودن از ویتامین‌ها، املاح و مقادیر ناچیز انرژی و پروتئین این خطر را دارند که معده کوچک کودک را پر کنند و با کم کردن اشتهای او فرصت تغذیه با غذاهای مغذی را از او بگیرد.
کد خبر: ۷۲۰۳۷۹
از تنقلات برای تغذیه کودک استفاده نکنید

جام جم سرا: مرتضی صفوی دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره «قاقا لی لی» و رشد کودکان اظهار داشت: تنقلات به دلیل تهی بودن از ویتامین‌ها، املاح و مقادیر ناچیز انرژی و پروتئین این خطر را دارند که معده کوچک کودک را پر کنند و با کم کردن اشتهای او فرصت تغذیه با غذاهای مغذی را از او بگیرد.

به گفته وی در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی مادران دارای کودک 24 – 6 ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی (حجم نمونه 300 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند و در پایان اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار spss آنالیز شد. از لحاظ وضعیت اقتصادی خانواده‌ها 13،7 درصد درآمد کم، 82،7 درصد درآمد متوسط، و 3،7 درصد نیز درآمد خوبی داشتند. 11،3 درصد مادران به طور مرتب از تنقلات برای تغذیه کودک خود استفاده کردند و 44 درصد نیز گاهی از تنقلات برای کودک خود استفاده می‌کردند که از لحاظ تعداد موارد 38،3 درصد مادران یک بار در روز؛ 18،3 درصد دو بار در روز و 7 درصد نیز به صورت سه بار و بیشتر بوده است.

صفوی ادامه داد: یافته‌ها نشان داد 15،7 درصد مادران هیچ آموزشی برای رشد کودک خود از پرسنل بهداشتی درمانی دریافت نکردند. همچنین، یافته‌ها نشان داد 35درصد کودکان در سن کمتر از 6 ماه تغذیه کمکی را دریافت داشتند و ارتباط آماری معنی داری بین تحصیلات والدین، درآمد خانواده، مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی جهت پایش رشد کودک، آموزش‌های دریافتی از پرسنل بهداشتی، مصرف تنقلات و تعداد دفعات آن با متغیر وضعیت رشد کودکان موجود است، به طوری که هر چه تعداد مصرف تنقلات کمتر و درآمد خانواده بهتر و تحصیلات والدین بیشتر باشد رشد کودک بهتر بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعتراض نامطلوب مصرف بی رویه تنقلات غذایی کم ارزش، تقویت برنامه‌های آموزشی با هدف ترویج مصرف تنقلات سنتی مغذی باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین، آموزش والدین در ارتباط با کاهش مصرف تنقلات مهم و ضروری است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها