از امروز فیلم‌های جشنواره مقاومت در تهران و شهرستان‌ها به نمایش درمی‌آید

ستاره‌های سینما روی فرش سرخ مقاومت

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شامگاه یکشنبه با حضور جمع کثیری از هنرمندان، اهالی رسانه و چهره‌های سیاسی از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار محمدرضا نقدی فرمانده نیروی مقاومت بسیج و برخی سفیران و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف در تالار وحدت برگزار شد و ضمن معرفی برگزیدگان سه بخش جلوه‌گاه نور، بصیرت و ویدئویی از چهار هنرمند فعال در عرصه دفاع مقدس، جهانبخش سلطانی، ابوالقاسم طالبی، مرتضی شعبانی و محمدتقی فهیم به منظور پاسداشت تلاش‌های ماندگار و سال‌ها خلاقیت و کوشش آنها تجلیل کرد.
کد خبر: ۷۲۰۰۸۵

به گزارش جام‌جم، تالار وحدت شامگاه یکشنبه حال و هوای دیگری داشت و حضور خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، فضا را معطر کرده و رنگ و بوی دلپذیری به مراسم داده بود و باعث شد خاطره فضای جبهه و جنگ و تلاش‌ها و رشادت‌های رزمندگان بار دیگر زنده شود. این خاطره بازی و ارجاع به گذشته از لحظه ورود مهمانان روی فرش قرمز و برنامه‌های ویژه‌ای که یادآور روزهای مقاومت و دفاع بود، آغاز شد و در طول مراسم هم با طراحی صحنه و حرکاتی متناسب، حال و هوای هشت سال دفاع مقدس بیشتر از پیش تداعی شد.

ضمن این‌که باید فرش قرمز این مراسم را متمایز از تمام فرش قرمزهای مرسومی که در تشریفات سینمایی به کار می‌رود، دانست و حتی می‌توان آن را به سبب ارجاع به خون سرخ شهدا، فرش سرخ نامید. چهره‌های مختلف هنری و سیاسی که قدم روی این فرش سرخ می‌گذاشتند، از سوی میزبانان این مراسم و مسئولان جشنواره با اهدای یک چفیه و یک شاخه گل سرخ مورداستقبال و خوشامد قرار می‌گرفتند و سپس وارد سالن می‌شدند. همچنین در این مراسم که به‌صورت زنده از شبکه نمایش سیما هم پخش می‌شد و اجرای آن را هم محمدرحمان نظام اسلامی، جانباز جنگ تحمیلی و از مجریان سرشناس تلویزیون به عهده داشت، سمفونی مقاومت هم به رهبری آرش امینی نواخته شد که تصاویری از سالیان جنگ هم آن را همراهی می‌کرد. گفتنی است مسئولیت کارگردانی مراسم افتتاحیه نیز برعهده محمد حیدری، مدیرعامل موزه سینما بود.

هنر مقاومت باعث ادامه دادن راه انقلاب می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم به ظرفیت بالای دوران انقلاب و دفاع مقدس برای استفاده در عرصه هنر اشاره کرد و گفت: این مراسم برای من که مدت‌ها از ساحت فرهنگ و هنر دور هستم، این فرصت را به‌وجود آورد که به سال‌های گذشته برگردم.

علی لاریجانی ادامه داد: ممکن است برای نسل جوان ما این پرسش پیش بیاید که چه ضرورتی برای به تصویرکشیدن تاریخ دفاع مقدس وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که هفته دفاع مقدس فرصتی برای سخن گفتن درباره یک حادثه مهم است که موجبات تغییر شرایط در منطقه و جهان را به‌وجود آورد. بنابراین ما باید اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

او افزود: درون جنگ هم کینه است و هم مهر و برای روایت دفاع مقدس باید هر دو را شناخت. حضرت آیت‌الله جوادی آملی همواره می‌گویند: اگر کسی دنیا را نشناسد فریب می‌خورد، از مهرش کیش می‌بازد و از قهرش خویش. این سخنی بسیار دقیق و جذاب است که نشان می‌دهد در دنیا دو وجه وجود دارد.

علی لاریجانی با تاکید بر نقش روشنگرانه هنر بیان کرد: مسئولیت بزرگی بر دوش جریان هنر مقاومت است. باید شما هنرمندان را تحسین کنم که در راه روشنگری نسل جوان قدم برمی‌دارید تا آنها با پذیرفتن مسئولیت‌های مختلف ادامه دهنده راه انقلاب باشند.

دفاع مقدس رنسانس فرهنگی ایران است

رئیس سازمان سینمایی هم در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت، سخن گفتن در جمع خانواده شهدا را سخت دانست و گفت: چه می‌توان گفت در آغاز هفته دفاع مقدس که آغاز عروج شعله‌هاست، اما اگر ما امروز اینجا پشت تریبون هستیم و حرف می‌زنیم و اگر ایران جزیره ثبات و آرامش است به‌دلیل آن خورشیدها و ستاره‌‌هایی است که روزی رفتند و امروز بین ما نیستند.

حجت‌الله ایوبی دفاع مقدس را رنسانس فرهنگی ایران دانست و افزود: سینمای امروز ما در جریان دوران جنگ تحمیلی از نو به دنیا آمد و مرهون آن است. نه تنها سینما بلکه همه هنرها با دفاع مقدس احیا شد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: این جشنواره نام مقاومت را به خود گرفته و دفاع مقدس یکی از جلوه‌های مقاومت است. امروز مقوله مقاومت یک جریان چند وجهی در دنیاست که توانسته استکبار و استعمار را به زانو درآورد و در این میان تنها سینمای پر افتخاری که در مقابل سینمای آمریکا ایستاده، سینمای جمهوری اسلامی ایران است.

او در پایان گفت: با افتخار می‌گوییم که سینمای امروز ایران، سینمای مقاومت است. اروپایی‌ها با استفاده از الگوی پرافتخار ما است که امید به مقاومت در برابر سینمای آمریکا و هالیوود را دارند.

محمد خزاعی، دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هم در این مراسم برای دقایقی کوتاه پشت تریبون قرار گرفت و ترجیح داد به جای ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد به قرائت نامه‌ای که به گفته خودش حرف دل جشنواره فیلم مقاومت بود اکتفا کند.

در بخشی از این نامه آمده بود: یادتان نرود وقتی 180 سانتی متر قد در پلاستیک کهنه‌ای به وزن یک کیلو برمی‌گردد به خانه یعنی چه؟ وقتی سرو می‌رود ساقه برمی‌گردد یعنی چه؟ وقتی سنگ می‌جوشد بر ستایش آنان که رفتند یعنی چه؟ وقتی مادری هر روز کیسه سنگین خریدش در راه خانه با دست‌هایی که نیست سبک می‌شود یعنی چه؟ اینها را درک کنید. برای همان‌هایی که به خاطر حضورشان شما اکنون روبه‌روی ما ایستاده‌اید و اگر توان درکتان نیست بروید.

تجلیل از 4 هنرمند فعال عرصه دفاع مقدس

یکی از بخش‌های مهم مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت بزرگداشت چهار هنرمند فعال در عرصه دفاع مقدس بود که به‌منظور پاسداشت تلاش‌های ماندگار و سال‌ها خلاقیت و کوشش این هنرمندان صورت گرفت.

جهانبخش سلطانی (بازیگر)، ابوالقاسم طالبی (کارگردان)، مرتضی شعبانی (مستندساز) و محمدتقی فهیم (منتقد سینما و مستندساز) چهره‌هایی بودند که در حضور علی لاریجانی، محمد خزاعی و سرداران نقدی و جباری موردتجلیل قرار گرفتند.

طالبی پس از دریافت لوح تقدیرش گفت: هرچه داریم از بزرگانی چون شهدا و جانبازان است و هرکس منکر این مساله است از ما نیست. گفتنی است، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که از روز گذشته همزمان در تهران و 400 شهر ایران و هشت کشور آغاز شده تا جمعه این هفته ادامه خواهد داشت.

جدول نمایش برخی از فیلم‌های شاخص جشنواره فیلم مقاومت

امروز: (سه شنبه)

سینما عصرجدید1: خانه‌ای کنار ابرها (سیدجلال دهقانی اشکذری) ساعت 15

خاک و مرجان (سیدمسعود اطیابی) ساعت 16 و 45

روزگاری عشق و خیانت (داوود بیدل) ساعت 18 و 15

قصه عشق پدرم (محمدرضا ورزی) ساعت 20 و 15

سینما فلسطین 1: شهابی از جنس نور (محمدرضا اسلاملو) ساعت 14 و 30

معراجی‌ها (مسعود ده نمکی) ساعت 16 و 30

شیار 143 (نرگس آبیار) ساعت 18 و 45

چ (ابراهیم حاتمی کیا) ساعت 22

پردیس ملت: پنجاه قدم آخر (کیومرث پوراحمد) ساعت 14 و 30

چ ساعت 16 و 30

ابو زینب (علی غفاری) ساعت 18 و 45

میهمان داریم (محمدمهدی عسگرپور) ساعت 20 و 30

زیباتر از زندگی (انسیه شاه حسینی) ساعت 22 و 15

فردا: (چهارشنبه)

سینما عصرجدید1: معراجی‌ها ساعت 15

استرداد (علی غفاری) ساعت 16 و 45

شیار 143 ساعت 18 و 15

شهابی از جنس نور ساعت 20 و 15

گام‌های شیدایی (حمید بهمنی) ساعت 22

سینما فلسطین 1: تابستان طولانی (علی خزاعی فر) ساعت 14 و 30

تنهای تنهای تنها (احسان عبدی پور) ساعت 16 و 30

قصه عشق پدرم ساعت 18 و 45

میهمان داریم ساعت 20 و 30

استرداد ساعت 22

پردیس ملت: گام‌های شیدایی ساعت 14 و 30

خانه‌ای کنار ابرها ساعت 16 و 30

روزگاری عشق و خیانت ساعت 18 و 45

شیار 143 ساعت 20 و 30

شهابی از جنس نور ساعت 22 و 15

پیام بشار اسد

در یکی از بخش‌های آیین افتتاحیه این جشنواره، مصطفی دیوق رایزن فرهنگی سوریه در ایران روی صحنه آمد و پیام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را برای حاضران قرائت کرد. متن کامل این پیام به این شرح است: نوآوران گرامی. تمدن ملت‌ها آینه‌ای است برای نسل‌های آینده و هنر در همه اشکال متفاوت خود یکی از مهم‌ترین و مترقی‌ترین جنبه‌های تمدن می‌باشد. جشنواره شما امروزه با مضامین عالی آن بیش از یک جشنواره فیلم است. فیلم‌های مقاومت حامل و حاوی پیام و ثبت‌کننده آن است و آنچه که امروز به آن دست می‌یازید نگارش تاریخ و واقعیت‌هایی است که آنان خواهان دفن آن هستندو شما از راه ثبت وقایع رنج‌هایی را که سوریه از سوی تروریسم تکفیری دچار آن شده است زنده نگه می‌دارید. می‌دانم این یک رسالت سنگین است، لیکن شما اهل آن می‌باشید، بنابراین، این واقعیت‌ها را برای جهان منتقل کنید و به‌عنوان تاریخ صادقانه و نه تحریف شده همان‌طوری که آنان می‌خواهند باشد، برای نسل‌های آینده ثبت کنید. آرزوهای قلبی برای توفیق شما را از خداوند سبحان خواهانم.

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها