31 شهریور، آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

امروز 31 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 26 ذی القعده 1435 هجری و 22 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۹۷۶۱
31 شهریور، آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

هجری شمسی

31 شهریور 1322

کلنل اسپیکس امریکایی به منظور تصدی اداره غله کشور وارد تهران شد.

31 شهریور 1348

اولین اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور محمد رضا پهلوی در رباط ـ پایتخت مراکش ـ تشکیل شد.

31 شهریور 1348

سپهبد تیمور بختیار در دادگاه نظامی ارتش، غیاباً محاکمه و به اعدام محکوم شد.

31 شهریور 1359

ارتش عراق با هجوم به مرزهای غرب و جنوب ایران، جنگ تحمیلی 8 ساله خود را آغاز کرد.

هجری قمری

26 ذی القعده 225

"مازیارایرانی" یکی از اسپهبدان طبرستان کشته شد. او بر معتصم عباسی شورید و معتصم، عبداللَّه بن طاهر را از خراسان برای سرکوبی او فرستاد. عبداللَّه، مازیار را گرفت و به بغداد روانه کرد. خلیفه او را به ضرب تازیانه کشت و جسدش را آویخت.

26 ذی العقده 722

علامه "تفتازانی" دانشمند و ادیب شافعی به دنیا آمد. ملاسعد تفتازانی، در فقه، اصول، تفسیر، کلام، منطق و تمامی فنون ادبی و اکثر علوم متداول زمان، مهارت داشت. وی مدتی از عمر خود را به سفر به شهرهای خراسان و آسیای مرکزی برای کسب علم گذراند. علامه تفتازانی به خاطر نبوغ و احاطه‏ علمیش، تالیف و نگارش را بسیار زود و در شانزده سالگی آغاز کرد. ازکتاب‏های تفتازانی می‏توان به المطوّل، الارشاد و مختصر المعانی اشاره کرد. تفتازانی، 20 سال آخر عمر را به دعوت امیر تیمور گورکانی در شهر سمرقند گذراند و شاگردان بسیاری تربیت کرد. وی در سال 792 ق در هفتاد سالگی در این شهر وفات یافت.

میلادی

22 سپتامبر 1969

سازمان کنفرانس اسلامی تاسیش شد. در نیمه دوم قرن بیستم، پس از بروز یک سلسله رویدادهای سیاسی در جهان اسلام، سران کشورهای اسلامی به ضرورت ایجاد سازمانی پی ‏بردند که بتواند بیش از 60 کشور اسلامی را از تفرقه و اختلاف به وحدت و همبستگی برساند. سرانجام با پیشگامی سران کشورهای عربستان، مراکش و ایران، در سال 1969م کنفرانسی از وزرای خارجه برخی از کشورهای اسلامی در قاهره تشکیل شد و راه‏کارهای موجود برای ایجاد سازمانی با معیارهای اسلامی را بررسی کرد. در پی این اجلاس، تصمیم گرفته شد که یک کمیته مقدماتی، طرح‏ها را ارائه و بررسی کند. اعضای این کمیته مقدماتی، نمایندگان دولت‏های ایران، سومالی، مالزی، نیجر و مراکش بودند. سرانجام اولین کنفرانس سران کشورهای اسلامی از 22 تا 25 سپتامبر 1969م در رَباط پایتخت مراکش تشکیل شد و این سازمان موجودیت خود را به طور رسمی اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها