گروه سیاسی: با برگزاری مراسم تحلیف ششمین رئیس جمهوری اسلامی ایران ، محمود احمدی نژاد دوره 4 ساله ریاست خود بر قوه مجریه را برای تحقق 4اصل عدالت گستری ، مهرورزی ، خدمتگزاری به مردم و اعتلای مادی و معنوی ایران اسلامی آغاز کرد.
کد خبر: ۷۱۹۱۲

مراسم تحلیف احمدی نژاد، روز گذشته با پخش زنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. حدود 300 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار داخلی و خارجی منعکس کننده این مراسم به سرتاسر ایران و جهان بودند.
در مراسم دیروز افزون بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، روسای قوای سه گانه ، سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور سابق ، دبیر و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی ، خانواده های شهدای مجلس ، جانبازان ، وزیران و معاونان کابینه سیدمحمد خاتمی ، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری ، استانداران ، ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در سرتاسر کشور، رئیس ، معاونان و مدیران سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ، مدیران خبرگزاری ها و مطبوعات کشور، سفیران کشورهای خارجی مقیم تهران ، هنرمندان سینما و تلویزیون ، ورزشکاران برتر، رهبران اقلیتهای دینی کشور و... حضور داشتند.


امضای سوگندنامه



رئیس جمهور محمود احمدی نژاد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود، طبق قانون اساسی در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران سوگند یاد کرد.
متن سوگندی که رئیس جمهور قرائت کرد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیت هایی که به عهده گرفته ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق ، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است ، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.
احمدی نژاد با حضور رئیس قوه قضاییه در کنار او، متن سوگندنامه را قرائت و آن را امضائ کرد.


اولین نطق رسمی ششمین رئیس جمهور



احمدی نژاد پس از امضای سوگندنامه ریاست جمهوری اجمالی از برنامه ها و دیدگاه های خود را از تریبون مجلس قرائت کرد.
وی یاد امام راحل (ره)، شهیدان ، جانبازان ، آزادگان ، رزمندگان و خانواده هایشان را گرامی داشت و گفت: خداوند را سپاس می گویم که در پرتو الطاف کریمانه اش بار دیگر شکوه ملت ایران را به جهانیان نشان داد.
وی افزود: هیچ چیز نمی تواند قدرت یک ملت منسجم را بشکند. دولت متکی بر چنین ملتی در مقابل تهدیدها و جوسازی های دشمنان می ایستد و با اتکائ به خدا و مردم با شجاعت از منافع ملی حمایت می کند، آرمان های مردم خود را جلو می برد و از موضع عزت با چالش ها مواجه می شود و در برابر تهدیدها خود را کوچک نمی شمارد.
رئیس جمهور تصریح کرد: دولتی که ملت رشید دارد باید رشید باشد. دولتی که ملتی هوشمند دارد باید هوشمند و مقتدر باشد و در تحقق آرمان های بزرگ ، موانع احتمالی را از پیش پا بردارد.
وی افزود: بر این باورم نمایندگان نیز بهترین یاوران دولت در تحقق آرمان ها و اهدافند. اگر مجلس و دولت و سایر قوا همراه هم و در یک مسیر گام بردارند، لوازم تحقق آرمان ها فراهم می شود و می توان در فرصتهای کوتاهی که در اختیار ما و شماست کارهای بزرگی انجام داد.
احمدی نژاد گفت: آنچه اینجانب به عنوان اصول بنیادی در مراسم تنفیذ اشاره کردم ، مورد عنایت همه شما (نمایندگان) هم هست. عدالت گستری ، مهرورزی ، خدمتگزاری به بندگان و اعتلای مادی و معنوی مورد اعتنای همه دلسوزان نظام و انقلاب است.
وی افزود: خدمتگزاری مهمترین وظیفه دولت و مقوم عدالت و مهرورزی ، راه و رسم بزرگان و اولیائ ماست. مدیران ما هیچ شانی جز خدمتگزاری ندارند. خدمتگزاری باید به منش و روش جاری سازمان ها تبدیل شود. مردم عزیز ما امروز مشکلات متعددی دارند. در زندگی خصوصی ، اشتغال ، معیشت ، عدم تناسب درآمد با هزینه ها، خیل جوانان فارغ التحصیل مهمترین مشکل خانواده هاست که این وضعیت انگیزه تحصیل و روند ازدواج را کاهش می دهد. اگر این مشکلات حل شوند بسیاری از مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی حل خواهد شد.
وی تاکید کرد: مهمترین خدمت دولت باید رفع مشکلات و تامین معیشت باشد که در نتیجه آن خلاقیت ها بروز می یابد و نشاط حاصل می شود. ان شائالله در ارائه برنامه دولت به مجلس در این خصوص به تفصیل سخن خواهم گفت.
رئیس جمهور افزود: در سالها و بخصوص دهه های اخیر تلاش شد نقش دین در زندگی فردی و جمعی بویژه در سیاست و حکومت کمرنگ شود. آیا اگر دین تضعیف شود، هویت ما هم تضعیف می شود؛ اگر هویت ما تضعیف شود همه چیز ما را می گیرند و حتی سلیقه ، منش و فرهنگ را به ما تحمیل خواهند کرد. ماندگاری ما در ماندگاری فرهنگ ماست. فرهنگ خدمت به بندگان ، تعالی و تقرب به خداوند که خالق و مبدا و مبدع همه خوبی هاست. فرهنگ ما، انسان مسوول تربیت می کند نه انسان منفعل و بی تفاوت. چنین فرهنگی باید پرچمدار شرف و هویت ملت ما باشد. ما در توسعه فرهنگ بخصوص در محتوا و روش ، بی توجهی کرده ایم. باید از مدرسه آغاز کنیم. شیوه های نو و علمی به کار گیریم. خودباوری ، نشاط و شجاعت را ایجاد کنیم که در این صورت آثار آن در همه عرصه ها آشکار خواهد شد.
احمدی نژاد با تاکید بر عدالت به عنوان یکی از ارکان سیاست خارجی گفت : همه و بخصوص دولتهایی که همواره از ابزار تهدید استفاده می کنند، بدانند ملت ما هیچگاه از عزت و عدالت نمی گذرد. ما منطق داریم و به هنجارهای بین المللی احترام می گذاریم ؛ اما تابع تصمیمات فراقانونی که بخواهد حقوق ما را ضایع کند، نخواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: نمی دانم چرا برخی ها نمی خواهند این حقیقت را درک کنند که ملت ایران زورپذیر نیست. سیاست خارجی ما براساس عزت ، مصلحت و حکمت پیگیری خواهد شد. صلح و عدالت را برای همه همسایگان ، منطقه و جهان می پسندیم و امیدوارم با هوشمندی ملتها و حق پذیری دولتها شاهد حاکمیت صلح و عدالت پایدار در همه عرصه های بین الملل باشیم.


حداد عادل: با مردمسالاری دینی
می توان تعبد و تعقل را جمع کرد



رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز این مراسم در سخنانی گفت: مردم ثابت کردند با مردمسالاری دینی می توان ایمان و آزادی ، تعبد و تعقل را با هم جمع کرد و آشتی داد. با اعتقاد به دینی مانند اسلام می توان کشور را با مردمسالاری دینی ، دمکراسی و آزادی اداره کرد و پیش برد.
غلامعلی حداد عادل افزود: به ملت آگاه ایران آفرین می گوییم که با شرکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری و با حدود 60 میلیون رای در 2 مرحله رای گیری ، جلوه ای از مردمسالاری دینی را به نمایش گذاشتند.
حدادعادل این امر را از برکات اسلام عزیز و انقلاب اسلامی دانست و با بیان این که ایران در گذشته عمدتا زیر بار استبداد و اخیرا زیر بار استعمار بوده ، گفت: انتقال قدرت در گذشته در این کشور همواره با قهر و غلبه و خونریزی و هرج و مرج صورت می گرفته ، اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی شاهد فرآیند آرام ، متین و منطقی انتقال قدرت از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر هستیم و مردم به همان حال که سرشار از عواطف با رئیس جمهور قبلی خداحافظی کردند، با شور و شعف و امیدواری به رئیس جمهور جدید سلام می گویند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به دکتر محمود احمدی نژاد، آمادگی کامل مجلس شورای اسلامی را که خود برآمده از اراده ملت است ، برای همکاری با رئیس جمهور منتخب ملت اعلام کرد و گفت : آقای دکتر احمدی نژاد، شما در سخنانی که در مراسم تنفیذ ایراد کردید، گفتید که دولت شما بر 4اصل عدالت گستری ، مهرورزی ، خدمتگزاری و تعالی مادی و معنوی کشور تاکید خواهد کرد. آرمان های شما همان آرمان های ماست. ما نمایندگان مجلس نیز شما را به فضل الهی یاری خواهیم کرد و اهداف دولت شما را اهداف مجلس شورای اسلامی می دانیم.
حداد عادل خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: به شما اطمینان می دهم مجلس رقیب شما در قدرت نیست ، بلکه رفیق شما در خدمت به مردم است.


رمز کامیابی دولت جدید



پس از سخنان حداد عادل ، آیت الله هاشمی شاهرودی نیز گفت: آنچه در متون اسلامی و شیعی از رعایت خلق و توجه به مردم آمده ، ما را از تاسی و دنباله روی تعالیم غربی در رعایت حقوق مردم و به اصطلاح حقوق بشر، بی نیاز و مستغنی ساخته است.
رئیس قوه قضاییه افزود: این تحلیف یک سوگند شرعی است که باید با قصد جدی ، صادقانه و با عزم بر اجرای مفاد ادا شود. با این سوگند ذمه رئیس جمهور محترم ، مدیون مسوولیت ها و امانت هایی بس سنگین می شود که کمک و یاری ملت و دیگر قوای کشور را می طلبد. خداوند ایشان را در انجام آنها و اجرای مفاد سوگندنامه موفق و سربلند دارد.
هاشمی شاهرودی گفت: اجرای قانون اساسی ؛ این میثاق خون شهیدان با ملت و پیمان نامه امام راحل با امت عزیز به عهده رئیس جمهور است و بر اوست که در چارچوب صلاحیت های قانونی با همه توان خویش در این راه بکوشد ؛ زیرا چنانچه قانون اساسی مورد خدشه قرار گیرد، معضلات بی شماری برای نظام اسلامی به وجود خواهد آمد. از یاد نبریم که در راه تدوین این قانون اساسی و برای تحقق آن ، چه رنجها که توسط بزرگانی همچون شهید مظلوم آیت الله بهشتی به جان خریده شد.
هاشمی شاهرودی تصریح کرد: براساس لزوم تقدم اصلاح خویش بر اصلاح دیگران ، رمز کامیابی دولت جدید در شروع اصلاحات از دستگاه ها و مسوولان دولتی و اداری است . ناهنجاری های رفتاری ، کم مایگی ایمانی ، برهم ریختگی وظایف و عدم نظارت و پیگیری مداوم بر امور، رنج بزرگ مردم و جامعه است. امیدوارم رئیس جمهور منتخب که مضامین همین سوگندنامه ، شعارهای انتخاباتی و اصول اعلامی ایشان بود ، در توسعه عدالت ، سلامت اداری ، ارتقای سطح معیشت ملت ، بهبود امور زیربنایی در اقتصاد کشور، پیگیری و تداوم سیاست های ضدفساد و تلاش برای افزایش جلوه های ناب اسلامی در ساحت فرهنگ و به کارگیری قدرت در آستان خدمت به مردم موفق باشد.
وی افزود: قوه قضاییه در جایگاه نظارت بر حسن اجرای قوانین و تعمیق عدالت و آزادی های مشروع و دیگر وظایف آمده در قانون اساسی ، همه توان و تلاش خویش را در کامیابی و توفیق مندی دولت جدید به کار خواهد گرفت.

در حاشیه مراسم تحلیف:


* جایگاه هیات رئیسه مجلس ، با 7 سبد گل ، 12 پرچم جمهوری اسلامی و 4 پرچم مجلس شورای اسلامی آراسته شده بود.
* قاری در مراسم افتتاحیه ، با صدای بسیار زیبا و دلنشینی قرآن را تلاوت کرد و بسیاری از میهمانان مجلس و نیز سفیران کشورهای مسلمان تحت تاثیر قرار گرفتند و قاری را تشویق کردند.
* مراسم تحلیف ، راس ساعت 9.35 دقیقه و همزمان با ورود اکبر هاشمی رفسنجانی ، علی مشکینی ، سیدمحمد خاتمی ، محمود هاشمی شاهرودی و علی اکبر ناطق نوری آغاز شد.
* پیش از آغاز مراسم ، بین محمدسعید انصاری ، نماینده آبادان و احمد ناطق نوری درگیری لفظی رخ داد. علت درگیری ، اعتراض انصاری به سخت گیری های حفاظتی در مراسم تحلیف بود.
* تصاویر شهدای قوه مقننه در 2 طرف جایگاه سخنرانی قرار گرفته بود.
* پس از آن که احمدی نژاد متن سوگند نامه را قرائت کرد، دفتر سوگندنامه را بست ، ولی به او گفتند باید آن را امضائ کند. او نیز در حالی که قلم به دست می گرفت با لبخندی گفت: امضایش سخت است. در پی آن ، حدادعادل گفت: سوگندش هم سخت است.
* موبد زرتشتیان و اسقف ارامنه از میهمانانی بودند که در ردیف دوم صحن علنی مجلس نشستند.
* حدود هزار نفر به عنوان میهمان در مراسم تحلیف شرکت کردند.
* شماری از جانبازان 70 درصد دفاع مقدس در صحن علنی مجلس به عنوان میهمان حضور داشتند.
* پس از مراسم تحلیف ، نمایندگان برای تبریک به رئیس جمهور به سمت وی هجوم بردند و احمدی نژاد در محاصره نمایندگان قرار گرفت.




newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها