شاهرخ بیانی قسمتی از یک حماسه است و شاید ستاره یک حماسه. حماسه‌ای که در بازی‌های آسیایی پکن سال 1990 رخ داد. آنها یک نسل طلایی بودند و یک نسل سوخته. نسلی که حقش خیلی بیشتر از یک مدال طلا بود، اما همان مدال طلا شروعی بود برای موفقیت‌های بعدی فوتبال ایران. با شاهرخ بیانی در مورد مدال طلای بازی‌های آسیایی همکلام شدیم، بخوانید.
کد خبر: ۷۱۶۵۶۴

نسل شما نسلی بسیار دوست‌داشتنی بود؛ با بازیکنانی مثل ناصر محمدخانی، مجتبی محرمی، جواد زرینچه و... البته خود تو .

حرفتان را قبول دارم. ما نسل بسیار خوبی بودیم، همه بچه‌ها خوب بودند. جدا از این که خیلی با هم رفیق بودیم، از نظر فوتبالی هم حرف نداشتیم. نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم، اما الان هم وقتی در تمرین استقلال گاهی با بچه‌های تیم بازی می‌کنم، بچه‌ها تعجب می‌کنند. آن زمان همه تیم ما، همه تیم ملی خوب بودند.

ولی این نسل خوب کمتر به افتخار رسید!

با این که آن زمان هیچ امکاناتی نبود و ما تقریبا با هیچ چیز به میدان می‌رفتیم، باز هم ما می‌توانستیم بیشتر از این افتخار کسب کنیم. ما هم در جام ملت‌های 1984 و هم جام ملت‌های 1988 با بدشانسی قهرمان نشدیم و آنقدر خوب بودیم که باید اول می‌شدیم، اما حیف.

این نسل به بازی‌های آسیایی پکن رسید، قبل از آن فضای فوتبال ایران مشوش بود، داستان استعفای 14 نفری و خداحافظی با پرویز دهداری.

من هنوز هم می‌گویم، ما استعفا ندادیم. بزرگ‌ترهای تیم به حضور یک مربی اعتراض داشتند و یک برگه دادند ما هم که کوچک‌تر بودیم امضا کردیم. من با خود پرویزخان هم صحبت کردم. خوشبختانه آقای دهداری بعد از ما به یکسری جوان میدان داد و از دل آن تیم جوان بازیکنان بزرگی بیرون آمدند.

با آمدن علی پروین شما هم به تیم ملی دعوت شدید و به بازی‌های آسیایی رفتید.

یک تیم فوق‌العاده خوب داشتیم. ما برگشتیم و با آنان جوانانی که دهداری معرفی کرده بود یک گروه بی‌نظیر را ساختیم. رقابت آنقدر زیاد بود که اگر یک نفر از ترکیب تیم بیرون می‌رفت، برگشتنش به ترکیب خیلی سخت بود. مرتضی کرمانی مقدم رفت بیرون و مجید نامجو مطلق جایش را گرفت. شاهین ما بیرون رفت و جایش را به زرینچه داد.

فکر می‌کردید که در این مسابقات قهرمان شوید؟

بله... همه ما به چیزی کمتر از قهرمانی فکر نمی‌کردیم. فقط از بازی با کره می‌ترسیدیم.

بازی با کره جنوبی برای همه یک خاطره بزرگ است؛ یک بازی که هیچ وقت از یاد ما نمی‌رود.

بازی با کره همیشه سخت است. آنها خیلی سرعتی هستند، باید اداره‌شان کرد. ما هم در آن بازی آنها خیلی خوب اداره کردیم و با یک گل خوب برنده شدیم. آن صحنه را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. سیروس قایقران همه ایران را خوشحال کرد. بعد هم رفتیم فینال و احمدرضا عابدزاده در ضربات پنالتی عالی بود که قهرمان شدیم.

سیروس بعد از بازی به تو چیزی نگفت؟

سیروس با من هم اتاقی بود، بعد از بازی به من گفت، شانسی شانسی خوب بردیم ها.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها