رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا مطرح کرد

آمریکا و نداشتن استراتژی برای مقابله با داعش

نیروهای عراقی با حمایت نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان برای بازپس​گیری موصل در حال پیشروی هستند

اعتراف نهادهای بین‌المللی به جنایات داعش

پس از هفته‌ها و ماه‌ها جنایت و کشتار بیرحمانه در عراق و سوریه، اکنون برخی نهادهای بین‌المللی ضمن اعتراف به جنایات گروه تروریستی تکفیری داعش، تصمیم به اعزام یک گروه حقیقت‌یاب به عراق گرفته‌اند. این در حالی است که کشورهای غربی برای اعزام نیرو و مقابله با گروه داعش همچنان امروز و فردا می‌کنند.
کد خبر: ۷۱۲۶۳۳

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری الشرق‌الاوسط، سازمان عفو بین‌الملل، گروهک تروریستی داعش را به پاکسازی نژادی سازمان یافته در شمال عراق و اجرای اعدام‌های دسته‌جمعی متهم کرد.

به گزارش این منبع، براساس شهادت‌های هولناک نجات‌یافتگان، تروریست‌های داعش اقدام به جنایت‌های جنگی بویژه اعدام‌های خشونت بار دسته‌جمعی، عملیات سازمان‌یافته ربودن پیروان اقلیت‌ها بویژه مسیحیان، شیعیان ترکمن و ایزدی‌ها در شمال عراق کرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود، با عنوان «پاکسازی نژادی با معیارهای تاریخی» تاکید کرد، مدارکی دال بر وقوع چند کشتار دسته‌جمعی ایزدی‌ها و دیگر اقلیت‌های غیرمسلمان کردزبان از سوی داعش در آگوست گذشته در منطقه سنجار در اختیار دارد.

گروهک تروریستی داعش، اواسط مرداد با یورش به استان نینوا، شهر موصل، مرکز این استان و مناطقی از استان‌های الانبار، صلاح‌الدین و کرکوک عراق را به اشغال خود درآورده و برخی اقلیت‌های مذهبی از جمله مسیحیان را به ترک خانه و کاشانه خود وادار کرد.

در همین رابطه معاون کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز اقدام‌های گروه تروریستی داعش را «غیرانسانی در ابعادی غیرقابل تصور» توصیف کرد و افزود، اذیت و آزار اقلیت‌های قومی و مذهبی توسط این گروه به احتمال زیاد، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی است.

به گزارش ایلنا، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد طی نشستی اضطراری که به درخواست عراق در ژنو تشکیل شد، فرستادن گروه حقیقت‌یاب به عراق را تصویب کرد. روز گذشته در خبرها آمده بود که مسئولان کمیته‌های اطلاعاتی کنگره آمریکا، باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور را به ضعف در تصمیم‌گیری و کوتاهی در ارائه یک استراتژی مشخص در رابطه با تروریست‌های داعش متهم کرده‌اند. به گزارش ایرنا، مسئولان یادشده از اوباما خواسته‌اند تا پیش از شرکت در کنفرانس سران کشورهای عضو پیمان اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو)، استراتژی مشخصی را مبنی بر بمباران مواضع داعش در خاک سوریه به کنگره آمریکا ارائه دهد. این سیاستمداران از اوباما خواسته‌اند برای حفظ شأن آمریکا در جهان قبل از برگزاری کنفرانس سران ناتو که قرار است روزهای چهارم و پنجم سپتامبر ـ سیزدهم و چهاردهم شهریور ـ در ولز برگزار شود، راهبرد مشخصی را در رابطه با بمباران مواضع این گروه در خاک سوریه به کنگره ارائه دهد.

پیشروی نیروهای عراق، شکست پی‌درپی داعش

اعتراضات بین‌المللی به جنایات داعش در حالی مطرح می‌شود که از چند روز گذشته نیروهای ارتش عراق در کنار نیروهای داوطلب مردمی و گردان‌های شیعیان، شکست‌های متعددی را به داعش وارد کردند و در حال بازپس گرفتن مناطق اشغال شده از سوی آنها هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز، به دنبال کنترل نیروهای عراقی بر دو منطقه آمرلی و سلیمان بیک در استان صلاح‌الدین، نیروهای عراقی با حمایت نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان به سمت شمال کشور و بازپس‌گیری موصل در حال پیشروی هستند. روز دوشنبه نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق برای اطمینان پیدا کردن از اوضاع آمرلی به این شهر رفت. فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق به نیروهای مسلح و ارتش عراق به خاطر شکستن محاصره آمرلی و پیروزی‌های آنها در بازپس‌گیری برخی مناطق از تروریست‌ها تبریک گفت و اعلام کرد: ما اطمینان داریم که با کمک ارتش و نیروهای مسلح، عراق را از تروریست‌ها آزاد خواهیم کرد.

در یک خبر دیگر اعلام شد ارتش عراق از سه محور به منطقه تکریت حمله کرده است و قصد دارد این شهر را از گروه داعش بازپس بگیرد.

همچنین جنگنده‌های هوایی آمریکا سه حمله هوایی را به مواضع گروه داعش در نزدیکی سد موصل طی دو روز گذشته انجام داده‌اند که موجب منهدم شدن تجهیزات این گروه شد.

منابع عراقی از خروج تروریست‌های داعش از پایگاه‌های خود در موصل از ترس حمله جنگنده‌های آمریکایی خبر می‌دهند. همچنین نیروهای امنیتی توانستند آخرین پایگاه‌های داعش در منطقه العظیم در استان دیالی را پاکسازی کنند.

در همین حال یک افسر عالی رتبه در فرماندهی عملیات بغداد به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه گفت گروه داعش طی روزهای گذشته صدها نفر از اعضای خود را جمع کرده و توانسته است روستاها و شهرک‌هایی را در جنوب بغداد در مناطق لطیفیه و یوسفیه تصرف کند.

آخرین خبر مربوط به عراق این‌که روز گذشته بیش از یکصد نفر از اعضای خانواده‌های نظامیان ربوده شده عراقی به دست گروه تروریستی داعش در ماه ژوئن، وارد ساختمان پارلمان عراق شدند و به اموال ساختمان خسارت زدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از رویترز، خانواده‌های نظامیان عراقی که شبه‌نظامیان داعش در ماه ژوئن آنان را از شهر تکریت در شمال بغداد ربوده بودند، قرار بود روز گذشته در صحن پارلمان عراق حاضر شوند و مشکلات خود را درباره سرنوشت عزیزانشان با نمایندگان در میان بگذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها