رئیس‌جمهور گفت که ایران از هیچ تلاشی برای آزادی مسجدالاقصی دریغ نمی‌کند

روحانی: بیانات رهبر معظم انقلاب، قول سدید است

رئیس‌جمهور با بیان این که بیانات و اعلامیه‌های امام(ره)، قول سدید بود، گفت: امروز قول و کلام رهبر معظم انقلاب نیز قول سدید است. قول روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد نیز باید قول سدید باشد. زیرا قول سدید به معنای راستگویی تنها نیست؛ بلکه سدید یعنی میانه‌روی و قول سدید یعنی قول صدق، تاثیرگذار، محکم و توأم با میانه‌روی.
کد خبر: ۷۱۲۳۲۴

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی دیروز در اجلاس روز جهانی مسجد، با بیان این‌که مسجدالاقصی، مسجد انبیا و اولیاست، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته، از هیچ تلاش و کمکی برای نجات مسجدالاقصی و آزادی قبله اول مسلمانان و کمک به ملت مظلوم فلسطین دریغ نخواهد کرد و مطمئن هستیم پیروزی نهایی از آن مسلمانان خواهد بود. او همچنین گفت که مسیر ما مسیر اعتدال است و امت وسط و امت نمونه هستیم؛ ما نه افراط راست هستیم و نه افراط چپ و این را دنیا در رأیی که به ایده نماینده ملت ایران داد، پذیرفت.

نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را روی جوانان ببندیم

روحانی در این اجلاس تأکید کرد: ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را روی نسل جوان ببندیم. می‌گویند و راست هم می‌گویند که باید نسل جوان را از آب مسموم و هوای مسموم برحذر داشت، اما چه کنیم که هوا و آب آنچنان آلوده شده که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر آن مقاومت کرد. رئیس‌‌جمهور با یادآوری این‌که «نسل جوان نیاز به توان و قدرت ایستادگی در برابر فضای آلوده و نیاز به آگاهی در برابر آب‌های آلوده دارد»، به وجود انبوه وسایل ارتباطی در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: یک روز اگر مومنی رادیویی در خانه داشت، آن را در کمدی می‌گذاشت و در آن را قفل می‌کرد و کلید آن را در جیب می‌گذاشت تا فرزند و همسرش از آن رادیو در ساعاتی که نباید، استفاده نکنند، امروز اما از آن دوران عبور کرده‌ایم؛ دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته است.

روحانی در این باره تصریح کرد: اگر امروز هم به نسل بعدی تلفن همراه نرویم و صبر و تأمل کنیم، فردا یا پس فردا خواهیم رفت. در دنیای امروز کسی که از اینترنت استفاده نکند او را نه تنها عالم که حتی دانشجو هم نمی‌خوانند. مگر می‌شود ابزار‌های نوین را در دنیای امروز کنار بگذاریم؟ در عین حال باید برای بهره‌برداری صحیح از امکانات تازه، آگاهی و هوشیاری را در نسل جوان افزایش دهیم.

بار اصلی فرهنگ بر دوش روحانیت است

رئیس‌جمهور، بار اصلی فرهنگ را بر دوش روحانیت و فرهیختگان و اصحاب فرهنگ دانست و گفت: دولت نیز در این حوزه کمک می‌کند، اما تردیدی نیست که دولت در فهم و درک مسائل دینی و فرهنگی به اندازه عالمان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه آشنایی ندارد؛ دولت حتماً در حوزه معارف و احکام باید از نظر علما و حوزه‌ها استفاده کند و در بسیاری از علوم و فنون نیز باید نظر دانشگاه‌ها را که در حوزه علمی پیشتاز هستند، جویا شود. وی بر فهم و تبیین دین متناسب با شرایط امروز تأکید کرد و گفت: امروز به‌دلیل شرایط و فضای ارتباطی بار سنگینی بر دوش ماست. زیرا دشمن وقتی هجمه می‌کند، می‌خواهد قبل از این‌که بر سرزمین و منابع ما مسلط باشد، بر اذهان و افکار و بخصوص نسل جوان ما تسلط یابد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که روحانیت همیشه در صف مقدم جهاد و ایستادگی در حوزه فرهنگی بوده است، افزود: امروز انتظار ما از روحانیت تنها خواندن نماز در مساجد نیست بلکه مسجد علاوه بر عبادت جای تفکر، تعلم و تعلیم است؛ همان تعلیم و تعلمی که پیامبر(ص) آن را از سالیان دراز عبادت و نماز بالاتر می‌داند، چرا که با علم و دانش مردم خواهند توانست راه درست را از راه نادرست تشخیص دهند.

درهای مسجد به روی همه جناح‌ها باز باشد

روحانی تأکید کرد: در مسجد باید روی همه، اعم از فقیر و غنی، این جناح و آن جناح و این فکر و آن فکر و به روی همه علاقه‌مندان و هر کس به عبادت خدا می‌آید، باز باشد و این جاذبه را روحانیون و ائمه جماعات می‌توانند ایجاد کنند. رئیس‌جمهور افزود: اگر ایستادگی و مقاومت نباشد، جاهلان به هیچ چیز رحم نمی‌کنند. امروز در کشوری که به عنوان ام‌القری است و کشوری که پرچم اسلام‌خواهی و عدالتخواهی را به اهتزار درآورده است، همه باید دست به دست هم دهیم و در این شرایط سخت، روحانیت باید بار مسئولیت را به دوش گیرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ما نیاز به تولید و توسعه داریم. اقتصاد بدون فرهنگ، سامان نمی‌یابد و فرهنگ بدون تلاش و بیان روحانیت و بدون رونق مساجد، رونق نمی‌گیرد. شما ائمه جماعات و روحانیون باید نسل جوان را تشویق و دعوت به کار و تلاش کنید. امروز نیاز به وحدت و اتحاد داریم و شما باید این وحدت را به وجود آورید و شکاف‌ها را بردارید.

کشور در حال عبور از رکود است

رئیس دولت ، بزرگ‌ترین معضل در زمان استقرار این دولت را رکود اقتصادی در کشور دانست و گفت: محاسبات سه ماهه اول سال ۹۳ حاکی است که کشور در حال عبور از رکود است و این بزرگ‌ترین موفقیت برای دولتی است که دولت شماست. اگر تا پایان سال بتوانیم تورم را نیز به زیر ۲۰ درصد برسانیم، از رکود عبور خواهیم کرد و به اولین قدم‌های رونق اقتصادی خواهیم رسید؛ یعنی خادمان این مردم ظرف یک سال و نیم کاری را انجام داده‌اند که در تاریخ کشورهای دنیا در شرایط تحریم بی‌نظیر بوده که البته این فقط در سایه تلاش، وحدت، اتحاد و حضور مردم در صحنه امکان‌پذیر است. روحانی خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و اگر هم انجام داده، به دلیل حضور مردم و در رأس آن علما و روحانیون بوده است، البته تا حماسه اقتصادی فاصله داریم اما قدم‌های اولیه را برای رسیدن به مقصد برداشته‌ایم.

رئیس‌جمهور با تائید حضور خطبا، سخنرانان، ائمه مساجد و استادان در سیاست‌سازی و سیاستگذاری کلان کشور خاطرنشان کرد: ما باید با تدوین ساز و کارهایی از تمام افکار، اندیشه‌ها و طراحی‌ها استفاده کنیم. امام جماعتی که در شبانه‌روز با ده‌ها و صدها نفر روبه‌رو می‌شود و درددل‌ آنها را می‌شنود، براحتی می‌تواند مشکلات را منتقل و راه‌حل‌های مدنظرشان را ارائه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها