مسئولان استان‌های زاگرس نشین در حالی از برخورد شدید با عوامل قطع درختان و تهیه و قاچاق زغال در این استان‌ها خبر می‌دهند که اکنون براحتی می‌توان در جاده یاسوج ـ بابامیدان، بخشی از کریدور شمال به جنوب، زغال شدن بلوط‌های کهنسالی حتی به قدمت بالای 500 سال را برای کباب کردن بلال مشاهده کرد.
کد خبر: ۷۱۲۲۵۴

به گزارش ایرنا، اگر گذرتان به این جاده بسیار زیبا و کوهستانی افتاده باشد، در طول مسیر در دو سوی آن بلال‌فروشانی را خواهید دید که برای کباب کردن بلال از چوب درختان بلوط‌های کهنسال استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر پنج شش کیلومتر خارج از یاسوج و در هر دوسوی جاده، کوه‌های زاگرس قرار دارد که میلیون‌ها درخت بلوط با فاصله چهار پنج متری کنار همدیگر روییده‌اند؛ بلوط‌هایی که قدمت برخی 300، 400، 500 و حتی 2000 سال است. و اما در یک فاصله یک کیلومتری، دست‌کم 50 - 40 بلال‌فروشی و کبابی کار می‌کنند که همه آنها زغال لازم برای کار خود را از چوب همین درخت‌های بلوط به دست می‌آورند.

بر اساس یک برآورد، برای این کار باید روزانه ده درخت بریده شود که در یک سال بیش از 3600 و در یک دهه 36 هزار درخت خواهد شد. با این حال، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از برخورد شدید با این پدیده خبر داد و گفت: از فروردین تا ابتدای مرداد امسال نزدیک به دو تن زغال از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

به گفته محمدرضا جهان‌آرا، در همین مدت 15 متخلف و قاچاقچی زغال در این استان دستگیر شده‌اند. رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد نیز با بیان این که قاچاق زغال و چوب به صورت گروهی و باندی صورت می‌گیرد، افزود: گروه‌های قاچاق با رفتن به جنگل‌های انبوه، درخت‌های کهنسال بلوط را قلع و قمع می‌کنند و آنها را با واسطه‌هایی به دیگر شهرهای ایران می‌فرستند. سعید نظری با اشاره به وجود شمار زیاد کوره راه‌های عشایری در جنگل‌های بلوط شهرستان بویراحمد افزود: از این جاده‌ها به عنوان اصلی‌ترین گذرگاه‌های ورود قاچاقچیان چوب به جنگل‌های شهرستان استفاده می‌شود.

قدرت‌الله آویزش، رئیس منابع طبیعی کهگیلویه نیز با بیان این که قرق بانان منابع طبیعی و ماموران نیروی انتظامی، خودرویی که هیزم‌های قاچاق را زیر بار هندوانه جاسازی کرده بود، در خروجی شهر دهدشت توقیف کردند، گفت: فردی که در ارتباط با هیزم‌های قاچاق دستگیر شده بود برای چهارمین بار پی در پی به قاچاق غیرقانونی هیزم اقدام کرده بود. این قاچاقچی در یک سال گذشته با تشکیل گروهی هشت نفره به قطع درختان بلوط و حمل هیزم به کوره زغال در منطقه تشان بهبهان در استان خوزستان اقدام می‌کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها