10 شهریور، وقوع زلزله شدید بوئین زهرا

امروز 10 شهریور 1393 هجری شمسی؛ 5 ذی القعده 1435 هجری قمری؛1 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۲۰۱۵
10 شهریور،  وقوع زلزله شدید بوئین زهرا

هجری شمسی

10 شهریور 1341

زلزله شدیدی به قدرت 3/7 درجه در مقیاس ریشتر در بوئین زهرا رخ داد و این منطقه را تقریباً با خاک یکسان کرد. در این زمین لرزه بیش از دوازده هزار نفر جان باختند. بوئین زهرا از شهرستان های استان قزوین و در جنوب این استان واقع است واین زلزله چهارمین زلزله شدیدی است که تاکنون در ایران رخ داده است.

10 شهریور 1362

قانون عملیات بانکی بدون ربا از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت. این قانون و دستورالعمل های اجرایی آن پس از تصویب به بانک های سراسر کشور ابلاغ شد. نظام بانکداری بدون ربا از فروردین 1363 توسط بانک های کشور به اجرا گذاشته شد.

هجری قمری

5 ذی القعده 589

رضی الدین علی بن موسی معروف به سید ابن طاووس از علمای مشهور شیعه درگذشت. او در حدیث، فقه، کلام و اخلاق شهرت داشت و تالیفات بسیاری از وی باقی است که از آن جمله می توان از «اللهوف» با موضوع وقایع عاشورا یاد کرد. نسب او به امام حسن مجتبی (ع) می رسد.

5 ذی القعده 1220

میرعبداللطیف شوشتری از ادیبان و مورخان ایرانی درگذشت. او نزد عمویش سید رضی تحصیل رکد و در کار استخراج تقویم بدانجا رسید که از زیج الغ بیگ تقویم استخراج می کرد. شوشتری مدتی در هند وکالت دولت حیدرآباد نظام علی خان را بر عهده داشت. او در اواخر 1215 هجری قمری نگارش «تحفه العالم» را شروع کرد.در بیستم شهریور سال 1307 هجری شمسی، بانک ملی ایران که از سه روز پیش شروع به کار کرده بود، رسماً افتتاح شد. سرمایه اولیه این بانک دو میلیون تومان بود و اداره امور آن را 25 کارشناس آلمانی به ریاست دکتر لیندن بلات بر عهده داشتند. بدین ترتیب، کلیه حساب های جاری و اعتبارات وزارتخانه ها و ادارات دولتی، از بانک شاهی به بانک ملی منتقل شد.

میلادی

1 سپتامبر 1174

ساختمان برج مشهور «پیزا» در شهری به همین نام در ایتالیا آغاز شد. هدف از ساختن این برج استقرار یک ساعت بزرگ بر بالای آن بود اما این برج از زمان ساخت به طور مرتب کج شد و همچنان بر همین حالت پا برجاست و به برج کج پیزا مشهور است. طی سال های اخیر با تلاش مهندسان و کارشناسان کشورهای مختلف انحراف این برج تا حدی اصلاح شده است. برج پیزا 55 متر ارتفاع دارد و از جاذبه های مهم صنعت گردشگری ایتالیا به شمار می رود.

1 سپتامبر 1939

هیتلر رهبر نازی آلمان طی نطقی حمله آلمان به لهستان را اعلام کرد. بدین ترتیب، نیروهای نظامی آلمان در ساعت چهار و چهل و پنج دقیقه بامداد حمله به مرزهای کشور لهستان را شروع کردند و جنگ جهانی دوم آغاز شد که تا 1945 به شکست آلمان منجر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها