گزیده عناوین روزنامه​های صبح سه شنبه

زندگی در تهران با گذرنامه باشد

گزیده عناوین روزنامه​های صبح چهارشنبه

کشاورزان وطنی حسرت درو می‌کنند

روزنامه​های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبریص صفحه اول خود را به مسائلی همچون نمایشگاهی برای نه گفتن به باربی و باب اسفنجی،تعیین کم‌درآمدها به جای پردرآمدها،کشاورزان وطنی حسرت درو می‌کنند،مخالفت زنگنه با انتشار آنالیز بنزین وارداتی،640 هزار تومان در حساب بازنشستگان،زمزمه آزادسازی بازار خودرو و... که برخی از آنها در زیر می​آید.
کد خبر: ۷۱۰۲۱۶
کشاورزان وطنی حسرت درو می‌کنند

سیاست روز:کشاورزان وطنی حسرت درو می‌کنند

اکنون به گفتـه مسئولان وزارت نیرو ۹۲ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که رقم بسیار بالایی است. درصد بالای مصرف آن در این بخش به خاطر بهینه ساختن سیستم‌های آبیاری و مکانیزه و قطره‌ای نشدن آبیاری زمین‌های کشاورزی است. برای این که وضعیت آبیاری بخش کشاورزی کشور سامان یابد، نیازمند به سرمایه‌گذاری از سوی وزارت کشاورزی و سازمان‌های مسئول در این زمینه هستیم. اگر چنین اتفاقی در بخش کشاورزی کشور بیفتد، علاوه بر این مصرف ۹۲ درصدی منابع آبی در کشاورزی بسیار پایین خواهد آمد، سطح زیر کشت زمین‌‌های کشاورزی هم افزایش خواهد یافت که نتیجه آن افزایش تولیدات کشاورزی در کشور خواهد بود.

واردات ۲ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی از کشور برزیل که البته، آقای وزیر به نوع محصولات وارداتی اشاره‌ای نکرده است، اگر به کشاورزی کشورمان تزریق شود و در زمینه بهینه‌سازی آبیاری زمین‌‌های کشاورزی صرف شود، بسیاری از کشاورزان که اکنون به خاطر مشکلات زیادی از جمله کمبود آب، امکانات مکانیزه، سم و کود دست از کار کشیده‌اند، دوباره به سرزمین‌ها خواهد کشاند و آنها را جان تازه‌ای خواهد داد.

اکنون کشاورزان ایرانی با شنیدن چنین خبری چه واکنشی از خود نشان خواهند داد؟ آنها در بهت و حسرتی که به خاطر مشکلات حوزه کشاورزی برای آنها ایجاد کرده قرار دارند و این گونه سیاست‌ها و اخبار آنها را رنجورتر و ضعیف‌تر از گذشته خواهد ساخت.

۲ میلیارد دلاری که آقای وزیر کشاورزی اعلام کرده است، مبلغ کمی نیست. با این مبلغ از برزیل چه محصولات کشاورزی وارد شده است؟ موز، قهوه، گوشت، مرغ و‌... آیا نمی‌توان با سرمایه‌گذاری و مدیریت صحیح و صرف این مبالغ در کشاورزی خود، کشور را در مقابل هر تهدید و تحریمی در حوزه غذا بیمه کرد؟

طی روزهای گذشته وزیر جهاد کشاورزی از واردات دو میلیارد دلاری محصولات کشاورزی از برزیل برای ساماندهی و توسعه تبادلات تجاری با برزیل و همچنین ارائه پیشنهاداتی به هیئت برزیلی مبنی برکشت فراسرزمینی از طریق اجاره بلند‌مدت و خرید اراضی کشاورزی در این کشور خبر داد و اعلام کرد: درصدد هستیم تا با توسعه همکاری‌های خود با برزیل حجم مبادلات تجاری را افزایش دهیم.

این گفته‌های وزیر جهاد و کشاورزی در حالی عنوان شده که براساس آمار و مستندات موجود ایران یکی از نخستین کشورهای دنیا است که در آن کشاورزی و زراعت آغاز شده ‌است و یک‌سوم زمین‌های ایران قابلیت کشاورزی دارد.
کشاورزی ایران ظرفیت تغذیه ۲۰۰ میلیون نفر یعنی حدود سه برابر جمعیت کنونی را دارد. اقلیم‌های آب و هوایی متنوع، منابع ژنتیکی متنوع گیاهی، دامی و آبزیان، منابع پایه تولید مناسب (آب و خاک)، ظرفیت‌های صادراتی و دانش فنی و تحقیقات در این بخش سبب شده است کشاورزی ایران بتواند علاوه بر اینکه نیازهای غذایی کشور را تامین کند، در ۲۳ محصول جایگاه اول تا دهم دنیا را نیز دارا باشد و در تولید میوه رتبه نخست در خاورمیانه و شمال آفریقا را دارا بوده و سهم قابل‌توجهی در تامین اشتغال و صادرات غیرنفتی کشور ایفا کند.

تنوع زیستی ایران با توجه به وجود انواع گوناگون پوشش‌های گیاهی و آب و هوایی،‌ ظرفیت بسیار چشمگیری برای تولید انواع محصولات کشاورزی (زراعی، دامی و باغی) فراهم کرده است؛ وجود بافت‌های متنوع جغرافیایی با امکان کشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی،‌ موجب شده است تا ایران در شاخص تنوع تولیدات کشاورزی رتبه سوم جهان را به دست آورد.

جایگاه اول تا دهم در ۲۳ محصول کشاورزی دنیا
در حال حاضر ایران رتبه نخست تولید زعفران، پسته، خاویار، زرشک و میوه توت را در دنیا، جایگاه دوم تولید زردآلو، خرما، رتبه سوم تولید هندوانه، گیلاس، طالبی، سیب، خیار، رتبه چهارم تولید گوسفند، میوه‌جات، بِه، پشم، بادام، گردو، رتبه پنجم تولید سبزیجات، رازیانه، نخود، رتبه ششم تولید آجیل، شیر گاو، گوجه فرنگی، رتبه هفتم تولید انگور، پیاز، آلبالو، کیوی، شیر گوسفند، جایگاه هشتم تولید: ادویه جات، هلو، نارنگی، لیمو (زرد و سبز)، پرتقال، شیر بز، کدو، کدو تنبل، را داراست رتبه نهم تولید عدس و جایگاه دهم تولید خرمالو، چای و عسل دنیا را دارد.

زیر ذره‌بین فائو
با وجود تمام این قابلیت‌ها سازمان خوار و بار جهانی (فائو ) از تولید ۲۱ میلیون غله در ایران طی سال ۲۰۱۳ و افزایش ۱۰۰ هزار تنی این رقم نسبت به سال قبل خبر داده و اعلام کرد سهم ایران از کل تولید غلات آسیا در سال ۲۰۱۳ تنها ۱. ۹ درصد بوده است.

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) در آخرین گزارش خود عنوان کرده که تولید غلات آسیا در این سال نسبت به سال قبل ۲. ۳ درصد رشد داشته است و سهم ایران از کل تولید غلات آسیا در سال ۲۰۱۳ تنها ۱. ۹ درصد بوده است.

بر‌اساس این گزارش تولید غلات ایران در سال ۲۰۱۳ با رشد ۰. ۷ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۲۱ میلیون تن رسیده است و میزان تولید غلات ایران در سال گذشته ۲۰. ۹ میلیون تن اعلام شده بود.

این سازمان درخصوص آمار گندم اعلام کرده که گندم مهمترین غله تولیدی ایران است که تولید آن در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل ۲۰۰ هزار تن افزایش داشته و به ۱۴ میلیون تن رسیده است و همچنین تولید شلتوک برنج ایران در سال گذشته ۲. ۴ میلیون تن بوده که این رقم با افزایش ۱۰۰ هزار تنی به ۲. ۵ میلیون تن در سال‌جاری رسیده است. فائو در آخرین گزارش خود ابراز امیدواری کرده که ذخایر غلات ایران در پایان سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر شود و به ۸. ۲ میلیون تن برسد و این در حالی که ذخایر غلات ایران در پایان سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۳. ۶ میلیون تن بود. این رقم برای پایان سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۹. ۵ میلیون تن پیش‌بینی شده است.

دروازه‌های باز واردات
این سخنان وزیر جهاد کشاورزی در شرایطی عنوان می‌شود که نه تنها در یکسال گذشته بلکه دیر زمانی است که دروازه های واردات محصولات کشاورزی سایر کشورها به ایران باز شده است و روند رو به رشد آن به شکلی است که درکالاهایی مانند گندم که تا پیش از این متولیان اعلام می‌کردند که خود‌کفا شده‌ایم نیز به سمت واردات خیز برداشته‌ایم.
کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در واکاوی این مساله کاهش تعرفه‌ها به بهانه کنترل قیمت‌ها را مدنظر قرار داده و می‌گویند: این مساله موجب کاهش توانایی تولیدکنندگان برای تصمیم‌سازی و سرمایه‌گذاری و از دست دادن فرصت‌های شغلی شده است و پیرو آن ساختارهای تولید به مخاطره افتاده است.

این گروه با بیان اینکه بیشتر واردات بی‌رویه با طرح حمایت از مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار صورت می‌گیرد بر این باورند که نگاه متولیان و تصمیم گیران اقتصادی کشور در راستای وضع تعرفه سبک عامل مهمی است که واردات ارزان‌تر این کالاها را عملی می‌سازد و در نهایت سبب تغییر الگوی کشت و تضعیف بخش کشاورزی و بی‌توجهی هرچه بیشتر به آن می‌شود.

تحلیلگران اقتصادی در نگاهی جامع‌تر علت اصلی واردات بی‌رویه صورت گرفته طی سال‌های اخیر را به افزایش درآمدهای نفتی و ضعف یکپارچگی و تعامل بین اجزای بدنه سیاست‌گذاری در عرصه تولید و واردات محصولات کشاورزی از سوی دیگر نسبت می‌دهند و مدعی هستند تداوم این وضعیت‌، در چند سال آینده به ایجاد بحران در بخش کشاورزی کشور منجر خواهد شد.

نیاز داخل اولویت است
موسی‌الرضا ثروتی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی وجود دارد به سیاست روز گفت: با توجه به نقش بخش کشاورزی در اشتغال و تولید ناخالص ملی باید بکوشیم تا حداکثر بهره‌برداری از این حوزه صورت گیرد اما تا مادامیکه نتوانیم به سطح تولید مورد نیاز برسیم باید به واردات اقدام شود.
وی افزود: در حال حاضر خوراک دام و طیور مورد نیاز کشور است و تا زمانی که سطح تولید ما در این موارد پایین است باید برای تامین نیاز داخل وارد کنیم.

ثروتی با اشاره به واردات ۹۰ درصدی روغن خوراکی خاطرنشان کرد: تا زمانی که وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع نتواند برنامه‌ریزی کرده تا در داخل تولید صورت گیرد باید از سایر کشورها انجام شود.

این نماینده مجلس با اشاره به بالا بودن رقم واردات ۲ میلیارد دلاری از برزیل تصریح کرد: رقم واردات محصولات کشاورزی هر چقدر باشد بالاست و این در حالی است که ما می‌توانیم به جای آنکه گوشت و مرغ و دام وارد کنیم تنها به واردات مواد اولیه آن اقدام کنیم و با افزایش تولید داخل را از واردات بی‌نیاز کنیم. وی افزود: ارائه این پیشنهاد که زمین‌های کشاورزی را اجاره کنیم با توجه به کمبود آب کشور بدون کارشناسی نبوده است و چون آب نداریم ناچار هستیم به این سمت حرکت کنیم.

ثروتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با استفاده از شیرین کردن آب در صنعت بهره می‌گیرند اما در مورد کشاورزی این اقدام صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته وی برای تولید یک کیلو برنج ۴۰ لیتر آب لازم است و برای هر یک لیتر ۴ تومان هزینه می‌شود که با این تفاسیر برای یک کیلو برنج ۱۶۰ تومان هزینه آب برآورد می‌شود که توجیه‌پذیر نیست.

جام جم

- رژیم صهیونیستی شرایط حماس را پذیرفت مقاومت​ پیروز شد
- نمایشگاهی برای نه گفتن به باربی و باب اسفنجی
- در همایش افق رسانه مطرح شد ضرغامی: در ​دام اختلاف‌افکنان نمی‌افتیم
- وزیر کار خبر داد ایجاد 400 هزار شغل در دستور کار دولت

خراسان

- آتش‌بس نامحدود در غزه پیروزی 50 روز مقاومت
- پیکر پاک 29 شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس وارد کشور شد
- تعیین کم‌درآمدها به جای پردرآمدها
- عراقچی: افزودن فهرست تحریم ها توسط آمریکا تحریم جدید است

کیهان

- آتش‌بس پس از 7 هفته جروزالم پست: ایران برنده و اسرائیل بازنده اصلی جنگ غزه
- اسقاط 4 خودروی فرسوده در ازای واردات یک خودرو
- پس از قبایل و نظامیان یمن پارلمان نیز به مخالفان پیوست
- مسیری که هرگز تحریم نشد آغوش باز آمریکا برای بورسیه های ایرانی!

جمهوری اسلامی

- وزیر نفت: ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در زمینه انرژی آمادگی دارد
- رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور خبر داد افتتاح سه هزار طرح عمرانی در مناطق روستایی در هفته دولت
- تقدیر آیت‌الله سیستانی از ایستادن ایران در کنار عراق علیه تکفیری‌ها

سیاست روز

- جانشین فرمانده سپاه با اشاره به تجاوز پهپاد صهیونیستی: ایران پاسخ میدانی می‌دهد نه دیپلماتیک
- پیشنهاد اجاره اراضی کشاورزی برزیل زیر ذره‌بین سیاست روز کشاورزان وطنی حسرت درو می‌کنند
- مردمی که 70 روز است در محاصره داعش ایستادگی می‌کنند فاجعه انسانی آمرلی گمشده در غوغاسالاری غرب
- چینش سناریوی ضد ایرانی غرب برای پارچین

وطن امروز

- فتوای مد‌‌برانه آیت‌الله مکارم شیرازی د‌رباره اقد‌امات اخیر وزارت ارتباطات: استقراض توسعه ارتباطی ممنوع!
- سردار سلامی از واکنش قاطعانه ایران به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به حریم هوایی کشورمان خبر داد
- فرمانده مرزبانی ناجا: جمشید دانایی‌فر زنده است
- مخالفت زنگنه با انتشار آنالیز بنزین وارداتی

حمایت

- اذعان رسانه‌های صهیونیستی به تبعات اقتصادی و اجتماعی جنگ غزه: اسرائیل فلج شده است
- مجلس پای حق مردم ایستاد شورای رقابت قیمت خودرو را واقعی کاهش بدهد
- سردار سلامی در واکنش به تجاوز پهپاد رژیم صهیونیستی: پاسخ ایران به دشمنان عملیاتی است نه دیپلماتیک
- وزیر دادگستری مطرح کرد مذاکرات هسته‌ای نشان‌دهنده وزن و قدرت جمهوری اسلامی ایران

ایران

- 640 هزار تومان در حساب بازنشستگان
- زاینده رود زنده می شود
- 550 هزار وسیله نقلیه برقی می‌شود
- رؤسای دو قوه آماج تهمت و افترای تندروها چرا به قطار اعتدال سنگ می اندازند؟

ابتکار

- تندرو‌ها همچنان در اندیشه برخورد با وزرا هستند؛ نبرد تن به تن با کابینه
- سردار سلامی: پاسخ ما به دشمنان دیپلماتیک نیست‌، عملیاتی است
- خاتمی در دیدار با آزادگان و ایثارگان: فساد باید میلیاردی باشد تا حساس شویم؟
- ضرورت تشخیص ذائقه مردم توسط نمایندگان

رسالت

- تحت هیچ شرایطی به عراق نیروی نظامی نمی‌فرستیم
- آنچه امروز در آموزش و پرورش جریان دارد، مطلوب نیست !
- پاسخ میدانی به تجاوز پهپاد صهیونیستی می دهیم
- دولت یازدهم همواره از رهنمودهای ولی‌فقیه بهره‌مند است

مردم سالاری

- یک گام تا فراکسیون اعتدال
- معاون اجرایی رئیس‌جمهوری‌: 75 هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد
- فرمانده مرزبانی ناجا: مستندات حکایت از آن دارد که دانایی‌فرد زنده است
- برخی از طلاب، مدرسه را محل بازی‌های سیاسی‌ خود قرار داده‌اند

ابرار

- پیشمرگ‌های کرد سلاح‌های آمریکایی و فرانسوی را تحویل گرفتند
- سخنگوی اشتون خبر داد دیدار مهم اشتون و ظریف دوشنبه در بروکسل
- محاکمه‌ مرسی به 11 اکتبر موکول شد
- رئیس پارلمان لبنان: هر روز بحران انتخاب رئیس‌جمهور پیچیده‌تر می‌شود

فرهیختگان

- سامانه WOS اعلام کرد رتبه زیر هزار دانشگاه آزاد در تولید علم
- نمایندگان برای تغییر مکانیسم قیمت‌گذاری خودرو طرح دادند خلع سلاح شورای رقابت؟
- آمادگی مجلس برای همکاری با دانشگاه آزاد در حوزه پزشکی
- استاد ایرانی دانشگاه شیکاگو: نگاه قاجاری به باستان‌شناسان خارجی نداشته باشیم

تفاهم

- مدیرعامل شرکت بورس: 6 شرکت از بورس اخراج شدند
- زنگنه- وزیر نفت: بنزین و گازوییل فعلا گران نمی‌شود
- به بهانه بررسی گارانتی‌های پر زرق و برق کلاهی که بر سر خریداران موبایل می‌رود!
- افزایش 45 درصدی فروش بیمه ایران در سال جاری

دنیای اقتصاد

- نخستین برنامه «تامین مالی غیر بانکی» هفته آینده کلید می‌خورد سهام مسکن در راه بورس
- مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور: هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی را داریم
- زمزمه آزادسازی بازار خودرو
- رئیس‌کل بانک مرکزی تشریح کرد راهبرد جدید پرداخت وام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها