تسلاموتورز، شرکت خودروسازی تولیدکننده خودروهای برقی در آمریکا، طی عقد تفاهم‌نامه‌ای با پاناسونیک، تولیدکننده عمده باتری‌های لیتیوم یون در ژاپن، درصدد است بزرگ‌ترین کارخانه باتری‌سازی جهان مخصوص خودروهای برقی را احداث کند.
کد خبر: ۷۰۹۶۵۲

گرچه تسلا ساخت این ابرکارخانه را نوید داده، اما پیشرفت پروژه فقط به حمایت‌های مالی و علمی سرمایه‌گذاران بستگی دارد. امضای تفاهم‌نامه یاد شده، یک پیروزی شایان توجه برای تسلا به همراه خواهد داشت، زیرا تسلا هم‌اکنون قادر به ساخت تمام قطعات باتری نیست. جزئیات همکاری، محل و زمان احداث کارخانه هنوز اعلام نشده است، اما در اخباری که پیشتر منتشر شد، تسلا هزینه ساخت این کارخانه را پنج میلیارد دلار برآورد کرد که دو میلیارد دلار از سوی تسلا و بقیه از سوی دیگر هم‌پیمانان، سرمایه‌گذاری خواهد شد.

ابرکارخانه تسلا قصد دارد هزینه ساخت باتری خودروهای برقی را کاهش دهد. ساخت قطعات کامل باتری و مونتاژ کالا به صورت همزمان از طریق گرد آمدن تمامی سازندگان عمده قطعات باتری در زیر یک سقف، کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها را در پی خواهد داشت.

استفاده از باتری‌های مقرون به صرفه، قیمت تمام شده خودروهای برقی را تا ۳۵ هزار دلار کاهش خواهد داد، در حالی که ارزان‌ترین خودروی برقی تسلا هم‌اکنون ۷۰ هزار دلار قیمت دارد، حتی نمونه‌های گران‌تر به صد هزار دلار هم می‌رسند. علاوه بر این، ابرکارخانه تسلا ضامن تولید سالانه هزاران خودروی برقی است و انتظار می‌رود تا شش سال دیگر تولید این خودروها با توجه به در اختیار داشتن باتری‌های کافی، به مرز ۵۰۰ هزار خودرو در سال برسد.

بعضی کارشناسان معتقدند میزان تقاضا در حوزه خودروهای برقی آن چنان گسترده نیست که ساخت این ابرکارخانه را توجیه کند، مگر این که علاوه بر باتری خودرو، باتری‌های دیگری نیز مانند ذخیره‌سازهای انرژی خورشیدی عرضه شود. از این رو احتمالا عاملان اجرایی تسلا طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان را هدف بازار خود قرار داده‌اند.

technologyreview / مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها