رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این‌که پرچم استقلال را به معنای واقعی کلمه به اهتزاز درخواهیم آورد، ‌گفت:‌ ما به شعار «ما می‌توانیم» باور داریم و این راه را ادامه خواهیم داد.
کد خبر: ۷۰۶۱۸۴

به گزارش فارس، حسن روحانی، دیروز در بازدید از پژوهشگاه رویان طی سخنانی با اشاره به فعالیت این پژوهشگاه در زیرمجموعه جهاد دانشگاهی، افزود: هر جا کلمه جهاد با کلمه دیگری پیوند خورد، از آن خیر و برکت دیده‌ایم.

روحانی ادامه داد: جهاد سازندگی در روستاها و مزارع اقدامات فراوانی را انجام داد و در دفاع مقدس نیز سنگرسازان بی‌سنگر بخوبی طلوع کردند و خوب درخشیدند. هر جا عملیاتی بود این امر را بوضوح به چشم دیدیم چراکه آنان خودباور، جهادگر، ‌مبتکر، مخلص و مومن بودند؛ بنابراین نمی‌توان کار جهادی را بدون ایمان، اعتقاد، پشتکار و خودباوری شروع کرد و ادامه داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که وزیران دولت، احکامشان را در بیست و پنجم مرداد سال گذشته دریافت کردند، گفت: اگر ما در زمینه‌ای موفق شدیم به خاطر حضور مردم و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب بوده است و اگر نقصی وجود دارد از ماست که هم دانش و هم توان ما محدود است.

روحانی با بیان این‌که دولت در 12 ماه گذشته تصمیم گرفته است از بحران‌های سخت عبور کند، عنوان کرد: عبور از برخی بحران‌ها از دید کارشناسان و استادان امکان‌پذیر نبود و در این باره نامه‌های برخی کارشناسان و استادان به عنوان سند وجود دارد.

وی افزود: به من نامه نوشتند که چرا شما اعلام کردید پایان سال 92 تورم به زیر 35 درصد می‌رسد، این کار شدنی نیست و رئیس‌جمهور نباید مطلبی را عنوان کند که امکان عملی‌شدن آن وجود ندارد؛ همچنین درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی نیز بعضی کارشناسان از سر دلسوزی عنوان کردند این کار را شروع نکن، چرا که دولت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

رئیس‌جمهور درباره طرح تحول سلامت نیز گفت: همین کارشناسان دلسوز وقتی که من طرح تحول سلامت را مطرح کردم، دلسوزانه به من نامه نوشتند (البته این تعبیر خوبی نیست اما در نامه چنین آمده بود) اینجا چاه ویل است و هرچه پول بریزی به جایی نمی‌رسد، این کار آن‌قدر سخت و مشکل بود که حتی صاحب‌نظران باورشان نمی‌شد این طرح اجرایی شود.

جاسک باید مرکز دوم صادرات نفت ایران شود

وی با بیان این‌که دولت اعلام کرد جاسک باید مرکز دوم صادرات نفت ایران شود، گفت: در همین رابطه نامه آمد مگر می‌شود چنین اقدامی صورت گیرد، اما ما این تصمیم را گرفتیم و ان‌شاءالله این کار مهم و استراتژیک را انجام خواهیم داد.

روحانی افزود: با اجرای این طرح، صدور نفت متکی به یک اسکله و در یک مکان و آن هم داخل خلیج‌فارس و بعد از تنگه هرمز نخواهد بود بلکه به دریای عمان می‌آید، البته این کار سختی است که ما باید سه چهار سال زحمت بکشیم، اما امری استراتژیک و مهم برای ماست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ان‌شاءالله زمانی که این کار به انجام رسید آن وقت خواهند نوشت چه کار عظیمی به دست مردم ایران انجام گرفت.

ریاست‌جمهوری من امانت مردم است

وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که بعضی می‌گویند ما نباید به عنوان حامی دولت تلقی شویم و اگر حامی دولت شویم چیز بدی است، گفت: دولت نماینده مردم است و هرچه افتخار دارد برای مردم است و تمام عناوینی که ما امروز داریم برای مردم است. بنده حسن روحانی هستم اما اگر رئیس‌جمهور ایران هستم این امانت مردم است.

روحانی افزود: اگر کسی وزیر است، عنوان وزارت امانت مردم است که ما باید امانتدار خوبی باشیم و این امانت را پاس بداریم و هر زمان که مردم فرد دیگری را انتخاب کردند، ما تحویل نفر بعدی می‌دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که اگر کسی از دولت حمایت کرد، یعنی از ملت ایران حمایت کرده است، گفت: دولت و ملت همه باید دست در دست هم دهیم تا ایرانی آبادتر توأم با توسعه قابل قبول بسازیم. توسعه هر معنایی داشته باشد و هر پلکانی برای آن درنظر بگیریم، پایه آن علم و دانش و پژوهش و فناوری است.

در استفاده از تجربه دیگران خجالت نمی‌کشیم

وی ادامه داد: هر کشوری به پیشرفت رسید، در سایه علم و دانش بوده است. ما در استفاده از تجربه دیگران هیچ خجالت نمی‌کشیم.

روحانی با اشاره به این‌که اسلام در علم، هیچ حد و مرزی را قرار نداده است، گفت: من نمی‌دانم آنچه که برخی به نام اسلام می‌گویند، از کجا آورده‌اند.

رئیس‌جمهور تصریح ‌کرد: ما نزدیک به 70 سال سابقه برنامه‌ریزی در کشور را داریم؛ 35 سال قبل از انقلاب و 35 سال بعد از انقلاب، اما هنوز یک برنامه مدون برای علم و تکنولوژی در اختیار نداریم؛ چه این انتقال از بیرون به داخل صورت گیرد و چه از داخل به بیرون.

وی با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی کار بزرگی را انجام داده و باید افق بلندی را در مقابل خود داشته باشد، گفت: رویان نه‌تنها باید جایگاهی برای سلول‌های بنیادی بلکه باید به یک برند جهانی تبدیل شود؛ در هر کجای دنیا اگر محصولی روی آن رویان نوشته شده باشد، باید به آن اعتماد شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم روح آقای کاظمی‌آشتیانی عزیز شاد باشد باید رویان به نقطه اوج خود برسد؛ رویان از نمونه‌هایی است که خوب درخشیده و تبلور یافته است.

روحانی با اشاره به این‌که پیوست اخلاقی در فعالیت‌های مرتبط با شبیه‌سازی مهم‌ترین پیوست است، گفت:‌ هر کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم، اگر می‌خواهیم از سلول‌های بنیادی استفاده کنیم یا اگر می‌خواهیم از پیوند استفاده کنیم باید خیلی دقت کنیم. سلول بنیادی هنوز شکل و رنگ ندارد اما می‌تواند به هر شکلی دربیاید و ما می‌توانیم آن را به هر محیطی برده و رنگ آن محیط را به آن بدهیم.

وی افزود: اگر از سلول بنیادی خود فرد استفاده کنیم، شاید مشکلاتی که در مقابل ما باشد، کمتر شود اما اگر از جایی دیگر آوردیم اگر از دام به انسان منتقل کردیم ممکن است با خیلی چیزهای ناشناخته روبه‌رو شویم.

روحانی گفت: به هر که می‌خواهیم این پیوند را انجام دهیم به او بگوییم ممکن است کاری که ما انجام می‌دهیم آثار ناشناخته‌ای داشته باشد و در آینده پدیدار شود و شما آن را بدانید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در این صورت ما در مقابل آینده جامعه و در مقابل خداوند مسئول نخواهیم بود ما شبیه‌سازی می‌کنیم یا شیر بیشتر از یک دام تولید می‌کنیم. این کار خیلی بزرگی است و من نمی‌خواهم کار شما را کوچک کنم اما در کارهایی که دخالت در خلقت است، باید بسیار با احتیاط حرکت کنیم.

باید کار علمی به تجاری‌سازی برسد

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که باید کار علمی به تجاری‌سازی برسد، گفت: اگر ما می‌خواهیم به یک برند جهانی تبدیل شویم، باید با کسانی که در بیرون از مرزها در این باره فعالیت می‌کنند همکاری داشته باشیم تا بتوانیم با استانداردهای جهانی منطبق شویم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر می‌خواهید جهانی شوید و در صحنه جهانی محصولات خود را ارائه کنید، راهی غیر از این ندارید.

روحانی با اشاره به ضرورت همکاری دستگاه‌های تصمیم‌گیری در این زمینه گفت: جهاد دانشگاهی یک مرکز عمومی فعال است که در کنار پژوهشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات، فناوری و همچنین وزارت بهداشت و معاونت علمی، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بالای سر این دستگاه‌ها قرار دارد اما گاهی مواقع من چیزهایی می‌خوانم که بین معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم در گذشته شکایت و شکایت‌کشی بوده است، الحمدلله در دولت یازدهم چنین مسائلی وجود ندارد اما ضروری است که فاصله بین این دستگاه‌ها کمتر شود.

وی با بیان این‌که امروز بخش علوم و فناوری ما در کنار هم است، اظهار کرد: کار موازی در حوزه پژوهشی ما نباید وجود داشته باشد و از تحقیقات گران‌قیمت بی‌دلیل باید پرهیز شود. گاه می‌بینیم دستاوردهای یک تحقیق پنج میلیونی، بالاتر از دستاوردهای یک تحقیق 300 میلیونی است. حواس ما جمع شود با کمترین خرج، بهترین محصول را تحویل دهیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: من از شما رؤسای بخش‌های مختلف پژوهشی کشور می‌خواهم نشست‌ها را با هم بیشتر کنید و حتی اگر لازم باشد من نیز حضور پیدا می‌کنم چرا که تقسیم کار ضروری است. آنچه ما به آن نیاز بیشتری داریم، کار و تلاش و پژوهش است.

روحانی گفت: کار شما بسیار ارزشمند است و یک کار جهادی است. همه ما باید جهاد کنیم و در حدی که می‌توانیم در راه خدا تلاش کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها