روزنامه‌های اصلاح‌طلب و برخی نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس از اظهارات روز دوشنبه روحانی انتقاد کردند

واکنش‌ها به «ادبیات» رئیس‌جمهور

اظهارات روز دوشنبه رئیس جمهور که در نقد برخی واکنش​ها به مذاکرات، آنها را با الفاظی چون «بزدل» و «به جهنم» خطاب قرار داده بود، دیروز علاوه بر واکنش رسانه‌ها و مقامات سیاسی، در مجلس هم با انتقاد شدید نمایندگان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۷۰۴۹۶۰

در همین خصوص، به درخواست جمعی از نمایندگان که حمید رسایی، تعداد آنها را حدود 200 نفر اعلام کرد، دیروز جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی سخنان دوشنبه رئیس‌جمهور برگزار شد. به گزارش ایرنا، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی ، نماینده رشت در مجلس با تشریح جزئیاتی از جلسه غیرعلنی دیروز گفت: حرف آخر را آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس زد و خواستار حفظ آرامش کشور شد.

وی افزود: برخی دوستان نقد داشتند و برخی تندتر و برخی آرام‌تر مطالب خود را مطرح کردند؛ اما رئیس مجلس با تشریح شرایط کنونی کشور و قرار داشتن در مذاکرات هسته‌ای، موضوع داعش، تهدیدهای کشورهای همسایه، شرایط داخلی، مسائل بودجه و اعتبارات، همه را به آرامش دعوت کرد.

نماینده رشت تصریح کرد: آقای لاریجانی در عین‌حال گفت که سخنان دوشنبه رئیس‌جمهور، قابل دفاع نیست، اما از نمایندگان خواست به‌خاطر تمام مشکلات داخلی و تهدیدات خارجی با آرامش بیشتری مطالب خود را در فضای سیاسی کشور مطرح کنند و از رئیس‌جمهور نیز درخواست کرد از ادبیات آرام‌تری در برابر مخالفان بهره گیرد.

جعفرزاده گفت: در جلسه غیرعلنی، رئیس مجلس توانست بخوبی فضا را آرام کند و فکر می‌کنم پس از این جلسه، دیگر در مجلس کسی به سخنان دوشنبه رئیس‌جمهور انتقاد نکند.

انتقاد روزنامه‌های اصلاح‌طلب، دفاع آشنا

اما در حالی که حتی اغلب روزنامه‌های اصلاح‌طلب دیروز در مطالبی به نقد ادبیات روز دوشنبه رئیس‌جمهور پرداخته بودند، حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور از ادبیات روحانی در جمع سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، دفاع کرد. به گزارش ایسنا، آشنا در پاسخ به این‌که برخی معتقدند، رئیس‌جمهور روز دوشنبه عصبانی بوده است، تاکید کرد: به نظر بنده رئیس جمهور عصبانی نبود، ولی صریح بود.

این سخنان آشنا در حالی است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله اعتماد دیروز از ادبیات رئیس‌جمهور انتقاد کردند.

روزنامه اعتماد در نقد سخنان آقای روحانی نوشت: جناب‌ آقای روحانی اجازه دهید از این سخنان شما تعجب کنیم.

ترسو و بزدل خواندن منتقدان‌تان در شأن شما نیست و ادبیات فاخر یک رئیس‌جمهور نیست ... و سخنان شما پیرومشی اعتدال نبود و صادقانه بگوئیم این روحانی، آن روحانی نبود.

روزنامه آ‌رمان نیز در سرمقاله خود خواستار تقویت تیم مشاوره و رسانه‌ای رئیس‌جمهور شد و از روحانی خواست تا سعه صدر بیشتری داشته باشد و در همین خصوص حوزه مشاوران رسانه ای خود را تقویت کند.

روزنامه ابتکار نیز در سرمقاله خود با غیرقابل قبول خواندن سخنان رئیس جمهور، تصریح کرد: «مردم ایران نیز از میان نامزدهای متعدد انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ کسی را برگزیدند که آن روزها هیچ گاه از جاده انصاف خارج نشد و عنان اختیار در برابر نامهربانی ها از دست نداد. آنها به روحانی معتدلی رای دادند که آرامش و منطق در کلامش موج می زد و سعی می کرد پایان روش‌های غیرمنطقی، تصمیمات خلق‌الساعه و اظهارنظرهای غیر معقول در صحنه سیاست داخلی و خارجی را اعلام کند».

روزنامه شرق نیز با تیتر «سخنان استثنایی روحانی» به نقد گفته های رئیس جمهور پرداخت و نوشت: «ادبیات بخشی از سخنرانی روحانی که منتقدان هسته ای را مخاطب قرار داد، از جنسی بود که به تیتر رسانه های منتقد تبدیل شد و شگفتی حامیان رئیس دولت تدبیر و امید را برانگیخت».

با این حال مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور گفت: سخنان دکتر روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، تبیین و تحلیل صریح و شجاعانه مسائل اساسی سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی بود. محمدرضا صادق درباره انتقاد برخی افراد به سخنان روز دوشنبه رئیس‌جمهور در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: باید به همه‌ ابعاد سخنان ایشان توجه شود، نه این‌که یک کلمه یا جمله یا استعاره‌ای از آن به طور انتزاعی تاویل، برجسته‌سازی و تفسیر شود.

وی با تاکید بر این‌که سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور وجوه و ابعاد مختلف و بسیار مهمی داشت تصریح کرد: نگرش و تفسیر یک‌بعدی و همانندسازی مبتنی بر عملیات روانی به محاق بردن مفاهیم اصلی سخنان رئیس‌جمهور را هدف قرار می‌دهد که البته ملت سرافراز و هوشیار ما بخوبی آن را درک می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه ادبیات رئیس‌جمهور با آنچه در دولت گذشته شاهدش بودیم، تصریح کرد: به همه دوستان و دلسوزان که درصدد واکاوی، پاسخ‌یابی و معنی‌بخشی به گزاره‌های اساسی برای حل مسائل پیش‌آمده ناشی از یکسونگری‌ها هستند، پیشنهاد می‌کنم مسائلی همچون برنامه‌ها و سیاست‌های خروج از رکود که تضمین‌کننده آینده بهتر برای کشور است را مورد توجه قرار دهند و نگذارند مباحث فرعی دستاویزی برای مشغول‌سازی افکار عمومی شود.

انتقاد زیباکلام از ادبیات روحانی

صادق زیبا کلام نیز طی نامه ای به روحانی نوشت:

از برخی بیانات جنابعالی در جمع سفرای کشور خطاب به مخالفین مذاکرات هسته‌ای هم شگفت زده شدم و هم متاسف. عبارات و کلماتی به‌کار بردید که واقعا به‌دور از انتظار از شما بود.... من بنا ندارم در خصوص به‌کار گیری آن سخنان چیزی بنویسم. تصور می‌کنم قبح آن اظهرمن الشمس است. به‌علاوه مطمئن هستم نزدیکان به‌اندازه کافی به حضرتعالی در خلوت انتقاد کرده باشند. ‌ای بسا خودتان هم اکنون ترجیح می‌دادید آن ادبیات را به‌کار نمی‌بردید. بنده البته درد شما را درک می‌کنم. عده ای نگران هستند که اگر توافق هسته‌ای با آمریکا صورت بگیرد، تکلیف علم و کتل آمریکا ستیزی و بساط «مرگ بر آمریکا» چه خواهد شد؟ اما باز هم نمی‌توانم با ادبیات شما همراهی کنم.

نکته دیگری که مجبورم کرد مصدع اوقات شوم، اتکاء و استناد جنابعالی به پشتیبانی ۹۰ درصدی مردم از مذاکرات و تلویحا توافق هسته‌ای با آمریکاست و این‌که وقتی ۹۰درصد مردم از وفاق هسته‌ای پشتیبانی می‌کنند جایی برای ابراز مخالفت آن ده درصد باقی نمی‌ماند. جناب آقای رئیس جمهور، ۹۰ در صد که جای خود دارد، حتی اگر ۹۹. ۹۹درصد مردم از توافق هسته ای دولت شما طرفداری می‌کردند، شما باز هم نمی‌توانستید جلوی اظهار نظر آن یک نفر را بگیرید.

ابوترابی‌فرد: باید به عنوان سرمایه به انتقادها نگریست

همچنین در جلسه دیروز مجلس ، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارنظر برخی منتقدان درباره مذاکرات هسته‌ای و واکنش تند بعضی از دولتمردان در قبال این انتقادات، گفت: باید از موضع مدیر و مسئول به انتقادها به عنوان سرمایه و پشتوانه نظام برای حراست از منافع ملی نگریست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدحسن ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی، اداره بخشی از جلسه دیروز را به عهده داشت در ابتدای جلسه علنی مجلس با اشاره به مجموعه مذاکرات، گفت‌وگوها، نقدها و تحلیل‌ها درخصوص مساله هسته‌ای کشورمان افزود: مسئولان ارشد نظام باید بدانند که اگر این‌گونه دغدغه‌ها نبود شما قطعا از آرامش برخوردار نبودید و باید دغدغه‌ها را به عنوان سرمایه بدانید و نباید ادبیاتی که شایسته مسئولان نیست و از واژه‌های تکفیر که انتظار نمی‌رود در ادبیات سیاسی نظام اسلامی و دولت اخلاق و تدبیر باشد، استفاده کرد و منتقدان را از شجاعت در گفتار باز داشت.

نایب رئیس مجلس با تشریح سیر تحولات پرونده هسته‌ای ایران، اظهار کرد: با توجه به تجارب گذشته دولتمردان و نیز زیاده‌خواهی استکبار، جمعی از دانشگاهیان و چهره‌های سیاسی، نگرانی‌های خود را در کشور در زمینه مذاکرات هسته‌ای بیان می‌کنند و طرح این دیدگاه‌ها در زمینه حراست از منافع ملی است و این گونه ارائه دیدگاه‌ها و نظرها از آن جهت است که در عرصه مذاکره نیز کمترین زاویه‌ای در دستاوردهای ایران ایجاد نشود. وی افزود: امیدواریم با نقد همراه با بصیرت و انصاف، مسئولان نیز با پذیرش این‌گونه نقدها ، راه را برای پیشرفت کشور هموار کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها