«مهدی فضائلی» کارشناس رسانه معتقد است؛ انتقادات رییس جمهور به رسانه ها و صدا و سیما، توهین کردن به منتقدین، ندیدن خدمات رسانه ها و بزرگ نمایی کردن انتقادات، خلاف انصاف است و در بروز این تصورات، مشاوران رسانه ای با ارائه اطلاعات مخدوش به رییس جمهور نقش دارند .
کد خبر: ۷۵۳۸۴۷
مشاوران، اطلاعات مخدوش به رییس جمهور می دهند

فضائلی که امروز دوشنبه در باره اظهارات اخیر رییس جمهوری درباره نحوه انعکاس خدمات دولت توسط صدا و سیما با خبرنگار جام جم آنلاین سخن می گفت، افزود: این نوع برخورد جناب آقای روحانی با صدا و سیما برای اولین بار نیست و قبلا هم تکرار شده است. به نظر می رسد انتقاد از عملکرد صدا و سیما از جمله شباهت های خیلی جدی ایشان با آقای احمدی نژاد است .ظاهرا صندلی ریاست جمهوری مشکلی دارد که هر کس روی آن می نشیند یک چنین نگاهی سراغش می آید.

وی با بیان این که طرح چنین مساله ای آن هم در مراسم تقدیر از برگزیدگان عرصه کشاورزی، گمانه وجود اهدافی خاص نسبت به طرح این صحبت ها را تقویت می کند، تصریح کرد: در تحلیلی دیگر می توان به پایین بودن آستانه تحمل دولت اشاره کرد و یا این که ایشان برنامه های تلویزیون را صد درصد انتقادی می بینند و یا مفهوم نقد برای مطرح کنندگان این قبیل سخنان، چندان روشن نیست.

با توجه به این که ابتدای فعالیت ریاست جدید سازمان صداوسیما است، دولت درصدد ایجاد فشار به سازمان برای گرفتن امتیازات بیشتر است تا بتواند رسانه ملی را به روابط عمومی دولت تبدیل کند

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس افزود: از زوایه ای دیگر نیز این تحلیل می تواند مطرح باشد که با توجه به این که ابتدای فعالیت ریاست جدید سازمان صداوسیما است، دولت درصدد ایجاد فشار به سازمان برای گرفتن امتیازات بیشتر است تا بتواند رسانه ملی را به روابط عمومی دولت تبدیل کند که این قطعا یک توقع نابجا از رسانه ها بطورعام و رسانه ملی به طور خاص است.

فضائلی خاطرنشان کرد: ممکن است دولت با این صحبت ها به دنبال زمینه سازی برای ورود بیشتر به عرصه رسانه باشد و از این طریق می خواهد مظلوم نمایی کند که دولت رسانه ای در اختیار ندارد، رسانه ها همه از آن انتقاد می کنند و میزان انتقاد رسانه ملی صد در صدی و بیش از همه است پس دولت برای دفاع از خود و انعکاس فعالیت هایش نیازمند رسانه بیشتری است که این هم خطای فاحشی است. بخصوص برای دولتی که در حال تلاش برای کاهش سهم بخش دولتی و تقویت بخش خصوصی است.

وی گفت: اگر این رفتارها، زمینه سازی هایی برای ورود مسقتیم دولت به عرصه رسانه و در اختیار گرفتن رسانه هایی بیش از آنچه در اختیار دارد، باشد طبیعتا نقض غرض و خطای فاحشی در حوزه کاری دولت خواهد بود.

فضائلی در پاسخ به این پرسش که این تصور رییس جمهور که « رسانه‌ها در زمینه انعکاس خدمات دولت به ما کمک نمی‌کنند » چقدر واقع بینانه است، اظهار داشت: فکر می کنم با توجه به آنچه که آقای روحانی درباره میزان بالای ساعات کاری خودشان و وزرای محترم اشاره کرده اند و مشغولیت ایشان تا ساعت 12 شب است -که همه ما سپاسگزار زحماتشان هستیم-، قطعا ایشان فرصت دیدن و شنیدن رادیو و تلویزیون را ندارند لذا باید اینگونه صحبت ها را به پای گزارش هایی که مشاوران رییس جمهور در اختیارشان قرار می دهند، گذاشت.

وی افزود: جا دارد قدری در این گزارش ها به رییس جمهوری تجدید نظر شود و در تهیه آنها از افراد بی طرف و منصف کمک گرفته شود چون وقتی چنین اظهارات انتقادی درباره رسانه ها و صدا وسیما را مردم می شنوند، برای خود دولت و شخص رییس جمهور خوب نیست چرا که مردم می بینند رسانه ها و صدا وسیما برنامه جدی برای نقد دولت ندارد .

وقتی آقای روحانی می گویند خودشان و وزیرانشان تا ساعت 12 شب مشغول کار هستند، قطعا ایشان فرصت دیدن و شنیدن برنامه های رادیو و تلویزیون را ندارند لذا باید اینگونه صحبت ها را به پای گزارش هایی که مشاوران در اختیارشان قرار می دهند، گذاشت.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: اکنون حضور تعداد قابل توجهی از منتقدین دولت در عرصه های مختلف در صدا و سیما یا به صورت کلی متوقف یا محدود شده است. همه شاهد بودند که بسیاری از منتقدین از جمله منتقدین موافقتنامه ژنو در امر هسته ای، بارها خواسته اند در تلویزیون حضور یابند و نقدشان را مطرح کنند اما مسئولان صدا و سیما چه در دوره ریاست آقای ضرغامی و چه دوره ریاست جدید اجازه حضور به آنان را نداده اند چون معتقد بوده اند این موضوع ، یک مساله ملی است و از دولت به عنوان مسئول این پرونده باید حمایت شود. این یک نمونه در کنار سایر نمونه ها است.

وی بیان نقدهای مختصر در رسانه های مکتوب کشور، خبرگزاریها و صدا و سیما را در مقایسه با حجم کار و انگیزه هایی که برای نقد دولت وجود دارد، بسیار اندک دانست و گفت: مطلع هستم بسیاری از اصحاب رسانه نگاههای خیلی جدی برای بیان انتقاد از عملکرد دولت دارند اما به دلایل مختلفی همچون توجه به شرایط کشور ، توجه به مشکلات دولت در اداره کشور و سنگینی بار مسئولیت روی شانه های دولت، انتقادات خود را به حداقل تقلیل می دهند.

فضائلی افزود: هر چند ممکن است در این بین تک رسانه هایی باشند که مقداری صریح تر و جدی تر مسائل را مطرح می کنند و من منکر آن نمی شوم اما اگر کل رسانه هایی که به نوعی در جبهه منتقدین دولت مطرح هستند را رصد کنیم، سهم انتقادات از دولت بسیار بسیار کمتر از آنچیزی است که مطرح می شود.

این فعال رسانه خاطرنشان کرد: اینگونه انتقادات از رسانه ها نشان می دهد که دولت چقدر کم تحمل است و اگر قرار شود انتقادات در آن سطحی که باید مطرح شود، به نظرم، آقای روحانی کلا بار مسئولیت در دولت را زمین می گذارند،لذا رسانه ها برای این که این اتفاق نیفتد، دولت را مراعات می کنند تا بتواند این بار را به سرمنزل مقصود برسانند.

فضائلی در بخش دیگر اظهارات خود با بیان که ما این حق را به دولت می دهیم که به عنوان دستگاهی که مسئولیت سنگینی را در مدیریت اجرایی کشور به عهده دارد از رسانه ها توقع داشته باشد که فعالیت هایش را منعکس کنند، اظهارداشت: این توقع، انتظار نابجایی نیست و عملکرد رسانه ها مخصوصا رسانه ملی در بخش های مختلف نشان می دهد که رسانه ها به این توقع دولت، توجه دارند اما گویا دولت انتظار بیشتری از آنچه انجام می شود، دارد.

وی تصریح کرد: اگر توقع دولت از رسانه جایگاه روابط عمومی است، توقع اشتباهی است. از سوی دیگر، اگر فعالیت های مهمی از سوی دولت انجام شود که از چشم رسانه ها مغفول می ماند این به نوعی بیانگر ضعف روابط عمومی های دولت و بخش های رسانه ای آن است که نمی توانند اطلاعات مورد نظر را به رسانه ها منعکس کنند و رسانه ها در جریان این فعالیت ها قرار دهند.

بولتن های روزانه ای که مشاورین رییس جمهور تهیه می کنند در کلید خوردن ذهنیت های غیرواقعی و غیرمنصفانه نقش مهمی دارد

کارشناس رسانه تأکید کرد: لازم است دولتمردان در کنار بار سنگینی که روی دوش دارند، سعه صدر بیشتری داشته باشند. این گونه حمله کردن به رسانه ها ،توهین کردن به منتقدین، ندیدن خدمات رسانه ها و بزرگ نمایی کردن انتقادات، به نظرم یک مقدار خلاف انصاف است.

فضائلی با بیان اینکه مشاورین رییس جمهور بخصوص در حوزه رسانه و فرهنگ در بروز چنین تصوراتی از عملکرد رسانه ها و بیان آنها توسط رییس جمهور نقش دارند، یادآور شد: اطلاع دارم بولتن های روزانه ای توسط مشاورین رییس جمهور تهیه می شوند که نمونه های مشاهده شده، نشان می دهد این بولتن ها در کلید خوردن ذهنیت های غیرواقعی و غیرمنصفانه نقش مهمی دارد و این خطای بسیار بزرگی است که از همان ابتدای صبح ، مشاوران با ارائه اطلاعات مخدوش، ذهنیت نامناسبی را برای رییس دستگاه اجرایی که دارای بار سنگین مسئولیت است، ایجاد می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
۰
۰
..........یكی نیست به آقای رییس جمهور بگه در دو سال چه كار خاصی انجام دادید تا صدا وسیما انرا گزارش كند غیر وعده و توهین و سفر های استانی چیز دیگری هم دارند كه ما خبر نداریم
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
۰
۰
با عرض سلام خدمت رئیس جمهوری اسلامی ایران واقعا نسبت یه عدم انعكاس اطلاعات مشاورین حضرت عالی در مسئله رسانه مسئولند من به عنوان یك مهمان نظام جمهوری اسلامی ایران هستم گواه میدهم كه صدا وسیمای جمهوری اسلامی كم نگذشته در مورد خدمات دولت این دور از انصافه با سپاس فروان مهمان جمهوری اسلامی از كشور تركیه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها