با وجود مخالفت نوری المالکی

«حیدر العبادی» مأمور تشکیل کابینه عراق شد

مقام های پارلمانی عراق امروز دوشنبه اعلام کردند که ائتلاف ملی این کشور ˈحیدر العبادیˈ را به عنوان نامزد مورد نظر خود برای احراز پست نخست وزیری در عراق نامزد کرده اند. این اقدام با مخالفت شدید ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر کنونی روبرو شده است.
کد خبر: ۷۰۴۴۶۸
«حیدر العبادی» مأمور تشکیل کابینه عراق شد

حیدر العبادی جایگزین نوری المالکی شد که بر سر ادامه نخست وزیری وی عراق از ماهها پیش دچار بحران سیاسی شده است.

بنا به گزارشها، فواد معصوم رئیس جمهور عراق، حیدر العبادی را که معاون اول رئیس پارلمان این کشور بود، مأمور تشکیل کابینه کرده است.

پیشتر شبکه التغییر عراق و خبرگزاری رویترز گزارش دادند که حزب همپیمانی ملی عراق بزرگترین حزب شیعیان این کشور در پارلمان حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری در عراق معرفی کرده است.

نخست وزیر جدید عراق خواستار اتحاد علیه داعش شد

ˈدر همین حال، حیدر العبادیˈ نخست وزیر جدید عراق روز دوشنبه از مردم کشورش خواست علیه کارزار وحشیانه گروه تروریستی داعش، متحد شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، العبادی در سخنانی که از شبکه تلویزیونی دولتی عراق پس از درخواست ˈفواد معصومˈ رییس جمهوری از وی برای تشکیل دولت تازه این کشور پخش شد، افزود: همگی ما باید برای ایستادگی در برابر کارزار تروریستی علیه عراق و متوقف کردن همه گروه های تروریستی، همکاری کنیم.

شبکه خبری العربیه در خبری اعلام کرد که سازمان ملل خواستار عدم دخالت ارتش عراق در روند سیاسی این کشور شد.

واکنش ائتلاف دولت قانون

از سوی دیگر، السومریه نیوز گزارش داد: «حنان الفتلاوی» از سران ائتلاف دولت قانون که رهبری آن را نوری المالکی بر عهده دارد در واکنش به تعیین «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر از سوی رئیس‌جمهور عراق گفت: حیدر العبادی، نماینده دولت قانون نیست و انتخاب وی به عنوان مأمور تشکیل کابینه خلاف قانون است.

«مریم الریس» مشاور نوری المالکی نیز در این باره گفت: انتخاب حیدرالعبادی، هیچ ارزشی ندارد و تفاهم برخی نمایندگان ائتلاف دولت قانون با ائتلاف هم پیمانی ملی نیز فاقد ارزش قانونی است.

حیدرالعبادی کیست؟

حیدرالعبادی در سال 1952 در بغداد به دنیا آمد. پدرش دکتر جوادی العبادی پزشک معروفی بود که به همراه 42 پزشک دیگر از طرف حکومت رژیم بعث، به علت مخالفت با دولت، مجبور به ترک حرفه خود شد، به گونه‌ای که پس از مرگ وی در لندن رژیم بعث اجازه ورود جسد به داخل خاک عراق را نداد.

دکتر حیدر العبادی، دوره کارشناسی را در دانشگاه بغداد در مهندسی برق در سال 1975 طی کرد و دوره کارشناسی ارشد و دوره دکترای خود را در دانشگاه منچستر انگلیس در رشته مهندسی الکترونیک و برق در سال 1980 گذراند.

وی همچنین در دانشگاه «برونل» انگلیس به تدریس علوم قرآنی مشغول بود.

فعالیت سیاسی

در سال 1980 مسئول دفتر حزب الدعوة الاسلامیه در خاورمیانه و در شهر بیروت بود. سپس سمت سخنگوی حزب الدعوة الاسلامیة در انگلیس را بر عهده گرفت و علیه جنایات رژیم صدام فعالیت می‌کرد.

در سال 1981 رژیم صدام، یکی از برادران وی را دستگیر کرد که 10 سال در زندان ماند. در سال 1982 رژیم بعث دو تن از برادران وی را به جرم عضویت در حزب الدعوة الاسلامیة اعدام کرد.

وی هم اکنون نیز عضو حزب الدعوة و سخنگوی این حزب است.

مناصب سیاسی

پس از سقوط دیکتاتور عراق، در سال 2003 به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. در سال 2005 به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید و همزمان چندین پرونده از جمله به عنوان هماهنگ کننده دولت در شهر تلعفر جهت مبارزه با القاعده را بر عهده گرفت.

وی مسئول هماهنگی با سازمان ملل در مورد آوارگان عراقی را نیز بر عهده داشت.

در دوره اول پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری مجلس را بر عهده گرفت. (فارس-ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمدالله
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
باسلام بالاخره یكی باید نخست وزیر بشه تا با تشكیل دولت بتواند اوضاع بحرانی عراق را ساماندهی كند والا مكافات همسایه ممكن برای ما هم دردسرساز بش!

نیازمندی ها